• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55890 visningar
    2518 svar
    2518
    55890

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Anonym (#2)
    Tue 14 Jan 2020 19:37

    Jag har sprayat i 12 dagar nu. Inga symptom/biverkningar, vilket kliniken vill att jag ska ha innan jag börjar med sprutor. Så var det INTE förra gången. Vad har ni som gör långa fått för info kring det? Sist fick jag inte heller några känningar, men började ändå med sprutor.

  • Tue 14 Jan 2020 20:16
    Anonym (#2) skrev 2020-01-14 19:37:08 följande:

    Jag har sprayat i 12 dagar nu. Inga symptom/biverkningar, vilket kliniken vill att jag ska ha innan jag börjar med sprutor. Så var det INTE förra gången. Vad har ni som gör långa fått för info kring det? Sist fick jag inte heller några känningar, men började ändå med sprutor.


    Jag har aldrig fått några biverkningar av sprayet. Dom har tagit ett blodprov på spraydag 15 eller 16 för att kolla så jag är nedreglerad.
  • Nicciz
    Tue 14 Jan 2020 22:04
    Kiiwii90 skrev 2020-01-14 09:04:10 följande:

    I slutet av Februari 25e ish när min mens kommer, är bortrest till Egypten veckan innan så jag hoppas inte den kommer tidigare för då måste jag vänta till Mars. Låter ändå rimligt att sjukanmäla sig. Va spännande att du börjar idag :D


    Jag börjar exakt samma datum! Har beräknad mens 25 feb. Vi får följa varann dagligen
  • Tue 14 Jan 2020 22:37
    Anonym (#2) skrev 2020-01-14 19:37:08 följande:

    Jag har sprayat i 12 dagar nu. Inga symptom/biverkningar, vilket kliniken vill att jag ska ha innan jag börjar med sprutor. Så var det INTE förra gången. Vad har ni som gör långa fått för info kring det? Sist fick jag inte heller några känningar, men började ändå med sprutor.


    De har inte sagt något om biverkningar för min del heller utan de baserar det på hur östradiolet ligger. Har tagit nytt östradiol idag men pga strul på lab så kunde de inte ge något svar på om jag ska ändra dosen på sprutorna. Har haft mycket biverkningar av nässprayen, men det kanske beror på sort? Jag har fått Suprecur och sedan börjat med spruta Bemfola. Vad har ni fått utskrivet?
  • Wed 15 Jan 2020 01:19
    Reflexgarn skrev 2020-01-14 22:37:45 följande:

    De har inte sagt något om biverkningar för min del heller utan de baserar det på hur östradiolet ligger. Har tagit nytt östradiol idag men pga strul på lab så kunde de inte ge något svar på om jag ska ändra dosen på sprutorna. Har haft mycket biverkningar av nässprayen, men det kanske beror på sort? Jag har fått Suprecur och sedan börjat med spruta Bemfola. Vad har ni fått utskrivet?


    Vad jobbigt att du fått mycket biverkningar. Verkar vara så olika hur man reagerar, vad är det du känt av?

    Jag får Synarela som nässpray och sedan Menopur som spruta och avslutningsvis Ovitrelle för ägglossningen.
  • Wed 15 Jan 2020 07:10

    Idag är det dags att bli ruvare igen!

    Gör vår femte FET idag. Läkaren tycker dock att vi ska se detta som vårt andra försök. Då jag tydligen har en större livmoder än normalt upptäckte de vid sista återföringen att de satt dit embryot för långt ner i livmodern vid tidigare försök.

    För andra gången gör vi i stimulerad cykel med Progynon och Lutinus nu innan insättningen. Jag hoppas att läkaren säger ok till att denna gång även ta Prednisolon. Sist mådde jag så jäkla dåligt av alla hormoner. Denna gång har jag kunnat vara mer kontinuerlig med träningen och tycker att jag hittills mår bättre denna gång.

    Hoppas så att det blir femte-andra gången gillt för oss!!


    Livmodertransplantation utförd på Sahlgrenska november 2018. Har nu på börjat försöken att bli gravid
  • Wed 15 Jan 2020 17:12

    Hej!

    Jag vill gärna följas åt.

    Jag är 31 år och min man är 44 år

    Vi kör på heminsemination sedan 1,5 år tillbaka då vi har problematik med att ha sex.

    Jag har haft barnlängtan sedan jag va 14.

    Jag och min man har försökt i 8 år nu.

    Jag och maken gjorde utredning förra sommarn/hösten. Vi fick då reda på att jag har ärrbildning på min ena äggstock som komplikation från min GBP 2017. Och att jag har tydligen problem med sköldkörteln. Så det blev lite utdraget med att hitta rätt dos med levaxin. Plus att min man har få spermier.

    Vår läkare rådde oss då till IVF då det ser ut som att vi har ganska små odds att bli gravida själva.

    Vår remiss mottogs på RMC i Malmö i slutet på november och detta går inom vårdgarantin. Så nu väntar vi bara.....

    Tycker man gör inget annat än att vänta.

    Vänta på ägglossning, vänta på BIM

    Vänta på posten.

    Samtidigt som man möter gravidmagar, småbarn, barnvagnar och gravidbesked på instagram/Facebook om vart annat.

    Under denna tiden som vi försökt har människor i vår närhet både fått nummer 1,2 och 3.

    Tillochmed folk som sagt att de aldrig vill ha barn för att dom hatar barn. Dom har hunnit få barn......

    Blääääää

    Finns på instagram 1plus1villbli3

    Puss!

  • Anonym (#2)
    Wed 15 Jan 2020 18:12
    erica1988 skrev 2020-01-15 17:12:13 följande:

    Hej!

    Jag vill gärna följas åt.

    Jag är 31 år och min man är 44 år

    Vi kör på heminsemination sedan 1,5 år tillbaka då vi har problematik med att ha sex.

    Jag har haft barnlängtan sedan jag va 14.

    Jag och min man har försökt i 8 år nu.

    Jag och maken gjorde utredning förra sommarn/hösten. Vi fick då reda på att jag har ärrbildning på min ena äggstock som komplikation från min GBP 2017. Och att jag har tydligen problem med sköldkörteln. Så det blev lite utdraget med att hitta rätt dos med levaxin. Plus att min man har få spermier.

    Vår läkare rådde oss då till IVF då det ser ut som att vi har ganska små odds att bli gravida själva.

    Vår remiss mottogs på RMC i Malmö i slutet på november och detta går inom vårdgarantin. Så nu väntar vi bara.....

    Tycker man gör inget annat än att vänta.

    Vänta på ägglossning, vänta på BIM

    Vänta på posten.

    Samtidigt som man möter gravidmagar, småbarn, barnvagnar och gravidbesked på instagram/Facebook om vart annat.

    Under denna tiden som vi försökt har människor i vår närhet både fått nummer 1,2 och 3.

    Tillochmed folk som sagt att de aldrig vill ha barn för att dom hatar barn. Dom har hunnit få barn......

    Blääääää

    Finns på instagram 1plus1villbli3

    Puss!


    Åhh vet hur det känns. Hade barnlängtan i ca 13 år innan vi med hjälp av ivf fick vår son. Och under den tiden hann en massa "som aldrig skulle skaffa barn", få barn.
  • Wed 15 Jan 2020 21:05
    Fifen skrev 2020-01-15 07:10:07 följande:

    Idag är det dags att bli ruvare igen!

    Gör vår femte FET idag. Läkaren tycker dock att vi ska se detta som vårt andra försök. Då jag tydligen har en större livmoder än normalt upptäckte de vid sista återföringen att de satt dit embryot för långt ner i livmodern vid tidigare försök.

    För andra gången gör vi i stimulerad cykel med Progynon och Lutinus nu innan insättningen. Jag hoppas att läkaren säger ok till att denna gång även ta Prednisolon. Sist mådde jag så jäkla dåligt av alla hormoner. Denna gång har jag kunnat vara mer kontinuerlig med träningen och tycker att jag hittills mår bättre denna gång.

    Hoppas så att det blir femte-andra gången gillt för oss!!


    En väninna till mig har också gjort en livmoderstransplantation på Sahlgrenska, otroligt vad sjukvården kan göra nu för tiden!

    Hejar lite extra på er då det är en overklig resa ni genomgått!
  • Wed 15 Jan 2020 23:03
    Försökermedivf skrev 2020-01-15 01:19:12 följande:
    Vad jobbigt att du fått mycket biverkningar. Verkar vara så olika hur man reagerar, vad är det du känt av?

    Jag får Synarela som nässpray och sedan Menopur som spruta och avslutningsvis Ovitrelle för ägglossningen.
    Jag har haft konstant huvudvärk sen starten med Supracur, bättre nu sen jag började med sprutorna men finns lite som ligger kvar ändå. Humörsvängningar, fläckning, illamående, viktuppgång... Ja vad mer kan kroppen hitta på Skrikandes men snart slipper man, har varit en pärs det här!
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet