• Anonym (Kaffedraken)

    Drömma om semestern med familjen - måste man prata med partnern först?

    När vi åt lunch med familjen (två föräldrar, tre tonårssöner) idag började jag drömma om nästa år, vad jag skulle önska att vi gör tillsammans som familj. Jag sa att jag jättegärna skulle vilja åka med familjen på några semesterresor i sommar, bl.a. Gotland och Västkusten. Det var mina drömmar/önskningar, absolut inget bestämt. Jag ville dela mina önskningar och prata med resten av familjen om detta, höra vad de tänker om sommaren, vad de har för önskningar osv.

    Efteråt blev min fru irriterad på mig för att jag inte hade pratat med henne innan jag tog upp detta med hela familjen. Jag hade svårt att förstå problemet - jag ville bara berätta vad jag tänkte på, för att kunna prata tillsammans om vad alla andra i familjen tänker om sommaren. Men min fru menar att man måste prata igenom sådant här separat som föräldrar innan man tar upp frågan med barnen. Nu undrar jag - är det jag som tänker helt fel här? Hur tänker ni? Bör man alltid samråda som föräldrar innan man tar upp frågor som rör semestrar, resor osv. med tonårsbarn? Hur gör ni? Stort tack för input!

  • Svar på tråden Drömma om semestern med familjen - måste man prata med partnern först?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker att det beror på. Har ni ont om pengar, så att ni  kanske inte kan genomföra resorna, så är det inte alltid så lämpligt att ta upp det med barnen innan man vet att det kan bli av. 

    Men brukar man åka på semester och pengarna inte är ett hinder, så varför inte? När barnen är i tonåren, så tycker jag att det är kul att involvera hela familjen, så att alla får kul på semestern. Bolla tankar med varandra, få barnen att engagera sig, kanske leta efter aktiviteter att göra osv.

    Så lite beroende på hur ni har det, så tycker jag att din fru överreagerar. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för ditt svar! Det handlar inte om att inte ha råd eller att lova några resor som kanske inte blir av. Det var som sagt fria tankar och önskemål, inte något som jag hade bestämt eller utlovade. Bara en inledning på ett fritt samtal, utifrån vad jag skulle vilja göra,  för att höra vad övriga i familjen tänker och drömmer om angående sommaren.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vill nog att vi vuxna har samtalet först, så att inte ena eller andra föräldern sen blir "glädjedödaren" som tar bort det alternativet som kanske tonåringarna hade gillat bäst. 

    Det är ju svårt och dyrt att hinna allt och något år vore det kanske roligt med lite mer än bara sol-o-bad-semester t.ex. 


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tonårsfadern skrev 2019-11-03 17:19:18 följande:

    Tack för ditt svar! Det handlar inte om att inte ha råd eller att lova några resor som kanske inte blir av. Det var som sagt fria tankar och önskemål, inte något som jag hade bestämt eller utlovade. Bara en inledning på ett fritt samtal, utifrån vad jag skulle vilja göra,  för att höra vad övriga i familjen tänker och drömmer om angående sommaren.


    Ja, då förstår jag inte  din fru. Självklart ska man kunna prata med så stora barn om vad de vill göra på semestern.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Themis skrev 2019-11-03 17:50:18 följande:

    Jag vill nog att vi vuxna har samtalet först, så att inte ena eller andra föräldern sen blir "glädjedödaren" som tar bort det alternativet som kanske tonåringarna hade gillat bäst. 

    Det är ju svårt och dyrt att hinna allt och något år vore det kanske roligt med lite mer än bara sol-o-bad-semester t.ex. 


    ja håller med
    annars hamnar man lätt i fällan den gode och den onde föräldern.
    Den gode, som drömmer . Barn har inte alltid lätt att skilja på att föräldern sitter och drömmer och önskar. Barn blir lätt besvikna om man inte gör det som man pratade om, elelr ännu värre det blir hysteriska utbrott mm.
    Tyvärr måste man helst som vuxen tänka sig för innan man pratar med barnen.
    Resan till tranås riskerar att bli jättetråkigt om en av föräldrarna suttit och drömt om Australien. Men har fanatsin inte skenat iväg kan resan till tranås bli kul.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Här pratar vi vuxna först, tex funderar om vi har ekonomin för det vi vill göra. Jag ser verkligen ingen anledning att dagdrömma högt inför alla barnen, även om de är tonåringar, för att sedan kanske komma fram till att inget av det var genomförbart nästa sommar. Då är det bättre att ha tänkt första varvet utan barnen. 

    TS, du försöker förklara att det bara var fria tankar och önskemål, men du är den vuxne och måste faktiskt tänka ett steg till innan du öppnar munnen, så som alla föräldrar behöver göra med stort och smått. Även om barnen är rätt stora och kanske förstår hur du menar, så skapar det ändå en viss förhoppning, att ens förälder ens uttalar drömmar om framtida semester. Jag håller med din fru helt. 

    Om du verkligen var ute efter att höra vad barnen ville göra skulle du ha frågat dem om det, inte berättat om dina drömmar först. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Verkligen intressanta svar! Jag kanske behöver tänka om. Men för mig var det inget konstigt att prata lite löst om sommaren med hela familjen. Det är ju inte så att barnen (19, 18 och 13) blir jätteivriga och ropar "Jaaa!!!" om jag nämner vad jag skulle vilja göra. Utan snarare brukar det bli lite samtal, diskussion, olika tankar och idéer som bollas. Nån kanske tycker det låter bra med det jag säger, nån annan säger att den hellre skulle göra nåt annat, ytterligare någon säger att den hänger med på vad som helst.


    Jag har nog fortfarande lite svårt att se att man måste stämma av med sin partner innan man pratar lite fritt om tankar inför kommande sommar. Men jag förstår hur ni menar, ni som anser detta. Jag tycker dock att det skulle ha varit en helt annan sak om jag t.ex. sa "Jag vill absolut att vi åker till Gotland i sommar. Vad säger ni om det?" Eller om det är så att jag skulle inge en massa förhoppningar som kanske inte kan infrias. Eller om jag skulle lova nåt vi inte har råd med. Det var liksom inte på det planet. Men jag kanske fortfarande är trögtänkt?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Till skillnad från alla andra i den här tråden förstår jag inte din frus reaktion överhuvudtaget? Självklart ska man i en familj med så stora barn kunna fundera och drömma lite högt vid middagsbordet, herregud det var ju bara några tankar och idéer från din sida vad jag förstår. Skillnad såklart om ni hade dålig ekonomi och en femåring och en sjuåring och du hade börjat svamla om Disneyland och djungelsafari men så var ju inte fallet. Nä, din fru har överreagerat tycker jag :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag ställer mig på din sida. Är det tydligt att det är drömmar och inte konkreta planer måste det självklart vara ok med så stora barn.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Tonårsfadern skrev 2019-11-03 21:53:46 följande:

    Verkligen intressanta svar! Jag kanske behöver tänka om. Men för mig var det inget konstigt att prata lite löst om sommaren med hela familjen. Det är ju inte så att barnen (19, 18 och 13) blir jätteivriga och ropar "Jaaa!!!" om jag nämner vad jag skulle vilja göra. Utan snarare brukar det bli lite samtal, diskussion, olika tankar och idéer som bollas. Nån kanske tycker det låter bra med det jag säger, nån annan säger att den hellre skulle göra nåt annat, ytterligare någon säger att den hänger med på vad som helst.


    Jag har nog fortfarande lite svårt att se att man måste stämma av med sin partner innan man pratar lite fritt om tankar inför kommande sommar. Men jag förstår hur ni menar, ni som anser detta. Jag tycker dock att det skulle ha varit en helt annan sak om jag t.ex. sa "Jag vill absolut att vi åker till Gotland i sommar. Vad säger ni om det?" Eller om det är så att jag skulle inge en massa förhoppningar som kanske inte kan infrias. Eller om jag skulle lova nåt vi inte har råd med. Det var liksom inte på det planet. Men jag kanske fortfarande är trögtänkt?


    Jag ser inte problemet och förstår inte alls din frus invändning. Två av barnen är ju dessutom så stora att de kan välja att inte delta i era resor oavsett resmål. Det tredje barnet kanske inte heller vill hänga med utan hellre passas av de unga vuxna. 

    Men alldeles oavsett det så tycker jag att man absolut bör få känna sig fri att lufta sina tankar utan att först stämma av med partnern, men den som har betydligt yngre barn måste givetvis vara noga med att förtydliga att det är just vad det handlar om - fantasier, drömmar, önskemål som endast kanske kommer att realiseras. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Oj jag bubblar om allt möjligt med barnen hela tiden, typ "Å va kul det vore att åka till Paris med er!!" och så pratar vi om Paris eller så hakar de på och säger något eget. Nu vet de i och för sig att jag absolut inte har råd med någon resa så det är väldigt tydligt att det är just drömmar.

    Du måste ju kunna prata om vad du vill tycker jag! Orimligt att behöva stämma av samtalsämnen med partnern i förväg!

    Men liiitet förbehåll för hur du la fram det och vad du i vanliga fall pratar om. Hade du i förväg tänkt att du skulle prata om sommaren kanske din sambo har rätt i att det lät mer som planer än drömmar. Men barnen är ju så stora att det ändå inte gör något tycker jag.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag håller med dig. Verkar riktigt tråkigt att behöva vakta sin tunga såpass med så stora barn. Men då utgår jag förstås från att barnen inte har en problematik att förstå att det var drömmar ni pratade om och att det inte var reella alternativ ni kom fram till.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tonårsfadern skrev 2019-11-03 21:53:46 följande:

    Verkligen intressanta svar! Jag kanske behöver tänka om. Men för mig var det inget konstigt att prata lite löst om sommaren med hela familjen. Det är ju inte så att barnen (19, 18 och 13) blir jätteivriga och ropar "Jaaa!!!" om jag nämner vad jag skulle vilja göra. Utan snarare brukar det bli lite samtal, diskussion, olika tankar och idéer som bollas. Nån kanske tycker det låter bra med det jag säger, nån annan säger att den hellre skulle göra nåt annat, ytterligare någon säger att den hänger med på vad som helst.


    Jag har nog fortfarande lite svårt att se att man måste stämma av med sin partner innan man pratar lite fritt om tankar inför kommande sommar. Men jag förstår hur ni menar, ni som anser detta. Jag tycker dock att det skulle ha varit en helt annan sak om jag t.ex. sa "Jag vill absolut att vi åker till Gotland i sommar. Vad säger ni om det?" Eller om det är så att jag skulle inge en massa förhoppningar som kanske inte kan infrias. Eller om jag skulle lova nåt vi inte har råd med. Det var liksom inte på det planet. Men jag kanske fortfarande är trögtänkt?


    Nej, du gör inte fel. Dina barn är ju stora, klart de klarar av att höra dina drömmar om semestern. Och självklart klarar de av en diskussion om ekonomiska prioriteringar.
Svar på tråden Drömma om semestern med familjen - måste man prata med partnern först?