• JuicyJ
    Tue 29 Oct 2019 19:51
    2450 visningar
    28 svar
    28
    2450

    Hjälp, vad ska vi skaffa för valp?

    Hej!


    Jag vill ha hjälp med vilken sorts hund vi bör köpa. Det vore ju toppen om den fungerar med barn då jag har många syskonbarn och eftersom det kanske kan komma ett barn i vårt hushåll om något år med. Jag vill också att den ska fungera väl med andra hundar.


    Jag vill ha en intelligent, lättlärd och aktiv hund som jag kan utföra hundsporter med. Vilken gren vet jag faktiskt inte själv än, jag är öppen för det mesta. Jag har provat på lite olika former, men vill bli mer seriös nu. Agility och spår lockar mycket. Hunden ska vara stor till mellanstor. Den ska inte kräva jakt eller vallning, utan ska klara sig på annan sort fysisk aktivitet och mental träning. Den ska trivas både i lägenhet och hus, men behöver inte kunna gå i någon stadsmiljö. Jag vill dock kunna ha med den till många olika miljöer. 


    Det ska inte vara för mycket pälsvård.


    Hundraser som lockar mest är australian shepherd och schäfer, vad tror ni om dessa? Labrador och golden retriever ligger också nånstans i bakhuvudet men känns inte helt rätt. Har ni några förslag?


    Jag förstår såklart att hur hundarna är med barn och hundar osv beror mycket på uppfostran och sådär. Att det är individuellt. Den informationen behöver jag inte få ;) 

  • Svar på tråden Hjälp, vad ska vi skaffa för valp?
  • Tue 29 Oct 2019 19:56
    #1

    Australian shepard är bland de mest aktiva hundar som finns, extremt sugen på att valla.

  • JuicyJ
    Tue 29 Oct 2019 20:05
    #2

    Jag vet att det är en väldigt aktiv hund och att det är en vallhund. Däremot har jag hört att en Aussie som inte är vald efter vallande linjer inte har kravet att den behöver valla, om den får utlopp för sin fysiska och mentala energi på annat sätt. Vet du något?

  • Tue 29 Oct 2019 20:57
    #3

    En aussie är väldigt väldigt väldigt aktiv, det är i princip bara border collie som är mer aktiv (sedan finns det så klart individer). Inget fel alls på det, men var beredd på att det kommer krävas ganska mycket av fysisk och mental stimulans varje dag för att tillfredställa dess behov. Samtidigt så är det en väldigt bra ras om du vill tävla på hög nivå, den orkar och vill träna mycket, den är intelligent och är väldigt helt enkelt en väldigt rolig hund.

    Schäfer kan fortfarande vara svårt att hitta "bra" linjer för. Även bland bruks-linjerna så har räkstjärtarna smugit sig in.


    Retrievers är nog en av de bästa familjehundarna för den aktiva ägaren, men om det inte ringer rätt så är det inte heller rätt. Har du funderat på tollare förresten?

    Om ni är redo för en skarp ras som kräver mycket så kan belgare vara ett alternativ, men dessa är inte "mellanmjölk"-hundar utan de kräver rätt ägare för att det bli bra.

  • JuicyJ
    Tue 29 Oct 2019 21:11
    #4

    Jag har funderat på tollare, men det verkar som att den behöver sin jakt?


    Belgare ska jag kika på! 

  • Bertra­m
    Tue 29 Oct 2019 22:54
    #5

    Kolla Östeuropeisk schäfer. Tror inte den är godkänd som ras i sverige än. De är lite mindre än de tyska, rak rygg, och mycket finare i kroppen. Annars kanske sheltie, tollare, pudel, vit herdehund

  • Tue 29 Oct 2019 22:57
    #6

    Labrador

  • Wed 30 Oct 2019 06:22
    #7

    Vill du tävla eller "bara" jobba hund för att det är skoj? Både aussien och schäfern är ju väldigt krävande och schäfern är ju tyvärr känd för sin dåliga hälsa och båda raserna har ju en viss skärpa och vakt i sig vilket kanske inte alltid är önskvärt .
    Vad är det du finner i aussien och schäfern men som saknas hos labben och golden?

  • Wed 30 Oct 2019 07:19
    #8
    JuicyJ skrev 2019-10-29 19:51:13 följande:

    Hej!

    Jag vill ha hjälp med vilken sorts hund vi bör köpa. Det vore ju toppen om den fungerar med barn då jag har många syskonbarn och eftersom det kanske kan komma ett barn i vårt hushåll om något år med. Jag vill också att den ska fungera väl med andra hundar.

    Jag vill ha en intelligent, lättlärd och aktiv hund som jag kan utföra hundsporter med. Vilken gren vet jag faktiskt inte själv än, jag är öppen för det mesta. Jag har provat på lite olika former, men vill bli mer seriös nu. Agility och spår lockar mycket. Hunden ska vara stor till mellanstor. Den ska inte kräva jakt eller vallning, utan ska klara sig på annan sort fysisk aktivitet och mental träning. Den ska trivas både i lägenhet och hus, men behöver inte kunna gå i någon stadsmiljö. Jag vill dock kunna ha med den till många olika miljöer. 

    Det ska inte vara för mycket pälsvård.

    Hundraser som lockar mest är australian shepherd och schäfer, vad tror ni om dessa? Labrador och golden retriever ligger också nånstans i bakhuvudet men känns inte helt rätt. Har ni några förslag?

    Jag förstår såklart att hur hundarna är med barn och hundar osv beror mycket på uppfostran och sådär. Att det är individuellt. Den informationen behöver jag inte få ;) 


    Utifrån din beskrivning så låter jaktlabrador helt perfekt.

    Som en god, glad alert labrador i liten förpackning. Bara för att den är avlad på jakt betyder inte att den måste just jaga för att bli tillfredsställd utan det betyder att det är en arbetsvillig hund som du kan göra just de sakerna med som du beskriver. Men mitt förslag är att ni först skaffar barn och sen hund, när ni ser att tiden verkligen räcker till. Jag har jaktlabrador och små barn, det är tufft att få ihop, oavsett goda ambitioner från början.
  • Wed 30 Oct 2019 08:12
    #9
    Tomelilla15 skrev 2019-10-30 07:19:53 följande:

    Utifrån din beskrivning så låter jaktlabrador helt perfekt.

    Som en god, glad alert labrador i liten förpackning. Bara för att den är avlad på jakt betyder inte att den måste just jaga för att bli tillfredsställd utan det betyder att det är en arbetsvillig hund som du kan göra just de sakerna med som du beskriver. Men mitt förslag är att ni först skaffar barn och sen hund, när ni ser att tiden verkligen räcker till. Jag har jaktlabrador och små barn, det är tufft att få ihop, oavsett goda ambitioner från början.


    Håller helt med om att ha barn först och sen hund. Risken är väl stor att man köper en hund med stort behov av att arbeta, och det fungerar fram tills man har en litet kolikbarn och inte får sova på nätterna. Hunden hamnar i andra hand. Då har man plötsligt en understimulerad unghund som biter sönder dörrar och börjar göra utfall mot andra hundar etc. Slutar med en blocketannons eller avlivning. Sett det många gånger.

    Och då är säkert en helt vanlig labbe ett bra alternativ, godmodig och snäll. Tror många förstagångsägare gör misstaget att tro att de måste ha en klassisk arbetande ras för att kunna tävla och träna, men det handlar ju snarare om att de kräver mer. Mindre aktiva raser klarar såklart också av att jobba (men vinner kanske inte lika ofta tävlingarna!), de blir bara inte psykfall av att inte få jobba...

    Och sen, skaffa ingen schäfer. Av alla jag sett så är det bara en bråkdel som varit som de ska i skallen, och de som varit det har varit i händerna på polis, väktare och dylikt. Sen som någon sa, det finns såklart individer undantagna från detta. Jag tror att majoriteten av alla brukshundar MÅSTE få jobba, och då jobba mycket, för att må bra. Rimmar illa med småbarn tyvärr.
  • LFF
    Wed 30 Oct 2019 11:10
    #10
    JuicyJ skrev 2019-10-29 19:51:13 följande:

    Hej!


    Jag vill ha hjälp med vilken sorts hund vi bör köpa. Det vore ju toppen om den fungerar med barn då jag har många syskonbarn och eftersom det kanske kan komma ett barn i vårt hushåll om något år med. Jag vill också att den ska fungera väl med andra hundar.


    Jag vill ha en intelligent, lättlärd och aktiv hund som jag kan utföra hundsporter med. Vilken gren vet jag faktiskt inte själv än, jag är öppen för det mesta. Jag har provat på lite olika former, men vill bli mer seriös nu. Agility och spår lockar mycket. Hunden ska vara stor till mellanstor. Den ska inte kräva jakt eller vallning, utan ska klara sig på annan sort fysisk aktivitet och mental träning. Den ska trivas både i lägenhet och hus, men behöver inte kunna gå i någon stadsmiljö. Jag vill dock kunna ha med den till många olika miljöer. 


    Det ska inte vara för mycket pälsvård.


    Hundraser som lockar mest är australian shepherd och schäfer, vad tror ni om dessa? Labrador och golden retriever ligger också nånstans i bakhuvudet men känns inte helt rätt. Har ni några förslag?


    Jag förstår såklart att hur hundarna är med barn och hundar osv beror mycket på uppfostran och sådär. Att det är individuellt. Den informationen behöver jag inte få ;) 


    Schäfer: Generellt för tung för att funka med agility. Spår och övriga bruksgrenar, absolut om man köper en hund från en kennel som inriktar sig mot arbetande hundar (=ej utställning som främsta meriter på avelshundarna). 

    Aussie: Knepiga hundar. Tyvärr har utställningsfolket fått grepp om dem till viss del och avlar fram pälsbollar som kan vara än knepigare mentalt. Samma där, kolla efter bruksmeriterade kennlar. Finns mycket vakt i aussie samtidigt som den kan vara nervig vilket kan bli en väldigt jobbig kombination. En trevlig aussie är sjukt trevlig men en aussie där inte alla delar sitter ihop som de borde mentalt är sjukt jobbig att hantera.

    Tollare: Finns många som jobbar med sina hundar mot bruks men självklart så vill många uppfödare att man även tränar jakt med hunden. Samma sak med jaktlabbe-kennlar. 

    Vad gäller barn och andra hundar så är det generellt så att om hunden fungerar med barn beror på barnen och vuxna (om de kan läsa hundens signaler och se till att hunden får vara ifred när den behöver det). Om den fungerar med andra hundar är även det en träningssak. 

    Titta på vilka raser som tävlar inom de grenar du är intresserad av. Gå på tävlingar, prata med ägarna, var nere på brukshundklubben och prata med folk om varför de både valde den ras de har och den uppfödare som hunden kommer ifrån. Kolla in resultatlistor från olika tävlingar och kolla vilka uppfödare som finns representerade i form av valpköpare (så vet du vilka uppfödares hemsidor du ska börja kolla in). Kolla tävlingsresultat samt hälsoresultat på SKKs hunddata. Vad gäller hälsa, kolla även kullsyskon till föräldrarna, tidigare kullars hälsoresultat etc för att få ett hum om chansen att få en frisk hund när det gäller HD och ED.
Svar på tråden Hjälp, vad ska vi skaffa för valp?