• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55093 visningar
    2518 svar
    2518
    55093

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Wed 11 Dec 2019 21:26
    #61
    Sassaaaa skrev 2019-12-11 19:48:25 följande:

    Hej , jag fick hem mitt brev idag och får välja mellan fem kliniker i Stockholm. Någon här som tipsar om någon speciell klinik, jag tycker det är svårt att välja. Vilken lättnad att det är pågång för flera av oss också :)


    Vad roligt att få komma igång!

    Med vårt första barn gick vi på Karolinska och nu går vi på Livio. Vi har varit supernöjda med båda! Ett tips är dock att tänka på att det blir många besök så en fördel är att ta en klinik som är nära jobbet.
  • Wed 11 Dec 2019 22:01
    #62
    Sassaaaa skrev 2019-12-11 19:48:25 följande:

    Hej , jag fick hem mitt brev idag och får välja mellan fem kliniker i Stockholm. Någon här som tipsar om någon speciell klinik, jag tycker det är svårt att välja. Vilken lättnad att det är pågång för flera av oss också :)


    Jag valde stockholm ivf i hammarbysjöstad. Verkar ha bra personal och ligger närmast för oss. De verkar oxå ha kvällsöppet ibland och det är ju awesome om man inte vill påverka jobbet.
  • Wed 11 Dec 2019 22:30
    #63

    Tack så mycket för bra tips!

  • Nicciz
    Thu 12 Dec 2019 19:48
    #64

    Hoppar också in här! Vår remiss för ivf behandlas just nu. Kommer nog välja Nordic ivf men de har stängt över jul vilket är trist när man vill sätta igång direkt! Om jag inte blir gravid innan så får jag mens ca 25 januari, och kan påbörja behandling då. Problemet är att vi åker utomlands i 10 dagar 3-13 feb. Typiskt! Jag som sett fram emot att komma iväg. Blir nog den/mars för oss..

    Lycka till alla!

  • Mon 16 Dec 2019 15:04
    #65

    Idag var jag och sambon på vårt startsamtal där vi träffade vår läkare och gick igenom upplägget för vår IVF. Pga julstängt kan vi börja i januari/februari när min mens kommer.

    Fick även testa att sticka själv mig i magen med Gonal-F pennan, jag är såå spruträdd och har större risk för överstimulering så det kommer bli en intressant vår jag har framför mig. :-P

  • Mon 16 Dec 2019 20:14
    #66
    Kiiwii90 skrev 2019-12-08 08:47:05 följande:
    Välkommen, va spännande att höra :D

    Tänk om man skulle slippa dessa sommar/vinter uppehåll då skulle man besparas dessa stresspåslag med väntetider! Vad fick ni för "diagnos" under utredningen?
    Hej, och ursäkta att jag inte svarat, har varit en hektisk vecka med två resor, middagar m.m. så har inte riktigt hunnit med.

    Jo skulle vara skönt att slippa uppehållen, men tänker att de behöver få vara lediga också. Kan inte vara lätt att möta alla dessa par som haft  problem med bebistillverkningen. 

    Vi har inte fått nån diagnos mig veterligen, utan står bara som oförklarlig, men har ju att göra med mina 'pansarägg' som jag kallar dem ;) 

    Men idag kom mensen och har startat med nässpray suprecur så ska bli spännande att få en försmak av klimakteriet Skrikandes
  • Mon 16 Dec 2019 20:24
    #67
    Kiiwii90 skrev 2019-12-16 15:04:35 följande:

    Idag var jag och sambon på vårt startsamtal där vi träffade vår läkare och gick igenom upplägget för vår IVF. Pga julstängt kan vi börja i januari/februari när min mens kommer.

    Fick även testa att sticka själv mig i magen med Gonal-F pennan, jag är såå spruträdd och har större risk för överstimulering så det kommer bli en intressant vår jag har framför mig. :-P


    Kul att ni är igång!

    Jag är också otroligt spruträdd, men går ändå förvånansvärt bra tycker jag. Försök se bebisen framför dig :) Jag har velat gå undan och göra själv medan andra ber sin partner att göra, hoppas du kan hitta ett sätt som känns bra.

    Tur att det är jul nu så ni har annat att fokusera på under väntan!
  • Tue 17 Dec 2019 05:12
    #68
    Reflexgarn skrev 2019-12-16 20:14:11 följande:

    Hej, och ursäkta att jag inte svarat, har varit en hektisk vecka med två resor, middagar m.m. så har inte riktigt hunnit med.

    Jo skulle vara skönt att slippa uppehållen, men tänker att de behöver få vara lediga också. Kan inte vara lätt att möta alla dessa par som haft  problem med bebistillverkningen. 

    Vi har inte fått nån diagnos mig veterligen, utan står bara som oförklarlig, men har ju att göra med mina 'pansarägg' som jag kallar dem ;) 

    Men idag kom mensen och har startat med nässpray suprecur så ska bli spännande att få en försmak av klimakteriet 


    Spännande! Jo så är det ju och kan vara bra för psyket att få en tvingad paus med Hur kommer det sig att du ska börja med nässpray och hur länge tar du dem innan sprutorna?
  • Tue 17 Dec 2019 11:49
    #69
    Kiiwii90 skrev 2019-12-16 15:04:35 följande:

    Idag var jag och sambon på vårt startsamtal där vi träffade vår läkare och gick igenom upplägget för vår IVF. Pga julstängt kan vi börja i januari/februari när min mens kommer.

    Fick även testa att sticka själv mig i magen med Gonal-F pennan, jag är såå spruträdd och har större risk för överstimulering så det kommer bli en intressant vår jag har framför mig. :-P


    Vad kul då är ni ju verkligen igång när jag bokade tid fick jag tid till både läkare och sköterska samma dag i januari och tanken är att jag veckan efter ska börja behandlingen.

    Tog mötet lång tid?
  • Tue 17 Dec 2019 18:08
    #70
    Patronsaint skrev 2019-12-17 11:49:54 följande:

    Vad kul då är ni ju verkligen igång när jag bokade tid fick jag tid till både läkare och sköterska samma dag i januari och tanken är att jag veckan efter ska börja behandlingen.

    Tog mötet lång tid?


    Mötet tog ca en timme. Läkaren gick igenom processen och ger en info om kommande möten, gjorde även en gynundersökning. Sen visade sköterskan hur och när jag skulle ta medicinerna
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet