• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55104 visningar
    2518 svar
    2518
    55104

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Thu 23 Jan 2020 11:30
    Kiiwii90 skrev 2020-01-23 09:21:36 följande:
    Ja så orättvist. Till och med de tjejkompisar jag har som sagt att de inte vill/ska ha barn har hunnit få barn. Jag har haft stark barnlängtan sen jag var 20 år.

    Hans ena barn brukar fråga ofta och vill gärna ha ett syskon och vi har sagt att det kommer när det kommer. Tänker att när vi börjar med sprutorna får vi förklara lite om processen på ett barnvänligt sätt.
    Låter klokt det stora "barnet" är 13 och bor hos oss på hel tid så för honom har vi berättat för.

    Den lilla är 7 och har pratat om att hon vill ha små syskon sedan hon var 3. (Så pass mycket att dagisfröknarna kom och gratulerade min sambo på dagis när hon var liten för hon skulle minsann ha syskon.) Henne har vi inte berättat för och tror inte att vi kommer göra det innan vi får ett lyckat resultat. 

    En annan grej vi ska börja med sprutorna som sagt lördag eller söndag och jag har fortfarande inte fått något recept. Ringde igår och de sa att de skulle skicka det under förmiddagen idag. Börjar bli sjukt stressad men vill inte hålla på och ringa och tjata. Verkar inte som att apoteken i min närhet har medicinen inne så man måste säkert beställa den dessutom.
  • Thu 23 Jan 2020 11:41
    Patronsaint skrev 2020-01-21 21:16:22 följande:

    Jag får 225 som start dos. Hon sa att det är en väldigt hög dos men att man vill maxa och få ut så många ägg som möjligt och siktar på runt 20 istället för 10. Jag förstod det som att det dels beror på att jag har ett högt AMH och för att det kommer bli total frys. Har du gjort något ultraljud än?


    Det låter rimligt med hög dos om de vill maxa. Jag har gjort ett ultraljud och har nästa imorgon. De fick höja dosen något.

    Läste att de inte verkar ha medicinen inne. Tänk på att det är bara första sprutan du måste ha från dag 1. Jag skulle kolla med apoteket i eftermiddag så att de hinner beställa hem tills imorgon. Håller tummarna för att receptet kommer nu!
  • Thu 23 Jan 2020 20:32
    Patronsaint skrev 2020-01-23 11:30:06 följande:

    Låter klokt det stora "barnet" är 13 och bor hos oss på hel tid så för honom har vi berättat för.

    Den lilla är 7 och har pratat om att hon vill ha små syskon sedan hon var 3. (Så pass mycket att dagisfröknarna kom och gratulerade min sambo på dagis när hon var liten för hon skulle minsann ha syskon.) Henne har vi inte berättat för och tror inte att vi kommer göra det innan vi får ett lyckat resultat. 

    En annan grej vi ska börja med sprutorna som sagt lördag eller söndag och jag har fortfarande inte fått något recept. Ringde igår och de sa att de skulle skicka det under förmiddagen idag. Börjar bli sjukt stressad men vill inte hålla på och ringa och tjata. Verkar inte som att apoteken i min närhet har medicinen inne så man måste säkert beställa den dessutom.


    Låter klokt

    Va jobbigt att inte recepten uppdaterats direkt efter ert besök. Har du gått in på Fass hemsida? Där kollade jag upp mina mediciner och kunde söka upp lagersaldot i min stad. Vet inte vart du bor men apotek nära större sjukhus har oftast bra påfyllt lager.
  • Thu 23 Jan 2020 21:14

    Tack för omtanken <3 Fick receptet på eftermiddagen och hittade på fass ett större apotek som hade medicinerna. Passade på att ta ut mina vitaminer och han i kassan undrade om jag verkligen ville ha all medicin innan han började bygga på höjden med kartonger. Hahaha blev en full typ ica papperskasse. Inte trodde jag att det skulls bli så mycket

  • Fri 24 Jan 2020 20:39

    Var inne för äggplock i tisdags där de lyckades få ut 5 ägg, 2 utvecklades inte och av de tre som var kvar var det endast en som började dela på sig. Genomgick ET i torsdags med det enda utvecklade embryot så är inne på ruvardag 2 idag. 

    Ang er som har fått blödning så sa min läkare att även om det blöder så skulle jag ändå fortsätta med Lutinus hela perioden för det finns ändå en chans att det kan ta sig ändå!

  • Anonym (#2)
    Fri 24 Jan 2020 22:01

    Började med sprutor igår. Har jätteproblem med menopur! De fjädrar mot huden, känns trubbiga...

  • Fri 24 Jan 2020 23:53
    Ölandstoka skrev 2020-01-23 08:21:28 följande:

    Skönt att du också mår ok. Låter som att du har en bra strategi :) Jag har en löjlig dröm att någongång få testa på testdagen. Jag hinner alltid få mens flera dagar före dock. Så jag brukar testa när jag får spottings så att jag kan sluta med lutinus. Är det som vid förra fet så borde det bli nästa onsdag. Skulle det vara så att inget har hänt så testar jag nog nästa lördag. Har du någon tanke på när du ska testa?


    Okej, så spännande! Är lördag nästa vecka din officiella testdag?

    Håller tummarna för att du får plus!

    Det är verkligen både och det där med att testa tidigt eller inte. Är ju billigare att vänta.. Men jag resonerar som så att testa tidigt passar mitt psyke bättre. Att gå omkring och hoppas samtidigt som man är orolig för mensen är så sjukt påfrestande tycker jag. Jag tänker att om jag testar tidigt så kommer besvikelsen lite pö om pö. Om jag testar lite tidigt och får negativt tänker jag att hoppet finns men förväntningarna skruvas ned lite. Mer förberedd på mens. Istället för att hoppas en vecka i onödan!

    Men man fungerar ju så otroligt olika där, man gör såklart det som passar en själv bäst :)

    Jag har testdag nästa söndag, RD 13, BIM+4. Jag tänkte testa första nu på söndag, BIM-3.

    Jag är så nyfiken på hur det går för dig sen nästa vecka! Håller alla tummar!!<3 Uppdatera gärna när du vet mer.
  • Sat 25 Jan 2020 22:56
    Anonym (#2) skrev 2020-01-24 22:01:42 följande:

    Började med sprutor igår. Har jätteproblem med menopur! De fjädrar mot huden, känns trubbiga...


    Hejsan. Hur har det gått ikväll? För mig gick det lättast om man nyper tag i hullet och liksom hugger in sprutan med 45 graders vinkel. Men det kanske är så du gör redan?
  • Anonym (#2)
    Sun 26 Jan 2020 14:46
    Söstrami83 skrev 2020-01-25 22:56:19 följande:

    Hejsan. Hur har det gått ikväll? För mig gick det lättast om man nyper tag i hullet och liksom hugger in sprutan med 45 graders vinkel. Men det kanske är så du gör redan?


    Haha jag upptäckte att det går bättre om jag sätter den i en bristning! Gonal F fungerar dock bra.

    Jag har en fruktansvärd rädsla för att nålen ska gå av inne i mig...
  • Sun 26 Jan 2020 14:55

    Är så fruktansvärt frustrerad just nu. Enda gången någonsin som man faktiskt vill ha mens så man kan komma igång och den är tre dar sen. Haha kom igen liksom.

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet