• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55153 visningar
    2518 svar
    2518
    55153

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Tue 7 Jan 2020 22:36
    Emmylou91 skrev 2020-01-07 19:49:10 följande:

    Finns det någon här i tråden som går/ska börja på IVF i Sthlm? Isf vilken klinik har ni valt? :)


    Jag går på Sophia hemmet - ivfgruppen

    Vi är nöjd hittills även om det inte gått vägen än.
  • Wed 8 Jan 2020 08:14

    Ok! Det står mellan Livio och Sophiahemmet för oss.

    Jag vill bara sätta igång nångång! Den här väntan är sjukt jobbig, är det någon annan här I tråden med täta/blockerade äggledare?

  • Wed 8 Jan 2020 08:19
    Clemmentina skrev 2020-01-07 21:58:34 följande:

    Minns dig från 30+ tråden! Här är en 36-åring till. Tråkigt att det inte funkar för er ännu. Håller tummarna för att 2020 är vårt år!


    Just det! Hur har det gått för er?
  • Wed 8 Jan 2020 18:35
    Emmylou91 skrev 2020-01-08 08:14:13 följande:

    Ok! Det står mellan Livio och Sophiahemmet för oss.

    Jag vill bara sätta igång nångång! Den här väntan är sjukt jobbig, är det någon annan här I tråden med täta/blockerade äggledare?


    Vi går på Livio Kungsholmen denna gång. För några år sedan med första barnet gick vi på Karolinska i Huddinge. Supernöjd med båda! Skulle dock varmt rekommendera att du tar det som är nära jobb eller hemmet då det blir en hel del besök.
  • Wed 8 Jan 2020 20:15
    Emmylou91 skrev 2020-01-07 19:49:06 följande:

    Finns det någon här i tråden som går/ska börja på IVF i Sthlm? Isf vilken klinik har ni valt? :)


    Vi går hos stockholm ivf i hammarbysjöstad. Eller ja första besöket om 2 veckor.
  • Wed 8 Jan 2020 20:17
    Ölandstoka skrev 2020-01-08 08:19:58 följande:

    Just det! Hur har det gått för er?


    Vi har testat med sju rundor Letrozol utan framgång. Nu är det dags att testa ivf istället. Kör en omgång privat eftersom kötiden är lång här. Hur många insättningar har ni gjort?
  • Wed 8 Jan 2020 22:15
    Emmylou91 skrev 2020-01-08 08:14:13 följande:

    Ok! Det står mellan Livio och Sophiahemmet för oss.

    Jag vill bara sätta igång nångång! Den här väntan är sjukt jobbig, är det någon annan här I tråden med täta/blockerade äggledare?


    Hej!

    Vi väntar på att få komma och ha ett första möte. Remiss skickades från min privata gyn efter utredning där det upptäckts att jag har stopp/trångt/helt stängd äggledare. (Är tydligen konstig också och bara född med en äggstock som upptäcktes på magnetröntgen...)

    Är så nervös över vad de kommer säga och om vi kommer få börja med ivf!!! Ska dit om lite mer än en månad...känns som en evighetsväntan på något man inte vet vad man väntar sig....
  • Thu 9 Jan 2020 08:32
    Clemmentina skrev 2020-01-08 20:17:40 följande:

    Vi har testat med sju rundor Letrozol utan framgång. Nu är det dags att testa ivf istället. Kör en omgång privat eftersom kötiden är lång här. Hur många insättningar har ni gjort?


    Vi gjorde också så med ett privat försök först, tyckte det kändes bra. När ska ni börja? Känns det bra?

    Vi har gjort tre insättningar varav en fet. Hoppas att det blir en fjärde snart, borde ha äl i helgen eller början av nästa vecka.
  • Thu 9 Jan 2020 10:28
    Patronsaint skrev 2020-01-07 13:12:31 följande:
    Tog mod till mig och berättade för min närmsta chef och fick ett helt underbart bemötande med full förståelse. Hon sa bland annat att jag inte skulle tänka på arbetet det löser vi med komp och semester osv så det behövde jag inte vara orolig för. Snacka om lättnad! Har varit så orolig över vad dom skulle säga.

    Gällande podd tips kan jag bara signa under på ruvarpodden. Tycker dom förklarar mycket om och under IVF på ett bra sätt. Men nu har jag lyssnat slut på den buhu och skulle vilja hitta någon annan bra podd  
    De flesta är faktiskt väldigt förstående. Det är nog ganska vanligt och det är bra att chefen är med på tåget eftersom man kan må lite si å så och det går åt att vara ledig vissa dagar m.m. Vid plock vill de att man inte jobbar samma dag eftersom man får lite läkemedel och det ändå är ett mindre ingrepp och kan säga att det är ganska skönt att inte ha några måsten den dagen ;) 

    Jag ska börja med sprutor ikväll, hade ett östradiol på 44 så var ett bra värde enligt dem på Livio. Men måste ju fortsätta med sprayen tills det är dags för ägglossningssprutan. Har haft huvudvärk konstant sen jag började med den och värktabletter hjälper verkligen inte. Så nytt blodprov på tisdag, ultraljud nästa fredag och förhoppningsvis blir det att plocka ägg veckan därpå :D
  • Anonym (anony­m)
    Thu 9 Jan 2020 12:14

    Är det någon som vet hur man ska räkna sin ägglossning efter äggutplock? Räknar man från äggplocksdagen? Blödningen efter, är det mensen liksom. Ha en fin dag!

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet