• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55929 visningar
    2518 svar
    2518
    55929

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Anonym (Kanel­)
    Sat 28 Mar 2020 18:42
    GlitterLina skrev 2020-03-28 17:45:45 följande:

    Bara jag som inte känner några symtom?? :( rädd att det inte tagit sig. Gjorde min första insättning i måndags med 5 dagars embryo. Fram till häromdagen så hade jag ialla fall jätte ömma bröstvårtor men knappt inte ens det längre.. :(


    Jag hade inga symtom innan plusset, nada. Lite känningar mot slutet som om mensen skulle börja. Fortfarande rd 21 inte egentligen några symtom alls. Förra gången hade jag varken illamående eller andra symtom egentligen, så det kan vara normalt.
  • Anonym (Jag)
    Sat 28 Mar 2020 19:05

    Hej

    Jag är på sprut dag 3 ikväll o har huvudvärk som fan :(

    För man ta någon medicin tip alvedon, Ipren eller ibumetin?

  • Sat 28 Mar 2020 19:24
    Astrid40 skrev 2020-03-28 18:19:58 följande:

    Inte säkert det betyder något. Jag tycker att brösten varierar lite från dag till dag och på morgonen ?slapp? för att svullna till kvällen... helknäppt. Däremot när jag vänder mig i vissa lägen känns det som det typ hugger till och sticker i äggstockarna, det kan väl inte vara bra? Livrädd för x-graviditet. En kollega på jobbet fick det för drygt en månad sedan. Svinont så hon svimmade på akuten då äggstocken sprack. Akutopererad, förlorade 2,2 liter blod så det var nära ögat. Hon va sjukskriven i 3 veckor


    Fy nä x är inget kul :( jag har haft det & det slutade med att min högra äggledare blev bortopererad!
  • Sat 28 Mar 2020 19:45
    Anonym (Kanel) skrev 2020-03-28 18:42:42 följande:

    Jag hade inga symtom innan plusset, nada. Lite känningar mot slutet som om mensen skulle börja. Fortfarande rd 21 inte egentligen några symtom alls. Förra gången hade jag varken illamående eller andra symtom egentligen, så det kan vara normalt.


    Men kan inte otrivelle ge falska gravidsymptom? Jag trodde det var därför man inte skulle gravtesta så tidigt, men jag kan ha missuppfattat.

    Du skriver förra gången, har du plussat vid tidigare försök?
  • Anonym (Kanel­)
    Sat 28 Mar 2020 20:27
    Astrid40 skrev 2020-03-28 19:45:47 följande:

    Men kan inte otrivelle ge falska gravidsymptom? Jag trodde det var därför man inte skulle gravtesta så tidigt, men jag kan ha missuppfattat.

    Du skriver förra gången, har du plussat vid tidigare försök?


    Jag har gjort 6 ivf och plussat 3-4ggr ;) Ja Ovitrelle är ju ?gravidhormon? ja så det kan ge gravidsymtom, och det kan ge falskt plus om man testar för tidigt. Graviditetstesten mäter precis det hormonet, Hcg, som Ovitrelle består av. Det tar ca 10 dagar för Ovitrelle att försvinna ur kroppen. Jag hade faktiskt inga symtom alls denna gång, trots två sprutor Ovitrelle.

    Man kan ju också testa med teststickor och följa med om strecket blir svagare eller starkare då man tagit Ovitrelle, så gjorde jag själv. Strecket blir svagare då Ovitrelle går ur kroppen, men starkare om eget gravidhormon sätter igång.

    Att det hugger till i ligamenten då man svänger sig är ett gravidsymtom, hoppas det bådar gott för dig ;) Tänker du testa innan testdag?:)
  • Sat 28 Mar 2020 20:46
    Anonym (Kanel) skrev 2020-03-28 20:27:17 följande:

    Jag har gjort 6 ivf och plussat 3-4ggr ;) Ja Ovitrelle är ju ?gravidhormon? ja så det kan ge gravidsymtom, och det kan ge falskt plus om man testar för tidigt. Graviditetstesten mäter precis det hormonet, Hcg, som Ovitrelle består av. Det tar ca 10 dagar för Ovitrelle att försvinna ur kroppen. Jag hade faktiskt inga symtom alls denna gång, trots två sprutor Ovitrelle.

    Man kan ju också testa med teststickor och följa med om strecket blir svagare eller starkare då man tagit Ovitrelle, så gjorde jag själv. Strecket blir svagare då Ovitrelle går ur kroppen, men starkare om eget gravidhormon sätter igång.

    Att det hugger till i ligamenten då man svänger sig är ett gravidsymtom, hoppas det bådar gott för dig ;) Tänker du testa innan testdag?:)


    Tack för förklaringen med otrivelle, tycker det är så mkt att ta in på en gång :)

    Tråkigt att du fått missfall så många gånger, mentalt jobbigt. Detta är min första ivf, men har haft 5 missfall. Om jag börjar känna tydliga gravidsymptom nästa vecka kanske jag testar före men vågar inte hoppas för mycket även om hoppet alltid finns där förstås:) Har väl byggt upp en skyddsmur vid det här laget för att ev landa lite mjukare.

    Hoppas det håller i dig för dig nu! Hur länge har du gått som längst?
  • Sat 28 Mar 2020 20:48
    GlitterLina skrev 2020-03-28 19:24:16 följande:

    Fy nä x är inget kul :( jag har haft det & det slutade med att min högra äggledare blev bortopererad!


    Usch, stackars. Tror inte folk fattar hur farligt x kan vara
  • Sat 28 Mar 2020 20:50
    Anonym (Jag) skrev 2020-03-28 19:05:41 följande:

    Hej

    Jag är på sprut dag 3 ikväll o har huvudvärk som fan :(

    För man ta någon medicin tip alvedon, Ipren eller ibumetin?


    Undvik anti-inflammatoriska läkemedel som innehåller ex ibuprofen. De kan hämna chans att bli gravid.

    Om du absolut måste ta något så satsa på paracetamol, ex panodil eller alvedon
  • Anonym (Jag)
    Sat 28 Mar 2020 21:35

    Tack så jättemycket

  • Anonym (Kanel­)
    Sat 28 Mar 2020 21:41
    Astrid40 skrev 2020-03-28 20:46:42 följande:

    Tack för förklaringen med otrivelle, tycker det är så mkt att ta in på en gång :)

    Tråkigt att du fått missfall så många gånger, mentalt jobbigt. Detta är min första ivf, men har haft 5 missfall. Om jag börjar känna tydliga gravidsymptom nästa vecka kanske jag testar före men vågar inte hoppas för mycket även om hoppet alltid finns där förstås:) Har väl byggt upp en skyddsmur vid det här laget för att ev landa lite mjukare.

    Hoppas det håller i dig för dig nu! Hur länge har du gått som längst?


    Jag har faktiskt lyckats hela vägen en gång, efter många år och alla ivf och alla insättningar och frysta embryon som dör och missfall och skit så gick det plötsligt och vi fick ett barn till slut... (Inga symtom då innan magen började växa, seriöst.) Vet att det kan kännas som ett hugg i magen då man kämpar med ivf själv, så kommer nån som har ett barn och man önskar de kunde hålla käften, dedär som ?bara lyckas?... men som du ser gick det verkligen inte lätt för oss, och vi kunde ha gett upp många gånger. Ta det som hoppingivande att det kan lyckas också efter många år och mycket skit. Jag trodde jag skulle bli den där som aldrig lyckas, då alla andra lyckades på första eller andra eller senast på tredje IVfen.

    Du har också haft det tufft med 5 missfall... Det är inte lätt att glädjas och falla ner i gropen igen. Hoppas det går hela vägen för er nu!!
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet