• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55134 visningar
    2518 svar
    2518
    55134

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Wed 18 Dec 2019 19:15
    #81
    Kiiwii90 skrev 2019-12-18 18:00:11 följande:

    Kul att vi verkar vara ett gäng nu som kan följas åt! :D

    Jag blir galen på mig själv, ena sekunden går tiden fort och andra hur långsamt som helst...

    Nu när vi äntligen fått klartecken för att börja så är det först julstängt, så tidigast januari kan vi starta men då kommer dilemmat om att jag reser utomlands 1 vecka i mitten av Februari och har jag otur och mensen kommer under resan måste jag invänta mensen i Mars.. Försöker tänka positivt och tänka att vi ändå är igång trots att det kanske blir 1-3 månader innan start.

    Vill ju helst av allt börja nu på en gång haha :p


    Denna väntan är så jobbig! Vi får hoppas ni hinner men tiden går fortare än vad det känns och snart är det jul sen ska du utomlands som du kan ändå njuta av och ha roligt, så det kommer bli bra! Ni är i gång nu iaf som du säger. Ni närmare er för varje dag :)

    Jag längtar efter att få komma dit på besök! Tänkte ringa efter julen och se hur det ligger till. Vet du hur lång tid det tog för din remiss att bli behandlad?
  • Wed 18 Dec 2019 20:45
    #82
    Alex1992 skrev 2019-12-18 19:15:26 följande:

    Denna väntan är så jobbig! Vi får hoppas ni hinner men tiden går fortare än vad det känns och snart är det jul sen ska du utomlands som du kan ändå njuta av och ha roligt, så det kommer bli bra! Ni är i gång nu iaf som du säger. Ni närmare er för varje dag :)

    Jag längtar efter att få komma dit på besök! Tänkte ringa efter julen och se hur det ligger till. Vet du hur lång tid det tog för din remiss att bli behandlad?


    Ja du har så rätt

    Från att remissen skickades in tog det 5 veckor innan jag och sambon satt på vårt startmöte. Jag ringde också några dagar efter att den skickades och det stillade längtan litegrann då man fick ett ungefärligt datum att se fram emot!
  • Wed 18 Dec 2019 21:19
    #83
    Alex1992 skrev 2019-12-18 16:29:17 följande:

    Hej! Kul att fler hittar hit ??

    Jag har ju tidigare testat menopur (spruta) jag var livrädd i början och tyckte det är jobbigt att sticka sig själv men när du väl har börjat ta sprutan så kommer det bli bättre med tiden och när man tänker på varför man gör det så blir man mer modig hehe ....det är normalt att vara rädd innan men jag lovar dig det kommer släppa annars får du ta hjälp av din partner ??


    Tack för peppen! Tror precis som du att man blir modigare när man tänker på vad det kan leda till. Jag har redan förvarnat sambon om att han kommer få vara med och ta sprutorna. ;)

    Hur ligger du till med behandlingen?
  • Wed 18 Dec 2019 21:25
    #84

    Vad kul att se att vi är flera som kommer börja vår resa i januari!

  • Wed 18 Dec 2019 21:32
    #85
    Nicciz skrev 2019-12-17 21:22:41 följande:

    Idag fick jag remissen godkänd! Har redan bokat uppstartsmöte den 22 jan på Sophiahemmet. Är så förväntansfull!


    Hej Nicciz! Förstår känslan! Blir lite som en nystart. När tror du att din mens är beräknad? Förhoppningsvis kan du starta i samband med första mensen efter mötet. :)
  • Anonym (#2)
    Wed 18 Dec 2019 21:35
    #86

    Börjar med spray 3/1, och sedan är det 2 olika sprutor som jag inte minns namnet på... Vi har beslutat oss för att köpa 3-pack. Mycket pengar, men "förlorar" hellre pengar för att vi får en bebis snabbare än vi trodde :)

  • Nicciz
    Thu 19 Dec 2019 16:26
    #87
    Clemmentina skrev 2019-12-18 21:32:15 följande:

    Hej Nicciz! Förstår känslan! Blir lite som en nystart. När tror du att din mens är beräknad? Förhoppningsvis kan du starta i samband med första mensen efter mötet. :)


    Min mens är beräknad den 25 jan men eftersom vi reser utomlands i feb så startar vi månaden senare. Hur går det för dig?
  • Thu 19 Dec 2019 18:02
    #88
    Nicciz skrev 2019-12-19 16:26:46 följande:

    Min mens är beräknad den 25 jan men eftersom vi reser utomlands i feb så startar vi månaden senare. Hur går det för dig?


    Det låter bra! Skönt med utlandssemester. Jag följer Vulverine och hon skrev någon gång att en solsemester (då man fyller på med d-vitamin) innan ivf är en bra idé. :) Hoppas det är till solen ni ska!

    Vi kämpar på. Äter just nu 7:e kuren Letrozol. I januari börjar vi vår första ivf-behandling.
  • Thu 19 Dec 2019 18:16
    #89
    Clemmentina skrev 2019-12-18 21:19:00 följande:

    Tack för peppen! Tror precis som du att man blir modigare när man tänker på vad det kan leda till. Jag har redan förvarnat sambon om att han kommer få vara med och ta sprutorna. ;)

    Hur ligger du till med behandlingen?


    Vi väntar på kallelse till akademiska, remissen är skickad. Innan vi ställde oss i kö för ivf testade vi att framkalla min ägglossning med hjälp av spruta (menopur) men då blev jag överstimulerad och fick avbryta (risk för flerbörd).
  • Nicciz
    Thu 19 Dec 2019 18:51
    #90
    Clemmentina skrev 2019-12-19 18:02:46 följande:

    Det låter bra! Skönt med utlandssemester. Jag följer Vulverine och hon skrev någon gång att en solsemester (då man fyller på med d-vitamin) innan ivf är en bra idé. :) Hoppas det är till solen ni ska!

    Vi kämpar på. Äter just nu 7:e kuren Letrozol. I januari börjar vi vår första ivf-behandling.


    Ja det är till solen vi ska och vi bokade innan remissen var godkänd. Nu vill jag egentligen avboka resan och starta med ivf på en gång!

    Jag har ätit sex kurer med Letrozol och blivit gravid en gång som slutade med missfall. Är du nervös inför ivf? Jag är orolig att min migrän kommer bli värre av alla hormoner. Och rädd för utplockat såklart. Lite nervöst är det!
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet