• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55113 visningar
    2518 svar
    2518
    55113

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Nicciz
    Sat 11 Jan 2020 09:36

    Hej alla! En fråga, något jag tänkt på länge. Vi får tre gratisförsök och startar ivf i februari. Brukar det räcka med ett äggplock till tre försök eller måste man vanligen göra flera? Är så nervös inför äggplock då jag hört att det gör ont och är obehagligt. Dessutom är jag mycket hormonkänslig och får svår migrän av hormoner. Vet att det kan skilja sig mellan hur många ägg man får från gång till gång, men finns det någon typ statistik kopplat till äggreserv eller så? Ju bättre äggreserv desto större chans för fler ägg vid äggplock? Eller är jag ute och cyklar?

  • Anonym (#2)
    Sat 11 Jan 2020 10:56
    Nicciz skrev 2020-01-11 09:36:33 följande:

    Hej alla! En fråga, något jag tänkt på länge. Vi får tre gratisförsök och startar ivf i februari. Brukar det räcka med ett äggplock till tre försök eller måste man vanligen göra flera? Är så nervös inför äggplock då jag hört att det gör ont och är obehagligt. Dessutom är jag mycket hormonkänslig och får svår migrän av hormoner. Vet att det kan skilja sig mellan hur många ägg man får från gång till gång, men finns det någon typ statistik kopplat till äggreserv eller så? Ju bättre äggreserv desto större chans för fler ägg vid äggplock? Eller är jag ute och cyklar?


    Tre försök brukar vara tre stimuleringar. De i frysen är bonus.

    Jag var jätteorolig för plock, men mitt första gjorde inte ont alls. Det nöp lite bara.
  • Anonym (#2)
    Sat 11 Jan 2020 10:59

    Dag 12 av långa protokollet och nässpray. Snart väntas mens och då får jag veta när jag ska börja med sprutor. Ska ta två olika, en på var sida om naveln. Ser inte riktigt fram emot det.

    Inte heller kommit på vad jag ska säga på jobbet när det är ultraljud för att kolla äggstockarna.

  • Nicciz
    Sat 11 Jan 2020 17:12
    Anonym (#2) skrev 2020-01-11 10:56:28 följande:

    Tre försök brukar vara tre stimuleringar. De i frysen är bonus.

    Jag var jätteorolig för plock, men mitt första gjorde inte ont alls. Det nöp lite bara.


    Ok! Det känns skönt att höra. Är verkligen livrädd!
  • Sat 11 Jan 2020 21:52
    Anonym (#2) skrev 2020-01-11 10:59:22 följande:

    Dag 12 av långa protokollet och nässpray. Snart väntas mens och då får jag veta när jag ska börja med sprutor. Ska ta två olika, en på var sida om naveln. Ser inte riktigt fram emot det.

    Inte heller kommit på vad jag ska säga på jobbet när det är ultraljud för att kolla äggstockarna.


    Det är inte jättekul med sprutor men det är en ganska kort period. Det kommer att gå bra :)

    Du kan inte berätta för din chef? Jag tycker att det var jätteskönt att slippa smussla, även att kunna förklara att jag inte mår så bra alltid.
  • Anonym (#2)
    Sat 11 Jan 2020 22:00
    Ölandstoka skrev 2020-01-11 21:52:03 följande:

    Det är inte jättekul med sprutor men det är en ganska kort period. Det kommer att gå bra :)

    Du kan inte berätta för din chef? Jag tycker att det var jätteskönt att slippa smussla, även att kunna förklara att jag inte mår så bra alltid.


    Jag har inte ens träffat min chef än. Börjar nytt jobb. Bra tajming, jag vet.
  • Anonym (Aleso­p)
    Sun 12 Jan 2020 00:02
    Anonym (Önskebarn) skrev 2020-01-09 22:08:09 följande:

    Har ni erfarenhet med FET efter ovitrelle? Ska sätta in (5dgrs) blasto 7 dagar efter, och även om jag gjort det förut så börjar jag tänka att det är sent. Någon som lyckats med det? (För mig har det slutade med MA)


    Blastocysten sätts in 7 dagar efter ovitrelle och 6 dagar efter eget LH omslag. Detta är för att balstocystens ålder (odlingsdagar) ska vara lika många dagar som efter ägglossning. Efter ovitrelle räknar man med ägglossning efter 2 dygn(äggen plockas 36 h efter ovitrelle) och ett dygn efter eget LH omslag.

    Embryots utveckling efter befruktning måste matchas med endometriets ålder, embryot kan bara fastna i en viss fas i sin utveckling och slemhinnan kan bara låta embryot fastna i en viss fas(ålder efter ägglossning)

    Så 7 dagar senare är precis rätt.

    Kanske blev helt obegriplig förklaring?

    Efter insättning av fryst blastocyst ligger chansen för graviditet(ej samma som levande fött barn) på 40-50%
  • Anonym (Önske­barn)
    Sun 12 Jan 2020 07:08
    Anonym (Alesop) skrev 2020-01-12 00:02:17 följande:

    Blastocysten sätts in 7 dagar efter ovitrelle och 6 dagar efter eget LH omslag. Detta är för att balstocystens ålder (odlingsdagar) ska vara lika många dagar som efter ägglossning. Efter ovitrelle räknar man med ägglossning efter 2 dygn(äggen plockas 36 h efter ovitrelle) och ett dygn efter eget LH omslag.

    Embryots utveckling efter befruktning måste matchas med endometriets ålder, embryot kan bara fastna i en viss fas i sin utveckling och slemhinnan kan bara låta embryot fastna i en viss fas(ålder efter ägglossning)

    Så 7 dagar senare är precis rätt.

    Kanske blev helt obegriplig förklaring?

    Efter insättning av fryst blastocyst ligger chansen för graviditet(ej samma som levande fött barn) på 40-50%


    Tack för utförligt svar:)Det är bara att jag nu kände sån enorm ÄL-smärta redan ett dygn efter ovitrellen.. tycker löpet känns kört och hr inte ens gjort insett än. men men, det är nog ett sätt att skydda mig också och att inte ha så stora förhoppningar. Känns som risk för att det dröjer innan det kan bli graviditet som faktiskt håller efter flera missfall på rad nu. Kliniken har antytt att de kan ta något mer test för ev. Blodförtunnande så då har jag en plan B.
  • Sun 12 Jan 2020 10:22
    Anonym (#2) skrev 2020-01-11 22:00:24 följande:

    Jag har inte ens träffat min chef än. Börjar nytt jobb. Bra tajming, jag vet.


    Aj då, då förstår jag att du inte vill berätta :P

    Jag brukar säga till mina kollegor (som jag inte har berättat för) att det är sjukgymnast/läkare/hantverkare/tandläkare jag ska till.
  • Sun 12 Jan 2020 10:28
    Anonym (#2) skrev 2020-01-11 22:00:24 följande:

    Jag har inte ens träffat min chef än. Börjar nytt jobb. Bra tajming, jag vet.


    Ölandstoka skrev 2020-01-12 10:22:53 följande:

    Aj då, då förstår jag att du inte vill berätta :P

    Jag brukar säga till mina kollegor (som jag inte har berättat för) att det är sjukgymnast/läkare/hantverkare/tandläkare jag ska till.


    Banken är också en bra ursäkt, sådana möten kan ju ta precis hur lång tid som helst :)
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet