• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55875 visningar
    2518 svar
    2518
    55875

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Anonym (Sara1­1)
    Wed 25 Dec 2019 21:54

    Följer gärna tråden,försökt snart 2 år. Behandlar med letrozol, funkar inte det så kommer vi göra IVF. Kommer att ta letrozol fram till juni är iaf planen. Så ivf blir ju aktuellt till hösten, men följer gärna för att höra era erfarenheter, betyder mkt..

  • Sat 28 Dec 2019 04:01

    Denna evighetslånga väntan på att få sätta igång med sprutorna.... Hur håller ni er upptagna? Kommer på mig själv att dagligen räkna och planera och googla information.

    Om jag räknar rätt och mensen håller sig till sin vanliga cykel kan jag sätta igång med Gonal-F i Februari v9 efter att ha kommit hem från en vecka i Egypten. Avvaktar januari pga jag orkar inte stressa med sjukhusbesök/riskera överstimulering innan samt ev negativt gravbesked på resan.

    Tror jag aldrig har sett fram emot att få mens som nu :-P

  • Sat 28 Dec 2019 04:01

    Denna evighetslånga väntan på att få sätta igång med sprutorna.... Hur håller ni er upptagna? Kommer på mig själv att dagligen räkna och planera och googla information.

    Om jag räknar rätt och mensen håller sig till sin vanliga cykel kan jag sätta igång med Gonal-F i Februari v9 efter att ha kommit hem från en vecka i Egypten. Avvaktar januari pga jag orkar inte stressa med sjukhusbesök/riskera överstimulering innan samt ev negativt gravbesked på resan.

    Tror jag aldrig har sett fram emot att få mens som nu :-P

  • Sat 28 Dec 2019 21:00
    Kiiwii90 skrev 2019-12-28 04:01:08 följande:

    Denna evighetslånga väntan på att få sätta igång med sprutorna.... Hur håller ni er upptagna? Kommer på mig själv att dagligen räkna och planera och googla information.

    Om jag räknar rätt och mensen håller sig till sin vanliga cykel kan jag sätta igång med Gonal-F i Februari v9 efter att ha kommit hem från en vecka i Egypten. Avvaktar januari pga jag orkar inte stressa med sjukhusbesök/riskera överstimulering innan samt ev negativt gravbesked på resan.

    Tror jag aldrig har sett fram emot att få mens som nu :-P


    Jag håller med..väntan är så jobbig!! Hoppas det går som tänkt :) Och skönt med sol semester.

    Jag väntar på kallelse men tror det kommer dröja längre? Min remiss skickades veckan innan jul och dom har stängt till 7 januari och då tänker ja att jag lär få besked nån gång i slutet av januari eller början av februari men typiskt att remissen skickades strax innan jul...nu vet ja inte om dom har ?hunnit? gå igenom den innan eller om dom gör det efter? Eller jobbar dom

    Med remisser även under jul ledighet ?

    Man lider av all väntan och frågor och tankar..men man måste tänka positivt och försöka hålla sig upptagen så tiden går fortare hehe ??
  • Sat 28 Dec 2019 22:17
    Alex1992 skrev 2019-12-28 21:00:21 följande:

    Jag håller med..väntan är så jobbig!! Hoppas det går som tänkt :) Och skönt med sol semester.

    Jag väntar på kallelse men tror det kommer dröja längre? Min remiss skickades veckan innan jul och dom har stängt till 7 januari och då tänker ja att jag lär få besked nån gång i slutet av januari eller början av februari men typiskt att remissen skickades strax innan jul...nu vet ja inte om dom har ?hunnit? gå igenom den innan eller om dom gör det efter? Eller jobbar dom

    Med remisser även under jul ledighet ?

    Man lider av all väntan och frågor och tankar..men man måste tänka positivt och försöka hålla sig upptagen så tiden går fortare hehe ??


    Svårt att veta om de hunnit handlägga remissen innan men tänk dig att de kommer börja med remissen efter julledigheten så blir allt annat en bonus.

    Når vår Remiss skickats tog det ca 5 veckor innan vi fick träffa vår läkare och ha startmötet. Ring till din klinik 1 vecka efter att de öppnat och kolla hur väntetiderna ser ut.

    Positivt tänkande och att försöka tänka på annat är nog en av de bästa sätten att ta sig fram tror jag!
  • Sat 28 Dec 2019 23:06

    Hoppar in här och följer. Ska avsluta min utredning i januari och då få remiss till ivf! Testat Letrozol under hösten som inte fungerat för mig, inga äggblåsor som växer till alls.. hoppas ivf kommer gå bättre.

  • Thu 2 Jan 2020 18:50

    Hej! Det blir ett spännande år!

    Jag följer gärna med här i tråden om det är okej. Har skickat in remiss för PGD idag, vilket en typ av IVF där man också sållar bort genetiska sjukdomar. Hoppas på snabbt första besök :)

  • Thu 2 Jan 2020 19:52

    God fortsättning,

    Vet inte om jag är redan med men hoppar in här ändå. Jag funderar mycket på vad man kan ställa för frågor till läkarna?Visst vi pratar med dom men det dyker upp så mycket-skriver ner men man kommer på följd frågor men sen rent medicinska eller så. (Hoppas ni förstår)...


    Vårat problem ligger i manliga faktorn, sen att vi inte vet varför äggen slutar dela sig.Första IVF gonal F - 20 ägg, 17 mogna och 9 befruktade.Alla slutade dela sig på dag 5. Andra IVF  Menopur - 25 ägg, 20 plockade(då jag hade så ont överstimulerad så kunde inte alla plockas), 9 befruktade, 1 ägg klarade sig till frysen. ( Jag gick in på 150 men sen höjde dom dosen och då blev jag överstimulerad)..... 


    Nu är väntan bara lång tills en ev insättning- detta lilla ägg ska klara lite på vägen först<3Vet någon om dom flesta ägg brukar klara upptining?


    Jag vet och ser att många är så otroligt insatta i hur man kan kombinera mediciner och hur man kan tänka- jag vill försöka förbereda mig. Lite tips vad man kan tänka på,fråga,tester dom kan göra eller hur man kan lägga upp det?Även om jag av hela mitt hjärta hoppas vi ska slippa göra om detta. Kram på er alla

  • Fri 3 Jan 2020 20:23

    God fortsättning allihopa!
    Nu börjar jag verkligen längta efter att få sluta med nässprayen! Har fått flera av de vanliga biverkningarna, (haft huvudvärk i två veckor n, hjärtpalpitationer viktuppgnång m.m.) men eftersom det är under en så kort period så är det ju bara att stå ut. På tisdag ska jag ta östradiolprov, men med tanke på att jag även fått mörka flytningar (en av biverkningarna) så verkar ju östradiolet ha gått ner i alla fall :) Efter blodprovet får jag förhoppningsvis börja ta sprutor för att sätta igång äggtillverkningen så nu börjar det närma sig :D 
    Håller tummarna för att ni som väntar på beskedfår det i nästa vecka när de startar upp igen!

  • Sat 4 Jan 2020 10:57

    Hej tjejer! God fortsättning.

    Asså jag har ett moraliskt dilemma. Vi ska på vårt första besök den 21 januari och enligt de dom sa i telefon borde vi kunna börja vår behandling samma helg. Nu har det dykt upp en jobb grej 2 veckor senare då min chef vill att jag ska flyga till ett av våra andra kontor. Tror ni man kan göra det? Eller blir det mitt i hela behandlingen Ska man försöka avstyra resan?

    Hur har ni tänkt kring arbete och ivf. Har ni berättat?

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet