• Mon 4 Nov 2019 12:06
    1221 visningar
    28 svar
    28
    1221

    Tjejer födda på 80-talet som försökt få första barnet i mer än ett år - följas åt?

    Det har nu gått 1 1/2 år sen vi började försöka, då var vi precis över 30 och trodde verkligen inte att det skulle ta lång tid eller att vi var sådär jättesent ute. 

    Men nu är vi då här och börjar oroa oss för att vi ska hinna bli för gamla utan att något händer... PCO upptäcktes tidigt så vi startade utredning redan efter några månader och innan den var klar blev jag trots allt spontant gravid. Men det slutade i MA och nu har ingenting hänt på ett år trots Letrozol.

    Snart blir det spolning för att slutföra utredningen där inget förutom PCO hittats och sen ska vi få remiss till IVF. Plötsligt känns 3 försök inte alls som mycket utan superstressande, vad gör man om det inte heller fungerar liksom?

    Så vi har börjat läsa om olika privata alternativ för undersökningar och behandlingar, fundera på vad vi skulle vara beredda att göra och inte och så vidare. Så hopplöst med allt när man inte vet vad som är fel =/ Om felet t.ex. inte ligger i att ägget blir befruktat utan att det inte fäster, då hjälper väl inte IVF ett dugg? Men man vet ju inte, så det känns som att man hamnar i trail and error med medicinska behandlingar =/ 

    Vore kul att prata med fler i samma situation om någon vill följas åt? Hur tänker ni och vad planerar ni att göra? Kan ni t.ex. tänka er att göra äggdonation om inget annat fungerar, eller var går gränsen?

  • Svar på tråden Tjejer födda på 80-talet som försökt få första barnet i mer än ett år - följas åt?
  • Thu 28 Nov 2019 21:15
    #11
    Lunne skrev 2019-11-18 00:14:26 följande:

    Jag förstår, skönt att han är med på noterna nu i alla fall! Och att allt med äggledare och sånt ser bra ut :) Har ni kollat hur lång kö det är för att starta utredning där ni bor?

    Min stora rädsla var att det var immunförsvaret som spökade, då jag haft problem med det i andra sammanhang. Men du har nog rätt i att det kan vara lättare att lösa än vissa andra saker :)


    Tror tyvärr att de är ganska lång kö både för utredning och ivf här om jag fattat det rätt verkar vara lite olika år från år dock så kan ju hoppas att de är mindre kö nästa år.
  • Sun 1 Dec 2019 08:51
    #12

    Hej alla,

    Jag hoppar in här :) Lite bakgrundsfakta - vi har försökt ca 1 1/2 år bli gravida. Gått utredning där spermierna visade sig slöa och få i antal. Vi gjorde vår första ivf i september, allt gick bra, för bra förmodligen för dagen för insättning ringde dom och sa det blir ingenting. Våra blastocyster hade slutat dela sig. Sån chock och kvidande smärta i själen! Någon som varit med om det? Nu har vi började med ivf test 2. Det går men dom har fått reglerat dosen och så, var lite svår startad med menopur. Nu önskar dom färre ägg men starkare.Otroligt orolig att det är fel på vår kombo eller att mina ägg är skrutiga. Jag går runt knappt, själen värker, visa dagar rinner tårarna bara och mitt i allt blir varenda vän gravid. Så tacksam för hjälpen man får men hur gör man sllt annat? Hur orkar man? Vi får peppa varandra. Ibland vänner jag ut och in på mig för vill bara prata med dom som fårstår! Ha en fin advent alla :) Kram

  • Sun 1 Dec 2019 09:26
    #13
    Doftljuset skrev 2019-12-01 08:51:02 följande:

    Hej alla,

    Jag hoppar in här :) Lite bakgrundsfakta - vi har försökt ca 1 1/2 år bli gravida. Gått utredning där spermierna visade sig slöa och få i antal. Vi gjorde vår första ivf i september, allt gick bra, för bra förmodligen för dagen för insättning ringde dom och sa det blir ingenting. Våra blastocyster hade slutat dela sig. Sån chock och kvidande smärta i själen! Någon som varit med om det? Nu har vi började med ivf test 2. Det går men dom har fått reglerat dosen och så, var lite svår startad med menopur. Nu önskar dom färre ägg men starkare.Otroligt orolig att det är fel på vår kombo eller att mina ägg är skrutiga. Jag går runt knappt, själen värker, visa dagar rinner tårarna bara och mitt i allt blir varenda vän gravid. Så tacksam för hjälpen man får men hur gör man sllt annat? Hur orkar man? Vi får peppa varandra. Ibland vänner jag ut och in på mig för vill bara prata med dom som fårstår! Ha en fin advent alla :) Kram


    Känner igen detdär med att alla andra blir gravida =/ Efter mitt missfall förra året visade det sig att två av mina nära vänner samt några till bekanta och en granne fick barn samma månad som jag skulle haft BF, det känndes! Men nu när vi hoppas på att det går vägen denna gång så vet jag redan att en annan nära vän ska ha barn bara några månader innan och är det någon mer i juli så skulle de säkert inte ha berättat än. Så man får trösta sig med att typ alla skaffar barn i denhär åldern och man inte vet hur länge de flesta försökte innan de lyckades heller. Hoppas att ni lyckas bättre med IVF denna gång <3
  • Sun 1 Dec 2019 15:09
    #14

    Hej

    Jag hoppar in här. Försökt få barn i drygt 15 månader. Har påbörjat utredning under hösten med provtagning av mig och min make. Nu i december ska vi få reda på svaret. Jag är livrädd för vad de kommer säga även om jag vet att de är bra personal som jobbar där. Det känns som att å andra sidan att det känns bra att få hjälp men å andra sidan rädd för vems fel eller inte som det är.

  • Tue 18 Feb 2020 20:25
    #15

    Jag hoppar också in här. Vi är 30 och 32 år fyller 31 och 33 i år. Vi har kämpat i 3,5 år nu. Fick ett MA i v12 efter 1 års försök. Väntar nu på hysteroskpi, alltid något man väntar på. Därefter har vi sista försöket via landstinget vilket känns lite panik. Vårt går vi sen?!? Många ägg fås ut men dem blir inte bra aldrig fått till frys. Andra IVF fick vi totalfrys pga risk för överstimulering, Yes tänkte vi nu kanske något blir bra och man får till frys men så lyckades 3 bli blastocyster men av grad C. Så blev inget ET eller till frys. Det tog mer hårt på oss än första IVF, då tänkte man vi har två försök kvar. Jag börjar fundera på äggdonation efter sista via landstinget. Även funderat på Olgas klinik i St Petersburg eller Livio Göteborg. Väldigt svårt vart man ska ta vägen sedan. Sedan hur länge ska man försöka med sina egna ägg? jag vill inte bli 40 år å försökt med mina för att sedan då ta äggdonation.

  • Fri 21 Feb 2020 00:25
    #16

    Vi har försökt nu i 2 år. Vi utreds just nu (började sep 2019) och ultraljud (äggblåsor), blodtester, och spermaantal verkar vara ok. Spermaantalet var något nedsatt men inte dålig. Spermaprov ska göras snart igen, då de gör uppföljning på rutin.

    En härlig känsla att veta att ingen av oss är infertila, det gav hopp. Vi började ha bättre sex efter att vi fick veta så det är skönt. Att försöka i två år tär på sexlivet.

    Jag har aldrig någonsin varit gravid, aldrig fått något missfall. Ett tag trodde jag att det berodde på noll ägglossning eller för tidigt klimakterie (som mamma) men med köp av dyrare ägglossningstester så visades en smiley på stickan som indikerade ägglossning, haha. De såg även på vaginalt ultraljud att det finns ordentligt med äggreservoar samt äggblåsor. Min cykel är mellan 30-37 dagar så det har varit lite joxigt.

    Nästa grej är att kika på äggledarna samt se om det faktiskt släpps ordentliga ägg och spola äggledarna. Vi har skjutit på det då jag fått för mig att vi kommer bli gravida nu när spänningen släppt , men plussar jag inte om två veckor blir det att ringa och få en tid cykeldag 7-11.

    Jag har kommit till en punkt att jag är glad för mina vänner och syskon som blir gravida. Det var otroligt hårt i början och min lillasyster kunde jag knappt prata med. Men det vände när systersonen föddes, då blev jag bara glad och det har faktiskt fortsatt.

    Fö har jag slutat snusa så nu finns det ingen anledning att storken inte bör komma till oss :)

  • Fri 21 Feb 2020 23:19
    #17
    KlaraRara skrev 2020-02-21 00:25:04 följande:

    Vi har försökt nu i 2 år. Vi utreds just nu (började sep 2019) och ultraljud (äggblåsor), blodtester, och spermaantal verkar vara ok. Spermaantalet var något nedsatt men inte dålig. Spermaprov ska göras snart igen, då de gör uppföljning på rutin.

    En härlig känsla att veta att ingen av oss är infertila, det gav hopp. Vi började ha bättre sex efter att vi fick veta så det är skönt. Att försöka i två år tär på sexlivet.

    Jag har aldrig någonsin varit gravid, aldrig fått något missfall. Ett tag trodde jag att det berodde på noll ägglossning eller för tidigt klimakterie (som mamma) men med köp av dyrare ägglossningstester så visades en smiley på stickan som indikerade ägglossning, haha. De såg även på vaginalt ultraljud att det finns ordentligt med äggreservoar samt äggblåsor. Min cykel är mellan 30-37 dagar så det har varit lite joxigt.

    Nästa grej är att kika på äggledarna samt se om det faktiskt släpps ordentliga ägg och spola äggledarna. Vi har skjutit på det då jag fått för mig att vi kommer bli gravida nu när spänningen släppt , men plussar jag inte om två veckor blir det att ringa och få en tid cykeldag 7-11.

    Jag har kommit till en punkt att jag är glad för mina vänner och syskon som blir gravida. Det var otroligt hårt i början och min lillasyster kunde jag knappt prata med. Men det vände när systersonen föddes, då blev jag bara glad och det har faktiskt fortsatt.

    Fö har jag slutat snusa så nu finns det ingen anledning att storken inte bör komma till oss :)


    Jaa varje månad behöva ha schema tär men vi tar oss igenom de ändå till slut haha ;) kör ni någon metod typ varann dag? Eller kör ni äl tester? Jag tempar just nu men körde förut äl tester med smiley, den från clear blue. Köpt igen ett paket nu och tänkte komplettera då tempkurvan är så hackig ibland.

    Det är tufft när många i omgivningen blir gravida men skönt att de har släppt. Jag hade de ganska svårt efter missfallet då jag hade bf samma vecka som två nära. De blev bättre sen men har nu kommit en jobbigare period igen, vet inte om de är pga att vi bara har ett landstingsförsök kvar och man typ tappat allt hopp redan.
  • Tue 25 Feb 2020 19:31
    #18

    Intressant tråd, jag och min man har också försökt få barn länge, 2,5 år med bland annat 2 IVFer som inte ledde till barn. Jag är 30 år. Jag blev överstimulerad båda gångerna så inget ägg kunde sättas in och inget gick heller till frysen. På sista tiden har vi försökt med letrozol behandlingar utan resultat. Jag tycker det är jobbigt också för jag påverkas så starkt av tabletterna, blir verkligen nedstämd i perioder till gränsen till deprimerad. 

    Är det någon som är intresserad av att ses i Stockholm, för att ge varan stöd och stöttning i barnlöshetsresan?

    Kram!

  • Tue 25 Feb 2020 22:10
    #19
    anonym989 skrev 2020-02-25 19:31:45 följande:

    Intressant tråd, jag och min man har också försökt få barn länge, 2,5 år med bland annat 2 IVFer som inte ledde till barn. Jag är 30 år. Jag blev överstimulerad båda gångerna så inget ägg kunde sättas in och inget gick heller till frysen. På sista tiden har vi försökt med letrozol behandlingar utan resultat. Jag tycker det är jobbigt också för jag påverkas så starkt av tabletterna, blir verkligen nedstämd i perioder till gränsen till deprimerad. 

    Är det någon som är intresserad av att ses i Stockholm, för att ge varan stöd och stöttning i barnlöshetsresan?

    Kram!


    Hej, jag tror ja lyckades svara dig aldrig gjort innan så vet inte om jag gjorde rätt, känner mig lite efter :D
  • Wed 26 Feb 2020 08:12
    #20
    Hej!

    Vilken passande tråd! Jag hoppar också in här!

    Vi har försökt få barn i 18 månader och är strax över 30 år gamla. Vi trodde precis som många av er att det skulle gå snabbt att bli gravida. Vi har gjort en fertilitetsutredning denna månad.  Spermier och undersökning med spolning av äggledare med mera. Allt såg bra ut. Ska inom några månader bli kallad till läkare där vi ska diskutera fortsatt eventuell behandling.

    Jag har hört att det är lättare att bli gravid efter spolning av äggledare. Därför hoppas vi extra mycket denna månaden. 

    Jag hade beräknad BIM igår den 25 februari. Dock brukar jag alltid ha bruna flytningar i minst tre dagar före. Så mensen är redan fyra dagar sen beroende på när man börjar räkna den. Har aldrig haft försenad mens tidigare. Jag gjorde ett graviditetstest igår som var negativt. 

    Efter spolningen har jag haft rosa flytningar vid olika tillfällen men senast var fem dagar sedan. Jag har från exempelvis familjeliv läst att fler har haft rosa flytningar efter spolning. Någon annan som också haft det?

    En annan sak som jag läst att många haft är en försenad mens med 3-12 dagar efter en spolning. Därför tror jag inte att jag är gravid utan bara att mensen är sen även om den inte visar sig ännu. Någon annan som haft försenad mens efter spolning?

    Har som vanligt ömma bröst som jag brukar vid denna tiden, inga andra symptom.

    Har någon blivit gravid efter spolning men fått vänta på plusset till några dagar efter BIM?
  • Wed 26 Feb 2020 08:21
    #21
    +1
    Wroh skrev 2020-02-26 08:12:41 följande:

    Hej!

    Vilken passande tråd! Jag hoppar också in här!

    Vi har försökt få barn i 18 månader och är strax över 30 år gamla. Vi trodde precis som många av er att det skulle gå snabbt att bli gravida. Vi har gjort en fertilitetsutredning denna månad.  Spermier och undersökning med spolning av äggledare med mera. Allt såg bra ut. Ska inom några månader bli kallad till läkare där vi ska diskutera fortsatt eventuell behandling.Jag har hört att det är lättare att bli gravid efter spolning av äggledare. Därför hoppas vi extra mycket denna månaden. Jag hade beräknad BIM igår den 25 februari. Dock brukar jag alltid ha bruna flytningar i minst tre dagar före. Så mensen är redan fyra dagar sen beroende på när man börjar räkna den. Har aldrig haft försenad mens tidigare. Jag gjorde ett graviditetstest igår som var negativt. Efter spolningen har jag haft rosa flytningar vid olika tillfällen men senast var fem dagar sedan. Jag har från exempelvis familjeliv läst att fler har haft rosa flytningar efter spolning. Någon annan som också haft det?En annan sak som jag läst att många haft är en försenad mens med 3-12 dagar efter en spolning. Därför tror jag inte att jag är gravid utan bara att mensen är sen även om den inte visar sig ännu. Någon annan som haft försenad mens efter spolning?

    Har som vanligt ömma bröst som jag brukar vid denna tiden, inga andra symptom.Har någon blivit gravid efter spolning men fått vänta på plusset till några dagar efter BIM?


    Jag blev gravid direkt efter spolning (bokstavligt, hade Letrozol-kontroll morgonen efter och då såg de på VUL att ägget redan släppt). Jag hade även massa rosa flytningar efter spolningen, så trodde inte ett dugg på den månaden. Imorgon går jag in i v. 19 :)
  • Wed 26 Feb 2020 08:35
    #22

    hej alla kämpar var ett tag sedan jag skrev här. Har nu lämnat in hälsopapperna till fertilitetskliniken och varit inne o lämnat blodprov på cd3 och mannen lämnat spermaprov så nu väntar vi på att bli kallade för ett första möte.. tjuvkikat på mina prover  på 1177 och de ser bra ut vad jag kan utläsa i alla fall men är ju inte läkare så ;)... Är supernervös att de ska hitta nått fel men samtidigt super nervös om de inte hittar nått, orkar inte gå ett år till utan att få bli gravid. 

    Hoppas på någon lösning i alla fall..... 

  • Wed 26 Feb 2020 12:16
    #23
    Lunne skrev 2020-02-26 08:21:43 följande:
    Jag blev gravid direkt efter spolning (bokstavligt, hade Letrozol-kontroll morgonen efter och då såg de på VUL att ägget redan släppt). Jag hade även massa rosa flytningar efter spolningen, så trodde inte ett dugg på den månaden. Imorgon går jag in i v. 19 :)
    Grattis! Vad roligt att höra! =)
    Hade du också fri passage när man gjorde undersökningen?
    När fick du plus på stickan?
    Tack för svaret =)
  • Wed 26 Feb 2020 21:21
    #24
    Wroh skrev 2020-02-26 12:16:03 följande:

    Grattis! Vad roligt att höra! =)

    Hade du också fri passage när man gjorde undersökningen?

    När fick du plus på stickan?

    Tack för svaret =)


    Tack! :) Läkaren hittade inget fel under undersökningen utan passager och allt såg bra ut. Plusset var 17 november :) Så knappt två veckor efter att jag startade denna tråd. Jag hade vid det laget ställt in mig på att det skulle ta tid och sannolikt bli IVF, och trodde länge att det skulle bli nytt MA. De senaste veckorna börjar jag däremot lita på att det faktiskt ska gå vägen denna gång :) Hoppas det tar sig nu efter spolningen för dig också!
  • Thu 27 Feb 2020 07:25
    #25
    Lunne skrev 2020-02-26 21:21:58 följande:
    Tack! :) Läkaren hittade inget fel under undersökningen utan passager och allt såg bra ut. Plusset var 17 november :) Så knappt två veckor efter att jag startade denna tråd. Jag hade vid det laget ställt in mig på att det skulle ta tid och sannolikt bli IVF, och trodde länge att det skulle bli nytt MA. De senaste veckorna börjar jag däremot lita på att det faktiskt ska gå vägen denna gång :) Hoppas det tar sig nu efter spolningen för dig också!
    Fick du plusset innan bim?
    Tack, men börjar tro att mensen kommer komma. Tror jag såg lite brunt igår. Får försöka igen nästa månad isf.
    Det är skönt att veta att allt är bra efter en sådan undersökning, men hade man hittat en orsak så kanske den orsaken hade gått att åtgärda.
    Glad för din skull!  =)
  • Thu 27 Feb 2020 10:01
    #26
    +1
    Wroh skrev 2020-02-27 07:25:44 följande:

    Fick du plusset innan bim?

    Tack, men börjar tro att mensen kommer komma. Tror jag såg lite brunt igår. Får försöka igen nästa månad isf.

    Det är skönt att veta att allt är bra efter en sådan undersökning, men hade man hittat en orsak så kanske den orsaken hade gått att åtgärda.

    Glad för din skull!  =)


    Ja, jag fick plusset oväntat tidigt, testade då bara för att jag inte kunde förstå att jag var så extremt trött när vi var på fest kvällen innan. Men då hade jag även ÄL ovanligt tidigt i cykeln. Jag ville verkligen att de skulle hitta något att åtgärda vid undersökningen, så var helt uppgiven när de inte hittade nåt. Vi hade försökt med Letrozol i nästan ett år och inget hände... men ibland händer det visst ändå när man minst anar det :) Håller tummarna för att det tar sig för er nästa månad om det inte blev nu! <3
  • Tue 3 Mar 2020 09:19
    #27

    Är på ruvardag 7 idag med en blasto, insättning förra tisdagen. Jag var lite dum och testade i förväg, fått pluss men orolig att det är sprutan som ger utslag eftersom den kan göra det. Mensen har inte kommit men sprutan kan ju även den bli sen av sprutan. Undrar är det många som plussat för sedan få negativt? Kram

  • Sun 5 Apr 2020 21:42
    #28
    Doftljuset skrev 2020-03-03 09:19:33 följande:

    Är på ruvardag 7 idag med en blasto, insättning förra tisdagen. Jag var lite dum och testade i förväg, fått pluss men orolig att det är sprutan som ger utslag eftersom den kan göra det. Mensen har inte kommit men sprutan kan ju även den bli sen av sprutan. Undrar är det många som plussat för sedan få negativt? Kram


    Hej, hur gick det för dig? Stannade plusset? Hur många fick ni ut denna gången? Vi har gjort två ivf men aldrig fått till frys och våra blasto blir dåliga. Vi har ett försök kvar innan vi får fortsätta privat, känns som våra odds är så låga så behöver höra lite solskenshistorier!
Svar på tråden Tjejer födda på 80-talet som försökt få första barnet i mer än ett år - följas åt?