• Thu 31 Oct 2019 17:05
    756 visningar
    8 svar
    8
    756

    WIFI på flygplan?

    En del flygbolag har wifi men det är "unsecure". Då gör man väl bäst i att inte använda wifi alls? Om man nu vill göra det av någon orsak vad om något kan man göra riskfritt isf?

  • Svar på tråden WIFI på flygplan?
  • Thu 31 Oct 2019 17:10
    #1

    Se på film, Youtube, läsa nyheter, använda spel som kräver wifi, sociala medier, Spotify etc. Var väl det jag använde senast jag flög.

    Sen finns det faktiskt många som jobbar på resan.

    Jag tror inte man ska vara så nojig.

  • Thu 31 Oct 2019 21:18
    #2

    Jag brukar testa att använda planets wifi om det finns men blir alltid lika besviken då det brukar va just sådär värdelöst segt som offentliga nätverk ofta är. Men visst vågar jag använda det.

  • Fri 1 Nov 2019 08:34
    #3

    Anledningen till att man inte skall använda "unsecure" (dvs. oskyddat) Wifi är just för att det är så himla mycket lättare för den som så vill att AVLYSSNA trafiken..

    Om någon gör det så snappar de upp era lösenord till allt från er e-post till sociala medier, netflix osv... 


    Är man medveten om att man kan få sina konton "hackade" då är det ok om man väljer att koppla upp sig mot osäkra WiFi-Nätverk..

    Att någon skickar spam med ert epost-konto kanske inte känns så allvarligt (förrän ni aldrig får svar på era e-post ni skickat då alla era mail hamnar i allas skräppost-låda..)
    Men när det börjar dyka upp grova porrbilder på era sociala medier (som t.ex. era föräldrar eller era barn ser) då kanske ni börjar ångra er..

    Genom att koppla upp er på osäkra WIFI-nätverk så delar mi frivilligt med er av det som skall vara era privata hemligheter. (lösenord till era privata konton skall alltid hållas strängt privata..)

  • Fri 1 Nov 2019 14:40
    #4

    Just det där med att snappa upp lösenord gäller det bara om man knackar in lösenordet för hand eller även dom appar som är inloggade hela tiden? T ex så har jag mejlen i iPhone-appen som kollar mejlen utan att jag slår in lösenordet varje gång men den appen kollar ju mejlen automatiskt. Betyder det att ett sånt lösenord också skulle kunna snappas upp av någon fuling på planet?

  • Mon 4 Nov 2019 08:49
    #5
    Tihi skrev 2019-11-01 14:40:10 följande:

    Just det där med att snappa upp lösenord gäller det bara om man knackar in lösenordet för hand eller även dom appar som är inloggade hela tiden? T ex så har jag mejlen i iPhone-appen som kollar mejlen utan att jag slår in lösenordet varje gång men den appen kollar ju mejlen automatiskt. Betyder det att ett sånt lösenord också skulle kunna snappas upp av någon fuling på planet?


    Svar JA! Eftersom lösenordet skickas till servern så kan fulingen avlyssna även appars lösenord... Se ser ju precis all datatrafik som går via WI-Fin

    Även autoinloggade appar måste ju skicka inloggningsinformation till servern

  • Mon 4 Nov 2019 14:47
    #6
    SprucknaGummit skrev 2019-11-04 08:49:30 följande:
    Svar JA! Eftersom lösenordet skickas till servern så kan fulingen avlyssna även appars lösenord... Se ser ju precis all datatrafik som går via WI-Fin

    Även autoinloggade appar måste ju skicka inloggningsinformation till servern

    Det var det jag trodde. Fattar inte varför flygbolagen har secure networks istället så att folk kan använda internet utan någon större risk.


  • Wed 6 Nov 2019 16:41
    #7

    Dumheter. Så länge ni använder SSL (alltså hemsidor med "hänglås" i URL-fältet eller typ alla appar) så kan ingen sniffa någonting (alltså stjäla data från nätverket). Den typen av "man in the middle" attacker ni pratar om - ARP Poison/ARP spoofing - fungerar inte så länge anslutningen är krypterad med SSL.

    Det enda den superduperläskiga hackern får ut är TLS/SSL scramble som tar tusentals år av processortid att dekryptera utan den privata nyckeln på servern ni kommunicerar med.

    Den här skrämselhickan folk har över öppna nätverk är ett resultat av VPN-leverantörernas reklamer som i 9 fall av 10 är massiva lögner.

    Surfa lugnt med https.

  • Thu 7 Nov 2019 12:12
    #8
    theJerri skrev 2019-11-06 16:41:26 följande:

    Dumheter. Så länge ni använder SSL (alltså hemsidor med "hänglås" i URL-fältet eller typ alla appar) så kan ingen sniffa någonting (alltså stjäla data från nätverket). Den typen av "man in the middle" attacker ni pratar om - ARP Poison/ARP spoofing - fungerar inte så länge anslutningen är krypterad med SSL.

    Det enda den superduperläskiga hackern får ut är TLS/SSL scramble som tar tusentals år av processortid att dekryptera utan den privata nyckeln på servern ni kommunicerar med.

    Den här skrämselhickan folk har över öppna nätverk är ett resultat av VPN-leverantörernas reklamer som i 9 fall av 10 är massiva lögner.

    Surfa lugnt med https.


    OJ! Här har vi en med alldeles för hög tilltro till en enda funktion...

    Vänligen läs: www.howtogeek.com/178696/why-using-a-public-wi-fi-network-can-be-dangerous-even-when-accessing-encrypted-websites/

    Jag är ledsen för att dra ned brallorna på dig, men du bad verkligen om det..
    För det första är det aldrig DU som bestämmer om du kan koppla upp dig via TLS/SSL, så som slösurfare är det ingen garanti att du kopplar upp dig via https..

    DU BESTÄMMER INTE, SERVERN BESTÄMMER I DENNA FRÅGA!
    Klickar du t.ex. på en annons på en betrodd webbplats (t.ex. Facebook) så är det inte säkert att företaget bakom annonsen har SSL/TLS!!


    (Återigen DU BESTÄMMER INTE, SERVERN BESTÄMMER!)

    För det andra, en säker WI-FI koppling till routern KRYPTERAR ALL TRAFIK TILL OCH FRÅN DIN ENHET, VARE SIG WEBBPLATSEN DU BESÖKER HAR SSL/TLS eller ej!  


    Det är att föredra.. Om webbplatsen, som du kopplar upp dig till genom routern, har SSL/TLS eller ej har inget med denna fråga att göra! 


    Lär om, Lär rätt!

Svar på tråden WIFI på flygplan?