• Mummur

    Får inte testa mig mot allergi hos vårdcentralen

    Jag har symptom på kattalergi och jag tänkte att jag skulle testa mig för det hos vårdcentralen men sköterskan i telefon sa att hon är helt säker på att det är kattallergi så test behöver inte göras, "du får göra dig av med katterna helt enkelt" fick jag som svar. De symptom jag uppgav var att jag är täppt i ena näshålan hela dagarna, nyser lite mer än vanligt och ibland men väldigt sällan har irriterade ögon. Är det så säkert att det är kattallergi och inget annat att test inte behöver göras och att det bara är att göra sig av med sina katter efter dem symptomen?

  • Svar på tråden Får inte testa mig mot allergi hos vårdcentralen
  • Långbenopluto

    Testa att köpa allergitabletter som ex Loratadin. 

    Min man är allergisk men vi kan inte ta bort våra katter, så han tar en tablett per dag och det funkar bra.

    Detta efter tips av hans allergiläkare.

  • Mummur
    Jag har testat allergitabletter och det tog några dagar men sen verkade det hjälpa vilket är positivt men det lindrar tyvärr bara symptomen. Eftersom man riskerar att utveckla astma om man har kvar katter trots allergi så vill jag gärna veta om jag har allergi genom ett test.
  • Långbenopluto
    Mummur skrev 2019-10-29 17:48:17 följande:
    Jag har testat allergitabletter och det tog några dagar men sen verkade det hjälpa vilket är positivt men det lindrar tyvärr bara symptomen. Eftersom man riskerar att utveckla astma om man har kvar katter trots allergi så vill jag gärna veta om jag har allergi genom ett test.
    Vår allergiläkare säger att det inte är sant, det är gammal tro.
  • kawies

    Byt vårdcentral!
    De skall inte avgöra om du skall ha dina katter kvar eller inte. Åtminstone inte utan att du fått testa vad din allergi är först!
    Du kan ha helt andra orsaker till allegriska reaktioner.

  • Ruter

    Du kan boka tid och utföra testet själv via ett apotek. Med de få symtomen du har så förstår jag att de inte vill lägga tid på vårdcentralen på en allergiutredning nu När det dessutom är förkylningstider och de flesta går runt med täppt näsa. www.apoteket.se/halsotjanster/allergikollen/

  • Rumpkulla

    Du ska begära läkartid för allergiutredning.

    Du behöver inte gå in på specifika ämnen när du bokar tiden. Du kan spä på lite och säga att det är yrkesmässigt och att läkarintyg kan vara aktuellt.

    Sedan får du vara påläst. Allergi mot katter behöver inte betyda att du är allergisk mot katter. Du kan vara allergisk mot kvalster, ett visst protein i fodret, loppor/ohyra eller pollen i pälsen. Så du vill inte enbart testa mot katt utan håll det brett. Innehåller fodret ägg, spannmål, nötter eller baljväxter? Läs på och kontakta tillverkaren om vad fodret innehåller! Ha med dig en tydlig lista till läkaren men fokusera inte på katterna i sig. Det är troligen ett visst protein du reagerar på och det är det du vill undersöka.

Svar på tråden Får inte testa mig mot allergi hos vårdcentralen