• Onlyme44

    Kan soc ta mitt barn

    Hej

    Har tidigare haft problem med min hälsa

    Har haft psykoser

    Nu är jag gravid och livrädd att soc ska ta mitt barn

    Någon som vet om de kan göra det?

  • Svar på tråden Kan soc ta mitt barn
  • Carabellis kusp

    Jag har svårt att tro att man under pågående psykos kan ta hand om en bebis. Annars får du väl bra stöd för att ta hand om det får man väl tro?

  • Sasu

    ifall dina psykoser står i journalen så kommer nog förlossningen kontakta soc som sen kommer göra en utredning för att se så att du kan ta hand om ditt barn eller inte. Kan ju tänka dig själv om du var en bebis och hade en psykotisk mamma, skulle du känna dig trygg?

  • 19Richie88

    Det behövs inte mycket idag för att dom kan välja "om dom har anlag för att göra det".. Då tar dom barnen och man har inte mycket att säga till om tyvärr, dom har liksom redan bestämt sig. Dom är bara ute efter att "Göra det bästa för att "skydda barnet" bättre än kanske det du har gjort om du så har lyckats att klanta dig på vägen.. Sen kan man se det som, "Vem är helt felfri egentligen"
    Men Sorry men så är det!

  • Onlyme44

    ?bättre än kanske det du har gjort om du så har lyckats att klanta dig på vägen..?

    Vad menar du?

    Jag valde ju inte att bli sjuk

    Hade utsatts för våld mm i en nära relation och livet blev för mycket

  • 19Richie88
    Onlyme44 skrev 2019-11-04 20:13:37 följande:

    ?bättre än kanske det du har gjort om du så har lyckats att klanta dig på vägen..?

    Vad menar du?

    Jag valde ju inte att bli sjuk

    Hade utsatts för våld mm i en nära relation och livet blev för mycket"


    "Klanta" är inte jag som ser så på det där.. direkt.
    Ur ett samhälles perspektiv" menar jag.. Så tyvärr är man inte någon som har indirekt lyckats att gå hela vägen i livet egentligen.. och så fort man "erkänner sig svag för och åt, inför samhället" och åt Socialen så nappar dom direkt på sånt där.

    Sen beklagar jag att du är sjuk. Förlåt! Det menar jag..

    Men Socialen tex. dom är inte lika förlåtande till sånt här bla. Då tar dom till handlingar direkt!"
    Och "då ser dom".. att du inte är 'kapabel" till att ta hand om ditt egna barn.
    Så lika mycket och väl som man kan tycka att det är verkligen Bra och Starkt gjort och en finn grej att erkänna sig besegrad 'så att säga och att man har.. och att man kan stå för att man är Svag (/alltid i olika grader) Då har det en ripple effect heter det tror jag och att det snabbt skadar någonting/ och någon annan om man har otur alltid i andra änden.
    Jag tänker stort här nu..
  • Onlyme44

    Ja det var det jag tänkte

    Vi lever i ett samhälle som tyvärr har lite insikt i psykisk hälsa. Och givetvis förstår jag att man inte kan ta hand om ett barn under tiden man är psykotisk

    Vad jag menar är om man ska bli straffad för det hela livet. Många människor idag har mått dåligt men är inte dåliga föräldrar för det...

  • 19Richie88

    "Jag valde ju inte att bli sjuk"
    Hade utsatts för våld mm i en nära relation och livet blev för mycket"

    Det är inte dit fel och det menade jag inte heller, ts! 
    Sorgligt. Och även om du gör allt för dit/ ert barn så.. precis som det är dit bränsle så behöver även en bil ibland också "tankas om" Är det slut så i värsta fall blir man stående mitt på motorvägen, en bilförares värsta mardröm.
    Då säger vi att du går, lämnar bilen för att hämta ny bensin.. och medan du gör det kommer banditer och stjäler något i bilen..

    Då säger vi, samma som du är Sjuk, det säger du ju..
    Okej.
    Men om du säger detta lite för högt så är kanske Socialen framme och lyssnar i precis fel läge, och dom vill kanske ta, försöka ta ditt barn ifrån dig (det var frågan från början ju) Och då är det socialen som är banditerna likt som var framme och stal från bilen vid vägkanten.. 

    Drastisk jämförelse .. men.

  • Baren
    Onlyme44 skrev 2019-11-04 19:52:54 följande:

    Det var två år sedan jag hade en psykos

    Har inte varit sjuk sedan dess...


    Dom tar inte ditt barn om du inte har problem nu
Svar på tråden Kan soc ta mitt barn