• Thu 31 Oct 2019 08:28
    194 visningar
    3 svar
    3
    194

    När A-kassan är slut Arbetsf vad händer sen?

    Tja. Behöver jag som inte länge får några som helst pengar och hjälp från A-kassan mera pga. att mina dagar helt är slut och det genereras inga nya dagar förrän jag först har jobbat ett tag igen, va.
    (Det kan vara 365 dagar, dvs. 1' år (min,max). som jag förstår att man först måste jobba, innan det kommer in nya dagar och pengar igen?!)
    Så här långt oavsett så är jag i alla fall med lite på noterna här tycker jag.
    Och allt annat i mitt liv flyter också på Bra under tiden här vill jag påstå. Tack.. Men.

    ..Men behöver jag kanske .. och betyder detta "att jag fortfarande måste söka Jobb."
    (Ja såklart måste jag göra det, och det tänker jag också göra, så lugn! 
    Don't get me wrong. Skoja, testade bara er först.

    Men vad jag syftar på här är.. Jag vill helst och om det går, så vill jag ej längre behöva använda mig av den berömda Jobbsökarlistan på Arbetsförnedringen?
    Är den egentligen ett sk. "Måste fortfarande numera, när jag inte får A-kassa" Måste jag fylla i den listan och lämna in den varje månad 14'e när min a-kassa är slut?
    Annars är ju kravet.. För att få rätt till A-kassa så måste man bla. vara inskriven på Af. 

    Och då spontant tänker jag så här. Nu när jag därför inte längre kan nyttja mina A-kasse-pengar. så 'fu*k dom typ, detta med a-kassan går i ide nu, tills det att jag behöver dom igen bara jag betalar mitt medlemskap.

    Vänta! Måste jag förresten vara inskriven på Af överhuvudtaget hädanefter alls. Är det någon som kan hjälpa mig tro.
    Tack, jag börjar bli snurrig. Haha.

    ..................
    Man läser resten om man vill, men annars har ni redan fått frågan."! 
    ..
    För jag känner att jag inte har användning längre att gå via Arbetsförmedlingen och alla deras program där man måste springa och hålla på och göra sig löjlig.. Och för att sen få skulden för att Dom inte har kunnat göra deras jobb ordentligt, för det som tyvärr är toppen på isberget för mig och bland många andra har jag hört att, trots att det inte har funnits några jobb direkt nära mig eller nära en där man bor, och inte lyckats att få något än i alla fall.. Så bara för det så har det hänt att folk råkar i luven med deras A-kassa pga Af. och att dom skickar iväg sina varningar till höger o vänster.. 

    Visst om jag hade gjort fel i en ansökan exempelvis, då står jag för det.
    Men när ..och så fort man "tar Tempen lite" runt om på alla Af-kontor och ställer jobbiga frågor till dom "Om hur dom mår innerst inne på skinnet Arbetsförmedlingen. Bara för att det går dåligt för dom så är det inte klienten, vi, oss som ska få skulden, genom att för många varningar som till sist registreras i systemet. så plockas man bort från A-kassan och du får förlorad ersättning ändå" Då pushar dom bara bort en istället. Nä! Så jobb det kan jag lösa ändå på egen hand.

    Jag menar, inte slänger man ut fångar, värsta mördare psykopater på gatan igen då det är fullt på en anstalt, man tar väl vidare "honom, henne till nästa ställe och kollar efter plats..
    Eller gör man inte det ?.. Skit samma, men principen är detsamma med Arbetsf. När dom inte har jobb till en så slängs man ut.. That's basically it, really.
    Sen lycka till att överklaga, hmm, tänk på detta en stund.

    Min försörjning får bli Socialen så länge eller något annat. alt. så får jag ta strö-jobb och vad jag hittar så länge men jag vill ändå på bästa och mest säkraste sätet ta mig ur, bort och väck från Arbetsförmedlingen's vassa klor och järngrepp.
    Vad händer liksom om jag bara traskar upp på Af. och säger du jag vill inte längre vara inskriven här, har jag sabbat alla mina chanser då till något bra.
    Osv Osv. Hjälp mig om du har erfarenhet kring detta.
  • Svar på tråden När A-kassan är slut Arbetsf vad händer sen?
  • Thu 31 Oct 2019 10:38
    #1

    Jag vet att om du vill få pengar från socialen måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen och fylla i aktivitetsrapport. Du kommer då först och främst få pengar av arbetsförmedlingen om du har rätt till det och få resten (upp till existensminimum) av socialen om du blir berättigad.

    Om du inte vill få pengar av varken socialen eller arbetsförmedlingen så TROR jag inte att det påverkar A-kassan om du struntar i AMS nu när dina dagar ändå är slut. Men det bästa är ju annars att fråga den a-kassan du är med i.

  • Thu 31 Oct 2019 10:59
    #2

    Bästa sättet att slippa AF är att skaffa ett jobb.

    Ströjobb som du skriver om är utmärkt, det är så de flesta kommer in på arbetsmarknaden. Även efter långa högskoleutbildningar - finns exempelvis hur många läkare och jurister som helst som inlett sin karriär med vik och konstiga arbetspass på kosntiga tider. Tror inte det är många chefer och företagsägare som jobbat fast heltid hela sin karriär. 

    Du skriver att det inte finns jobb där du bor - då får du flytta. Som alla andra får göra. Eller så bor du kvar, men då kan du inte räkna med att alla som flyttar och lever på ströjobb ska försörja dig. 

  • Thu 31 Oct 2019 18:09
    #3
    awesomesauce skrev 2019-10-31 10:38:12 följande:

    Jag vet att om du vill få pengar från socialen måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen och fylla i aktivitetsrapport. Du kommer då först och främst få pengar av arbetsförmedlingen om du har rätt till det och få resten (upp till existensminimum) av socialen om du blir berättigad.

    Om du inte vill få pengar av varken socialen eller arbetsförmedlingen så TROR jag inte att det påverkar A-kassan om du struntar i AMS nu när dina dagar ändå är slut. Men det bästa är ju annars att fråga den a-kassan du är med i.


    hammarhajen skrev 2019-10-31 10:59:27 följande:

    Bästa sättet att slippa AF är att skaffa ett jobb.

    Ströjobb som du skriver om är utmärkt, det är så de flesta kommer in på arbetsmarknaden. Även efter långa högskoleutbildningar - finns exempelvis hur många läkare och jurister som helst som inlett sin karriär med vik och konstiga arbetspass på kosntiga tider. Tror inte det är många chefer och företagsägare som jobbat fast heltid hela sin karriär. 

    Du skriver att det inte finns jobb där du bor - då får du flytta. Som alla andra får göra. Eller så bor du kvar, men då kan du inte räkna med att alla som flyttar och lever på ströjobb ska försörja dig. 


    Aaha. Bra poäng där båda två. Ni hjälpte verkligen. Tack för era kloka ord.
    Fasiken att jag måste skriva in mig igen på Af när jag ska ha socialb. så länge.
    Det kolliderar lite, det är skapat så, såklart. Det ska inte finnas några genvägar direkt.

Svar på tråden När A-kassan är slut Arbetsf vad händer sen?