• Stolt Farsa
    Thu 31 Oct 2019 08:20
    1959 visningar
    36 svar
    36
    1959

    Kommer bilen klara besiktningen?

    Tja!

    Jag skall besiktiga bilen snart. Jag vet och det har även min verkstad påpekat att handbromsen är lite si och så. Den funkar men man måste nästan dra upp den nästan hela vägen för att den skall ha effekt. 

    Jag skulle inte bli förvånad om de efter besiktningen ber mig åtgärda den men hur lång tid kommer jag att ha på mig? Är det ok om jag fixar den innan nästa besiktning som är om ett år eller kommer jag behöva komma tillbaka och besiktiga om bilen redan efter 30 dagar?

    Någon med lite erfarenhet.

  • Svar på tråden Kommer bilen klara besiktningen?
  • Thu 31 Oct 2019 08:40
    #1

    Du har 30 dagar på dig att åtgärda felen de hittar på besiktningen.

  • Stolt Farsa
    Thu 31 Oct 2019 09:47
    #2
    Fjäril kär skrev 2019-10-31 08:40:14 följande:

    Du har 30 dagar på dig att åtgärda felen de hittar på besiktningen.


    Vad synd
  • Thu 31 Oct 2019 10:03
    #3
    Stolt Farsa skrev 2019-10-31 09:47:28 följande:

    Vad synd


    Det tar ett par timmar att byta handbromsvajer för en bilverkstad så det hinner du gott och väl. Är det en ackrediterad verkstad kan de godkänna din handbroms åt dig och du behöver inte besiktiga om bilen. Då sköter verkstaden det åt dig.
  • Stolt Farsa
    Thu 31 Oct 2019 11:42
    #4
    Fjäril kär skrev 2019-10-31 10:03:50 följande:

    Det tar ett par timmar att byta handbromsvajer för en bilverkstad så det hinner du gott och väl. Är det en ackrediterad verkstad kan de godkänna din handbroms åt dig och du behöver inte besiktiga om bilen. Då sköter verkstaden det åt dig.


    Behöver jag åka till en märkesverkstad för det eller räcker det med att jag åker till Mekonomen runt hörnet?
  • Thu 31 Oct 2019 12:00
    #5
    Stolt Farsa skrev 2019-10-31 11:42:28 följande:

    Behöver jag åka till en märkesverkstad för det eller räcker det med att jag åker till Mekonomen runt hörnet?


    Mekonomen brukar släcka besiktningens påpekanden så det går bra.
  • Pilsne­r
    Thu 31 Oct 2019 12:16
    #6
    Fjäril kär skrev 2019-10-31 08:40:14 följande:

    Du har 30 dagar på dig att åtgärda felen de hittar på besiktningen.


    Någon sådan regel finns inte. Snarast är det som gäller:
    Underkänd
    Har fordonet fått anmärkningar som inte kräver ombesiktning måste du åtgärda felen snarast. Du får inte köra fordonet mer än nödvändigt innan felen åtgärdats. Om felet kvarstår vid en eventuell poliskontroll föreläggs fordonet om ny besiktning. Detsamma gäller om felet kvarstår vid nästa periodiska besiktning. Kolla igenom våra checklistor för att undvika onödiga anmärkningar på kontrollbesiktningen.
    Underkänd - med krav på ny besiktning
    Är fordonet underkänt med krav på ombesiktning måste du åtgärda felen snarast och få en ombesiktning utförd senast det datum som angivits på protokollet. Innan fordonet blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat.
    Efterkontroll för personbil kan du göra utan tidsbokning på våra stationer. Öppettider och övriga fordonstyper varierar mellan stationerna, kontrollera därför din stations webbsida före ditt besök. Vill du ha en bestämd tid för besiktning går det bra att boka via hemsidan eller kundtjänst på telefonnummer 0775-500 300.
    Om fordonet inte besiktats eller inom angiven tid inträder automatiskt körförbud. Normalt inträder detta efter en månad, men om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning.
    Körförbud
    Om fordonet har så allvarliga fel att ett körförbud meddelas blir du tvungen att flytta fordonet med hjälp av bärgningsbil. Detta gäller dock inte släpvagnar i de fall körförbudet avser bromssystemet. De får bogseras olastade i max 30 km/h till verkstad.
    Körförbudet gäller tills en ny besiktning utförts. Efter reparation får dock fordonet köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation. Detta körförbud kan överklagas hos Transportstyrelsen.
  • Thu 31 Oct 2019 12:21
    #7
    Pilsner skrev 2019-10-31 12:16:21 följande:

    Någon sådan regel finns inte. Snarast är det som gäller:


    Underkänd
    Har fordonet fått anmärkningar som inte kräver ombesiktning måste du åtgärda felen snarast. Du får inte köra fordonet mer än nödvändigt innan felen åtgärdats. Om felet kvarstår vid en eventuell poliskontroll föreläggs fordonet om ny besiktning. Detsamma gäller om felet kvarstår vid nästa periodiska besiktning. Kolla igenom våra checklistor för att undvika onödiga anmärkningar på kontrollbesiktningen.
    Underkänd - med krav på ny besiktning
    Är fordonet underkänt med krav på ombesiktning måste du åtgärda felen snarast och få en ombesiktning utförd senast det datum som angivits på protokollet. Innan fordonet blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat.
    Efterkontroll för personbil kan du göra utan tidsbokning på våra stationer. Öppettider och övriga fordonstyper varierar mellan stationerna, kontrollera därför din stations webbsida före ditt besök. Vill du ha en bestämd tid för besiktning går det bra att boka via hemsidan eller kundtjänst på telefonnummer 0775-500 300.
    Om fordonet inte besiktats eller inom angiven tid inträder automatiskt körförbud. Normalt inträder detta efter en månad, men om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning.
    Körförbud
    Om fordonet har så allvarliga fel att ett körförbud meddelas blir du tvungen att flytta fordonet med hjälp av bärgningsbil. Detta gäller dock inte släpvagnar i de fall körförbudet avser bromssystemet. De får bogseras olastade i max 30 km/h till verkstad.
    Körförbudet gäller tills en ny besiktning utförts. Efter reparation får dock fordonet köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation. Detta körförbud kan överklagas hos Transportstyrelsen.
    Snarast brukar vara 30 dagar.
  • Pilsne­r
    Thu 31 Oct 2019 13:11
    #8
    Fjäril kär skrev 2019-10-31 12:21:50 följande:
    Snarast brukar vara 30 dagar.
    Enligt vem?

    Notera även att man ej får köra mer än "nödvändigt", osv.
  • Thu 31 Oct 2019 13:17
    #9
    Pilsner skrev 2019-10-31 13:11:53 följande:

    Enligt vem?

    Notera även att man ej får köra mer än "nödvändigt", osv.


    Det är det man får på sig av besiktningen.
  • Thu 31 Oct 2019 17:35
    #10

    Kan du inte justera den på spaken själv?

    De brukar säga 3-4 knäpp är lagom

Svar på tråden Kommer bilen klara besiktningen?