• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55105 visningar
    2518 svar
    2518
    55105

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Thu 19 Dec 2019 20:04
    #91
    Nicciz skrev 2019-12-19 18:51:59 följande:

    Ja det är till solen vi ska och vi bokade innan remissen var godkänd. Nu vill jag egentligen avboka resan och starta med ivf på en gång!

    Jag har ätit sex kurer med Letrozol och blivit gravid en gång som slutade med missfall. Är du nervös inför ivf? Jag är orolig att min migrän kommer bli värre av alla hormoner. Och rädd för utplockat såklart. Lite nervöst är det!


    Ang migrän så var jag också nervös att det skulle bli värre. Är såklart individuellt men har inte fått migrän en enda gång under ivf och då är ändå min migrän hormonrelaterad. Hoppas på samma för dig!
  • Nicciz
    Thu 19 Dec 2019 20:36
    #92
    Försökermedivf skrev 2019-12-19 20:04:00 följande:

    Ang migrän så var jag också nervös att det skulle bli värre. Är såklart individuellt men har inte fått migrän en enda gång under ivf och då är ändå min migrän hormonrelaterad. Hoppas på samma för dig!


    Tack snälla för att du svarade på det. Det gör mig betydligt lugnare. Min migrän är också hormonrelaterad, ibland har jag ett rent helvete. Likaså sist jag var gravid. Hoppas jag slipper migrän precis som du!
  • Thu 19 Dec 2019 22:09
    #93
    Alex1992 skrev 2019-12-19 18:16:27 följande:

    Vi väntar på kallelse till akademiska, remissen är skickad. Innan vi ställde oss i kö för ivf testade vi att framkalla min ägglossning med hjälp av spruta (menopur) men då blev jag överstimulerad och fick avbryta (risk för flerbörd).


    Åh förstår! Hur kålhuvud är väntetiden till akademiska? Då håller vi tummarna för att se funkar bättre nu när poängen är att få fram flera ägg.
  • Thu 19 Dec 2019 22:10
    #94
    Clemmentina skrev 2019-12-19 22:09:05 följande:

    Åh förstår! Hur kålhuvud är väntetiden till akademiska? Då håller vi tummarna för att se funkar bättre nu när poängen är att få fram flera ägg.


    Alex1992 skrev 2019-12-19 18:16:27 följande:

    Vi väntar på kallelse till akademiska, remissen är skickad. Innan vi ställde oss i kö för ivf testade vi att framkalla min ägglossning med hjälp av spruta (menopur) men då blev jag överstimulerad och fick avbryta (risk för flerbörd).


    Haha, hur sjutton blev lång till kålhuvud. Autocorrect alltså.
  • Thu 19 Dec 2019 22:12
    #95
    Nicciz skrev 2019-12-19 18:51:59 följande:

    Ja det är till solen vi ska och vi bokade innan remissen var godkänd. Nu vill jag egentligen avboka resan och starta med ivf på en gång!

    Jag har ätit sex kurer med Letrozol och blivit gravid en gång som slutade med missfall. Är du nervös inför ivf? Jag är orolig att min migrän kommer bli värre av alla hormoner. Och rädd för utplockat såklart. Lite nervöst är det!


    Förstår att du känner så men tänk på att solen och lite vila gör gott för kroppen vilket är positivt för ivf:en. Minns att du fick missfall....så ledsamt. Jag både nervös och förväntansfull. Jag är rädd för att må dåligt både fysiskt och psykiskt och för att det inte ska fungera med ivf men förväntansfull för att nu tar vi nästa steg. Kram!
  • Fri 20 Dec 2019 19:06
    #96
    Nicciz skrev 2019-12-19 18:51:59 följande:
    Ja det är till solen vi ska och vi bokade innan remissen var godkänd. Nu vill jag egentligen avboka resan och starta med ivf på en gång!

    Jag har ätit sex kurer med Letrozol och blivit gravid en gång som slutade med missfall. Är du nervös inför ivf? Jag är orolig att min migrän kommer bli värre av alla hormoner. Och rädd för utplockat såklart. Lite nervöst är det!
    Men kan du inte be att få intyg för läkemedlena som du behöver och ta med dem på resan om du nu skulle få mensen då? Borde ju inte vara något problem om ni vill komma igång redan i februari?
  • Nicciz
    Fri 20 Dec 2019 19:29
    #97
    Reflexgarn skrev 2019-12-20 19:06:16 följande:

    Men kan du inte be att få intyg för läkemedlena som du behöver och ta med dem på resan om du nu skulle få mensen då? Borde ju inte vara något problem om ni vill komma igång redan i februari?


    Jo, medicinerna kan jag ta utomlands, problemet är att vi är borta dag 7-19 i menscykeln och därmed missar återföringen. Så det blir lite svårt! Får vänta lite till bara vilket känns ok ändå!
  • Sat 21 Dec 2019 01:09
    #98

    [quote=80111111][quote-nick]Clemmentina skrev 2019-12-19 22:10:08 följande:[/quote-nick]Haha, hur sjutton blev lång till kålhuvud. Autocorrect alltså. [/quote

    Hahaha inte alltid lätt när man skriver :D

    Jag tror ca 1 månad till kallelse men nu är det snart jul så är inställd på att det kan dröja lite längre...men snart är vi där!!

  • Sat 21 Dec 2019 18:36
    #99
    Alex1992 skrev 2019-12-21 01:09:02 följande:

    [quote=80111111][quote-nick]Clemmentina skrev 2019-12-19 22:10:08 följande:[/quote-nick]Haha, hur sjutton blev lång till kålhuvud. Autocorrect alltså.


    Hahaha inte alltid lätt när man skriver :D

    Jag tror ca 1 månad till kallelse men nu är det snart jul så är inställd på att det kan dröja lite längre...men snart är vi där!![/quote]
  • Wed 25 Dec 2019 14:14
    Nicciz skrev 2019-12-20 19:29:40 följande:
    Jo, medicinerna kan jag ta utomlands, problemet är att vi är borta dag 7-19 i menscykeln och därmed missar återföringen. Så det blir lite svårt! Får vänta lite till bara vilket känns ok ändå!
    Då förstår jag, det är ju typiskt att det ska falla sig så. Du kan ju kolla med dem om du kan få nässpray som skjuter på ägglossningen så det passar in till ni kommer hem? 
    Men kan också vara skönt att få komma tillbaka med nya krafter efter en vecka i solen. Krävs ju ganska mycket av oss kvinnor i denna process så är nog bra att få njuta av lite värme :)
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet