• Tue 29 Oct 2019 16:39
    2867 visningar
    23 svar
    23
    2867

    Någon med kort lutealfas?

    Hej! Har googlat ihjäl mig men hittar liksom inget. Jag var hos gyn 22/10 där hon sa att jag var i min ägglossningsperiod, problemet är bara att 5 dagar efter (alltså 27/10) så skulle jag få min mens, den har inte kommit och mina gravtest är negativa. Jag har ingen som helst känsla för att mensen kommer sätta igång, inte ett enda symptom på det..så jag undrar, är det ens möjligt att bli gravid så nära sin beräknade mens? Ni som har kort lutealfas, när har ni då plussat? Kan det vara så att jag är gravid men hormonerna inte har satt igång ordentligt och då gör att testen visar negativt? Har alltid regelbunden mens, den är aldrig 3 dagar sen och har aldrig heller varit plus att jag alltid har extrem mensvärk innan mens, nu har jag bara ömma bröst..

  • Svar på tråden Någon med kort lutealfas?
  • Anonym (Kort lfas)
    Wed 30 Oct 2019 13:51
    #1

    Undrar oxå då jag numre endast har 12 dagar mellan ägglossning och mens

  • Wed 30 Oct 2019 14:32
    #2
    Anonym (Kort lfas) skrev 2019-10-30 13:51:23 följande:

    Undrar oxå då jag numre endast har 12 dagar mellan ägglossning och mens


    Ja, vad det verkar som på mig så hade jag denna månaden inte mer än typ 7 dagar mellan ägglossning och mens, skulle fått min mens i söndags som sagt men den har fortfarande inte satt igång. Det jag undrar mest är väl om det tar längre tid att få ett plus om ägglossningen sker senare än normalt? Hmm..
  • Fri 22 Nov 2019 11:38
    #3

    12 dagar räknas inte som kort LF, det är när du kommer ner till 10 eller lägre som den anses som kort. Kan vara skönt att veta.

  • Fri 22 Nov 2019 11:41
    #4
    emeliienicole skrev 2019-10-29 16:39:48 följande:

    Hej! Har googlat ihjäl mig men hittar liksom inget. Jag var hos gyn 22/10 där hon sa att jag var i min ägglossningsperiod, problemet är bara att 5 dagar efter (alltså 27/10) så skulle jag få min mens, den har inte kommit och mina gravtest är negativa. Jag har ingen som helst känsla för att mensen kommer sätta igång, inte ett enda symptom på det..så jag undrar, är det ens möjligt att bli gravid så nära sin beräknade mens? Ni som har kort lutealfas, när har ni då plussat? Kan det vara så att jag är gravid men hormonerna inte har satt igång ordentligt och då gör att testen visar negativt? Har alltid regelbunden mens, den är aldrig 3 dagar sen och har aldrig heller varit plus att jag alltid har extrem mensvärk innan mens, nu har jag bara ömma bröst..


    Vet du hur din lutealfas brukar vara? Alltså har du testat med äl test och räknat? I annat fall kan ju äl ha kommit senare för dig denna månad och du får då mens senare. Tid för äl kan variera men vad jag läst så brukar lutealfasen hålla sig ganska lika och inte variera speciellt mycket. Mens kan alltså bli fördröjd om äl var det. Förhoppningsvis har du inte så kort LF som du tror.
  • Anonym (Anony­m (kort lf))
    Sun 24 Nov 2019 11:57
    #5

    Hej!

    Jag har också kort lf, ibland kunde mensen komma så tidigt som 5 dagar efter äl men 8 dagar var det vanligaste för mig. Jag plussade på ÄL + 11 med ett starkt plus :) Det tog 8 månader för mig att bli gravid!

  • Tue 21 Jan 2020 20:25
    #6

    Hej!

    Någon som fortfarande är aktiv här? :)

    Jag har kort lutealfas och skulle vilja diskutera det med er som också har det. Har ni tagit ngt för att förlänga det?

    Och det känns bra att höra att även med kort lf så är det möjligt att bli gravid ????????

  • Tue 28 Jan 2020 23:25
    #7
    Lunaymar skrev 2020-01-21 20:25:55 följande:

    Hej!

    Någon som fortfarande är aktiv här? :)

    Jag har kort lutealfas och skulle vilja diskutera det med er som också har det. Har ni tagit ngt för att förlänga det?

    Och det känns bra att höra att även med kort lf så är det möjligt att bli gravid ????????


    Det är möjligt att bli gravid ändå ja :)

    Jag har 8 dagar lutealfas, och har nu en dotter på 8 månader. Plussade dag 7.

    Lycka till :)
  • Wed 29 Jan 2020 07:42
    #8

    Min lutealfas är 10 dagar. Det funkar ju så att om ägglossningen av någon anledning är senare än vanligt så blir mensen det också. Mensen rättar sig efter ägglossningen. Jag tror inte att du har en så kort lutealfas som 5 dagar för det är väldigt kort. Det är även för tidigt för positivt test. Med kortare lutealfas testar man positivt lika lång tid efter ägglossningen som de som har längre. Jag som då har 10 dagars lutealfas får ju färre möjliga testdagar innan min mens drar igång. Jag har plussat som tidigast på äl+8, och annars kring min BIM, dvs äl+10.

  • Wed 29 Jan 2020 07:43
    #9
    Lunaymar skrev 2020-01-21 20:25:55 följande:

    Hej!

    Någon som fortfarande är aktiv här? :)

    Jag har kort lutealfas och skulle vilja diskutera det med er som också har det. Har ni tagit ngt för att förlänga det?

    Och det känns bra att höra att även med kort lf så är det möjligt att bli gravid ????????


    Såg nu att tråden va gammal. Hur kort lutealfas har du?
  • Fri 14 Feb 2020 22:36
    #10
    Gnusmas skrev 2020-01-29 07:43:56 följande:

    Såg nu att tråden va gammal. Hur kort lutealfas har du?


    Hej!

    Det är lite olika men i medel så börjar jag få bruna flytningar efter 9 dagar och sedan kommer den riktiga mensen på dag 11-12 kanske.

    Vi är inne på vår 6e försök och jag är orolig såklart. Mest för att jag känner pressen för att jag är 31 år gammal och tänker att mina mest fertila år har passerat. Men sen kan man ju inte tänka så heller för det är först ny jag känner mig fullt redo :)
Svar på tråden Någon med kort lutealfas?