• Mon 28 Oct 2019 11:11
    4512 visningar
    16 svar
    16
    4512

    Min sambo luktar svett konstant

    Hej alla här, visste inte vart jag skulle skriva utan risk för att bli påkommen vem jag är och ta de vidare till min partner. Efter en längre relation och ett uppbrott träffade jag en ny kille i våras som de visade sig klicka med riktigt bra och vi har vart så gott som oskiljaktiga sen dess så hanoch bor tillsammans. Problemet är bara att han ofta eller alltid luktar svett, i början märktes inte detta lika uppenbart vilket antagligen berodde på att kläder byttes oftare och man gjorde sig mer till som nykär. Som det är nu snor jag med hans kläder till tvätten för att de inte ska överanvöndas men får inte ens bort doften ur armhålorna på tröjorna alltid och försökt se vart den bristande länken är.

    De luktar svett även direkt efter duschen och som mest använder han deospray om jag säger åt honom rejält. Jag har försökt prata med honom om det men han menar på att han vet när han behöver duscha och att de inte går o få väck svett lukten bättre. Men jag vägrar tro på att de inte går. Spontant känns de som utefter vad jag sett när vi samduschar jag att han behöver tvätta sig ordentligare och inte ge sig förrens lukten är borta om han nu ens känner den själv längre använda en antiperspirant och köpa nya tröjor.

    Har någon tips? Jag är desperat och vill kunna ligga tätt intill honom utan rädslan att han ska exponera sin armhåleregion o kunna träffa familj spontant utan att oroa sig över det. Vad kan jag ställa för krav. Han gör inget för att få rät sida på det.

  • Svar på tråden Min sambo luktar svett konstant
  • Anonym (deo)
    Mon 28 Oct 2019 11:14
    #1

    Endel deodoranter luktar som svett på vissa personer. Jag har egen erfarenhet av det. Provade en ny deo och min rättframme son sa att jag luktade svett jämt. Jag fattade inte varför, förrän jag luktade på min tröja när jag haft den på min och var hundra procent säker på att jag inte hade svettats. Det luktade ungefär som svett, inte alls gott. 

    Det skulle kunna vara så enkelt att han behöver en annan sorts deo. 

  • Mon 28 Oct 2019 11:16
    #2
    Anonym (deo) skrev 2019-10-28 11:14:16 följande:

    Endel deodoranter luktar som svett på vissa personer. Jag har egen erfarenhet av det. Provade en ny deo och min rättframme son sa att jag luktade svett jämt. Jag fattade inte varför, förrän jag luktade på min tröja när jag haft den på min och var hundra procent säker på att jag inte hade svettats. Det luktade ungefär som svett, inte alls gott. 

    Det skulle kunna vara så enkelt att han behöver en annan sorts deo. 


    Tror inte det beror på det, när jag träffade honom i början använde han ingen deo alls. Det är riktigt stark lukt han har så jag kan må rakt av illa utav... Samt då att de luktar i duschen och direkt efter med..
  • Mon 28 Oct 2019 11:21
    #3

    Se till att han duschar varje dag och använder en bra deo. Byter tröja och underkläder varje dag är väl vanligt och mest rekommenderat.

  • Mon 28 Oct 2019 11:22
    #4

    Ingen människa luktar svett direkt efter duschen under förutsättning att han/hon tvättat sig ordentligt, så vad jag kan se finns det två tänkbara orsaker till din sambos odör:

    1. Han tvättar sig inte ordentligt. Kanske behövs något redskap typ svamp eller skrubbvante för att få bort alla luktfrämjande bakterier och svettrester.

    2. Han tvättar inte sina kläder ordentligt, och lukten sitter kvar i dem. 40 graders tvätt är inte nog för att få bort bakterier ur tyg, så t-shirts, skjortor etc måste tvättas på minst 60 grader om man svettas mycket.

  • Mon 28 Oct 2019 11:27
    #5
    Kokoskorven skrev 2019-10-28 11:22:47 följande:

    Ingen människa luktar svett direkt efter duschen under förutsättning att han/hon tvättat sig ordentligt, så vad jag kan se finns det två tänkbara orsaker till din sambos odör:

    1. Han tvättar sig inte ordentligt. Kanske behövs något redskap typ svamp eller skrubbvante för att få bort alla luktfrämjande bakterier och svettrester.

    2. Han tvättar inte sina kläder ordentligt, och lukten sitter kvar i dem. 40 graders tvätt är inte nog för att få bort bakterier ur tyg, så t-shirts, skjortor etc måste tvättas på minst 60 grader om man svettas mycket.


    Ne de är lite så jag känner med. Att han behöver mer hjälp att bli ren, raka armhålorna kanske också hjälper för kan tänka mig lukten kan fastna i håret. Angående kläderna så tvättar jag de alltid i minst 60 grader plus ättika. Jag köpte en t shirt till honom som jag tvättat från start, den luktar inte svett alls efter tvätt så problemet verkar ligga på de han skött själv tidigare...

    Vet bara inte hur jag ska säga till honom att jag menar allvar...
  • Anonym (svett­)
    Mon 28 Oct 2019 11:29
    #6
  • Mon 28 Oct 2019 11:44
    #7
    Anonym (svett) skrev 2019-10-28 11:29:43 följande:

    Kan även ha med kosten att göra...

    www.shytobuy.se/livsmedel-som-ger-dig-illaluktande-svett.html


    Fast inte direkt efter dusch...
  • Mon 28 Oct 2019 11:47
    #8
    bonfireheart skrev 2019-10-28 11:27:35 följande:
    Ne de är lite så jag känner med. Att han behöver mer hjälp att bli ren, raka armhålorna kanske också hjälper för kan tänka mig lukten kan fastna i håret. Angående kläderna så tvättar jag de alltid i minst 60 grader plus ättika. Jag köpte en t shirt till honom som jag tvättat från start, den luktar inte svett alls efter tvätt så problemet verkar ligga på de han skött själv tidigare...

    Vet bara inte hur jag ska säga till honom att jag menar allvar...
    Hmm. "Behöver hjälp att bli ren" låter ju lite mansbebis-varning. Säg som det är till honom, att han luktar svett och att han kanske behöver tvätta sig mera noggrannt. Hjälper inte det så finns det nog inte så mycket mera att göra. Du är inte hans mamma och har ingen skyldighet att uppfostra honom, så antingen får du leva med lukten eller lämna honom.
  • Anonym (Sniff­)
    Mon 28 Oct 2019 11:49
    #9

    Min sambo luktade ofta svett. Inte direkt efter dusch men han svettas lätt, särskilt under armarna. Han är renlig och fräsch så det var inte problemet. Han testade en deo som ofta rekommenderas som en riktigt bra deo. Nu luktar han inte svett längre (annat än efter ett långt hårt gympass). Vill du testa en bra deo så köp denna, finns på de flesta apotek:

    www.kronansapotek.se/Vichy-Antiperspirant-Deodorant-48h/p/203469&gclsrc=aw.ds

  • Anonym (Skrub­ban)
    Mon 28 Oct 2019 11:52
    #10

    Han kan prova att raka armhålorna och sedan använda Bats deo, en kräm som man smörjer in. Man kan behöva kräma flera dagar i rad innan den verkar ordentligt.

    Såg här på FL tipset att använda hård tvål, tex Barnängens, till svårtvättade armhålor. Vad jag har förstått är det körtlar i armhålorna som avger någon sorts hudfett med lukt i som ger så stark lukt hos somliga. Rätta mig om jag har fel. Det kan behövas en rejälare tvål för att få bort det där feta. En skrubbvante av mjukare sort också kanske.

  • Anonym (A)
    Mon 28 Oct 2019 13:54
    #11
    Moder1 skrev 2019-10-28 11:21:04 följande:
    Se till att han duschar varje dag och använder en bra deo. Byter tröja och underkläder varje dag är väl vanligt och mest rekommenderat.
    +1
  • Anonym (FI)
    Tue 29 Oct 2019 17:00
    #12

    så du måste se till att han använder tvål och skrubbar armhålorna, och du är den som tvättar där hemma....... hej.....mansbebis...

  • Anonym (Min med)
    Tue 29 Oct 2019 20:05
    #13

    Min man har samma fenomen.

    Han vägrar deo för det är inte naturligt och så använder han vanlig tvål i duschen och är nöjd så.

    I bästa fall luktar det tvål 2 min efter dusch men så fort han blir varm är det kört igen.

    Jag kan också lukta riktigt djävla illa om jag svettats massor och det liksom grott in i skinnet. Efter lidingöloppet fick jag vända in i duschen igen och ta mer tvål och så använde jag naglarna för att skrubba. Då gick det bort.

    Eftersom jag rakar mig varje dag så misstänker jag att jag lättare får bort lite hudceller som han inte får. Men sån där skrubb-borste som någon föreslog är en bra idé.

    Tipsa om det men sen är det ändå upp till din kille om han vill lösa problemet eller inte.

  • Anonym (Johan­na)
    Tue 29 Oct 2019 20:11
    #14

    Jag är kvinna som haft liknande problem. Inte direkt efter dusch men några timmar efter kunde jag stinka svett. Tvättade mig flera gånger om dagen och bytte tröja minst en gång per dag. Det berodde på hyperhidros, överdriven svettning pga överproduktion i svettkörtlarna. Behandlas lätt med läkemedel och botox.

  • Anonym (Yes)
    Mon 11 Nov 2019 21:36
    #15

    Min pappa luktar alltid svett, frågan är bara hur mkt.

    Han är dessutom väldigt hårig på hela kroppen.

    Han säger att han tvättar sig ordentligt men det märker jag att han inte gör eftersom han alltid har smuts under naglar etc. Han använder aldrig skrubb-borste eller ngt.

    Jag tror att det har med pälsen och lathet att göra.

  • Sun 17 Nov 2019 17:25
    #16

    Tipsa honom om Absolut torr. Läs instruktionen noga! Man måste vara torr när man tar på den. Den tas på på ren hud på kvällen och får verka över natten. Effekten håller i sig ca 5 dagar.

Svar på tråden Min sambo luktar svett konstant