• Tue 29 Oct 2019 01:22
    1042 visningar
    2 svar
    2
    1042

    Probiotika resultat, någon? IBS

    Jag har börjat med probiotika och ny ikost för ett tag sedan då jag har IBS med alla sorts symptom (hård, lös, uppblåst mage).

    Jag började med min nya kost den 9/9 som består av matris, boveteprodukter, sallad, bambuskott, grönkol, paprika, gurka, spenat, vegoprodukter och ibland fisk (äter bara fisk och fågel, men blir väldigt uppblåst av minsta tugga, även av vegoprodukter). Jag mår väldigt dåligt av allt annat just nu, men äter mycket av det gröna som ersättning. Äter inga mejeriprodukter eller laktosfritt då jag är laktosintolerant, men kan sällan äta laktosfritt längre.

    Jag började sedan med probiotika den 18/10.

    Jag dricker ingen läsk, bara vatten eller saft. När det gäller godis eller snacks äter jag endast mörk choklad på 86 %.

    Jag undrar, är det någon här med IBS som ställt om sin kost på liknande sätt med probiotika, som fått bra resultat? Som kanske kan säga hur det har gått något år eller så senare, har du t ex. en stärkt mage eller mår bättre? Väldigt nyfiken. Kan jag förvänta mig bra resultat? Hur länge tar det innan jag märker effekt?

  • Svar på tråden Probiotika resultat, någon? IBS
  • Tue 29 Oct 2019 05:58
    #1

    Ibs är ju så otroligt individuellt och varierande. Jag får ingen effekt alls av probiotika, och en viss effekt av att ställa om till fodmap-diet. Men ofta spelar det också roll hur man äter, hur snabbt, hur mycket och hur ofta.

    Hur länge skall du gå på denna dieten? Får du hjälp med att återinföra annan mat?

  • Tue 29 Oct 2019 15:58
    #2
    ankan6 skrev 2019-10-29 05:58:37 följande:

    Ibs är ju så otroligt individuellt och varierande. Jag får ingen effekt alls av probiotika, och en viss effekt av att ställa om till fodmap-diet. Men ofta spelar det också roll hur man äter, hur snabbt, hur mycket och hur ofta.

    Hur länge skall du gå på denna dieten? Får du hjälp med att återinföra annan mat?


    Okej. Jag har inte bestämt hur länge jag ska gå på denna dieten då jag nyss börjat och inte vet hur länge min mage kommer att vara såhär. Jag får inte hjälp av någon eller så, jag har kommit fram till den här maten själv då jag märkt det är den enda som inte får mig att bli jätteuppblåst eller liknande. Men märker även att jag får för lite fibrer, dock blir jag uppblåst, smärtor och får för snabb effekt på magen av bara lite fibrer. Så fort jag testar att äta något annat blir det problem med alla symptom. Jag är också väldigt underviktig pga ätstörning från många år tillbaka pga andra problem sen tidigare och vet inte hur jag ska gå upp igen med dessa IBS problem. Jag blir jättenervös och ångestfylld bara jag ser eller tänker på mat nuförtiden vilket triggar min ätstörning ännu mer, så jag är rädd att jag till slut inte ska äta något alls, då det hänt tidigare.
Svar på tråden Probiotika resultat, någon? IBS