• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55921 visningar
    2518 svar
    2518
    55921

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Mon 18 Nov 2019 14:22
    #21

    Fick precis svar från KS att det är ca 3-4 veckor innan de har behandlat remissen i Stockholm. Hon sa även att det är korta kötider just nu till klinikerna just nu och att kötiden är ca 1-3 månader för nybesök. Känner mig betydligt lugnare nu Glad

  • Mon 18 Nov 2019 14:26
    #22
    Sassaa­aa: Hon på KS sa att man kan boka in sig först efter det att man får svar på remissen. 

    Angående att säga till på jobbet vet jag inte hur jag ska göra med än. Jag har dock fördelen att jag kan jobba hemifrån vilket är en befrielse i detta läge. Min närmsta kollega som jag delar kontor med är även min svägerska. Hon vet att vi försöker men jag vet inte än om jag kommer berätta närmare när karusellen drar igång. 

    Har ni berättat för era familjer? Typ Mamma och Pappa? 
  • Mon 18 Nov 2019 14:27
    #23
    Sassaa­aa: Hon på KS sa att man kan boka in sig först efter det att man får svar på remissen. 

    Angående att säga till på jobbet vet jag inte hur jag ska göra med än. Jag har dock fördelen att jag kan jobba hemifrån vilket är en befrielse i detta läge. Min närmsta kollega som jag delar kontor med är även min svägerska. Hon vet att vi försöker men jag vet inte än om jag kommer berätta närmare när karusellen drar igång. 

    Har ni berättat för era familjer? Typ Mamma och Pappa? 
  • Mon 18 Nov 2019 14:51
    #24
    Patronsaint skrev 2019-11-18 14:22:59 följande:

    Fick precis svar från KS att det är ca 3-4 veckor innan de har behandlat remissen i Stockholm. Hon sa även att det är korta kötider just nu till klinikerna just nu och att kötiden är ca 1-3 månader för nybesök. Känner mig betydligt lugnare nu 


    Va skönt att höra :D Då är ni snart igång ska du se!
  • Mon 18 Nov 2019 14:56
    #25
    Sassaaaa skrev 2019-11-18 13:54:16 följande:

    Tack för tipset. Jag vet väntan är så jobbig vill också sätta i gång nu på en gång. Jag får i väntan på att det ska dra igång sätta upp mål och försöker skapa bästa förutsättningar inför ivf och försöka hålla min träning regelbundet samt stärka upp rygg för att förberedda mig på att bära ett barn. Tänk den känslan ????

    Är ni orolig för att vara borta från jobbet mycket? Ska man berätta för sin arbetsgivare? Hur gör ni ?


    Låter bra att du försöker fokusera på att ha en plan och tänka framåt, då går tiden lite fortare iallafall!

    I nuläget har jag inte berättat för min chef, ska snart få en ny och jag jobbar 3-skift på en myndighet. Tänker att jag avvaktar tills jag vet vilken menscykel som blir "starten" för då är det lättare att planera hur man behöver vara ledig osv. Klart det känns sådär att ibland behöva vara borta från jobbet efter vissa sjukhusbesök men samtidigt får jag tänka att så det fokus på mig och mitt välmående som är viktigast.
  • Mon 18 Nov 2019 15:02
    #26
    Patronsaint skrev 2019-11-18 14:27:15 följande:

    Sassaa­aa: Hon på KS sa att man kan boka in sig först efter det att man får svar på remissen. 

    Angående att säga till på jobbet vet jag inte hur jag ska göra med än. Jag har dock fördelen att jag kan jobba hemifrån vilket är en befrielse i detta läge. Min närmsta kollega som jag delar kontor med är även min svägerska. Hon vet att vi försöker men jag vet inte än om jag kommer berätta närmare när karusellen drar igång. 

    Har ni berättat för era familjer? Typ Mamma och Pappa? 


    Har inte berättat för mina föräldrar ännu, det gör jag när vi fått en plan efter vårt första möte. Mina närmaste vänner, min syster & svägerska vet.

    Jag har samtidigt ett önsketänkande att det finns en chans att lyckas bli gravid fram tills vi sitter där på kliniken då läkaren sagt att vi kan på naturlig väg. Att man aldrig slutar hoppas...

    Hur har du själv gjort?
  • Mon 2 Dec 2019 20:02
    #27

    Hej tjejer. Hur mår ni och hur går det?

    Jag ringde reproduktionsenheten idag pågrund av att det blivit fel i min sambos adressändring . Vi flyttar snart och råkade hamna på.två olika adresser fast vi bor tillsammans sedan innan. Det var ingen fara och hon berättade att det just nu håller på med remisserna från i början av november. Snart min tur. Har ni andra fått hem brevet ?

  • Mon 2 Dec 2019 20:02
    #28

    Hej tjejer. Hur mår ni och hur går det?

    Jag ringde reproduktionsenheten idag pågrund av att det blivit fel i min sambos adressändring . Vi flyttar snart och råkade hamna på.två olika adresser fast vi bor tillsammans sedan innan. Det var ingen fara och hon berättade att det just nu håller på med remisserna från i början av november. Snart min tur. Har ni andra fått hem brevet ?

  • Mon 2 Dec 2019 20:02
    #29

    Hej tjejer. Hur mår ni och hur går det?

    Jag ringde reproduktionsenheten idag pågrund av att det blivit fel i min sambos adressändring . Vi flyttar snart och råkade hamna på.två olika adresser fast vi bor tillsammans sedan innan. Det var ingen fara och hon berättade att det just nu håller på med remisserna från i början av november. Snart min tur. Har ni andra fått hem brevet ?

  • Mon 2 Dec 2019 20:02
    #30

    Hej tjejer. Hur mår ni och hur går det?

    Jag ringde reproduktionsenheten idag pågrund av att det blivit fel i min sambos adressändring . Vi flyttar snart och råkade hamna på.två olika adresser fast vi bor tillsammans sedan innan. Det var ingen fara och hon berättade att det just nu håller på med remisserna från i början av november. Snart min tur. Har ni andra fått hem brevet ?

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet