• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55130 visningar
    2518 svar
    2518
    55130

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Tue 31 Mar 2020 17:33
    Mudcakemonster skrev 2020-03-31 10:35:34 följande:

    Du har så rätt! Ja dethär med tvillingar är spännande. Har ingen direkt studie men det hittas lite här och var att enäggstvillingar (alltså bara ett embryo har först in) är vanligare i ivf pga hormonerna som ges. Också om kvinnan är över 30 år så är tvillingar vanligare.

    ? Enäggstvillingar

    Enäggstvillingar är resultatet av ett ägg som befruktas av en spermie. Det befruktade ägget delar sig sedan i två foster. Dessa tvillingar är genetiskt lika, dvs. de har samma arvsmassa och är i utseende väldigt lika varandra. Tvillingarna har alltid samma kön. 3 av 10 tvillingar i Sverige är av denna typ. Forskning har visat i flera studier att vid IVF, konstgjord befruktning är frekvensen av enäggstvillingar vanligare än om kvinna blivit spontat gravid.?

    www.verywellfamily.com/what-are-my-chances-of-having-twins-1960180


    Hej, ja vi hade möjlighet att återföra 2 st 2-dagars embryo om vi ville men vi avstod. Blastocyst återför de bara 1st sa de iom det är ökad risk för enäggstvillingar.
  • Tue 31 Mar 2020 17:34
    GlitterLina skrev 2020-03-31 08:19:22 följande:

    Jag misstänker att jag blivit överstimulerad :(

    Äggplocket gjordes för ca 2 veckor sedan & embryoinsättning för ca 1 vecka sedan.

    Började märka för någon dag sedan att min mage har svullnat upp som en ballong typ ser ut som jag är i 8nde månaden


    Det låter ju inte bra. Har du varit i kontakt med kliniken?
  • Tue 31 Mar 2020 18:42
    Astrid40 skrev 2020-03-31 17:33:45 följande:

    Hej, ja vi hade möjlighet att återföra 2 st 2-dagars embryo om vi ville men vi avstod. Blastocyst återför de bara 1st sa de iom det är ökad risk för enäggstvillingar.


    Hej! Okej! Vad intressant att höra! :)
  • Tue 31 Mar 2020 21:56
    Astrid40 skrev 2020-03-31 17:34:45 följande:

    Det låter ju inte bra. Har du varit i kontakt med kliniken?


    Japp, pratade med ivf & de ville jag skulle till gynakuten. Hemma därifrån nu. jag hade blivit rejält överstimulerad. Massor med vätska i buken :( massa blodprover tagna. De övervägde att lägga in mig men då proverna låg på gränsen & jag ej hade smärta så testa de att skicka hem mig. Men det kunde bli värre under natten så måste jag ju åka in å få hjälp. De va rädd för att jag kunde få propp i lungorna så är tvungen att ta Fragminsprutor i 10 dagar mot proppar. Fick absolut inte arbeta, bära tungt eller röra mig hastigt så de sjukskrev mig i 14 dagar! Men det positiva va att jag va gravid :) väldigt positivt gravtest
  • Anonym (Kanel­)
    Tue 31 Mar 2020 22:12
    GlitterLina skrev 2020-03-31 21:56:46 följande:

    Japp, pratade med ivf & de ville jag skulle till gynakuten. Hemma därifrån nu. jag hade blivit rejält överstimulerad. Massor med vätska i buken :( massa blodprover tagna. De övervägde att lägga in mig men då proverna låg på gränsen & jag ej hade smärta så testa de att skicka hem mig. Men det kunde bli värre under natten så måste jag ju åka in å få hjälp. De va rädd för att jag kunde få propp i lungorna så är tvungen att ta Fragminsprutor i 10 dagar mot proppar. Fick absolut inte arbeta, bära tungt eller röra mig hastigt så de sjukskrev mig i 14 dagar! Men det positiva va att jag va gravid :) väldigt positivt gravtest


    Grattis! Jag skulle precis skriva att risken för Överstimulering stiger om man blir gravid, särskilt om symtomen kommer sådär sent så låter det som att det kom pga graviditet ;) Ta det försiktigt och hoppas det lugnar ner sig snart!
  • Tue 31 Mar 2020 22:32
    Anonym (Kanel) skrev 2020-03-31 22:12:17 följande:

    Grattis! Jag skulle precis skriva att risken för Överstimulering stiger om man blir gravid, särskilt om symtomen kommer sådär sent så låter det som att det kom pga graviditet ;) Ta det försiktigt och hoppas det lugnar ner sig snart!


    Tack snälla :)

    Ja hoppas verkligen det lugnar sig!
  • Tue 31 Mar 2020 23:28
    GlitterLina skrev 2020-03-31 21:56:46 följande:

    Japp, pratade med ivf & de ville jag skulle till gynakuten. Hemma därifrån nu. jag hade blivit rejält överstimulerad. Massor med vätska i buken :( massa blodprover tagna. De övervägde att lägga in mig men då proverna låg på gränsen & jag ej hade smärta så testa de att skicka hem mig. Men det kunde bli värre under natten så måste jag ju åka in å få hjälp. De va rädd för att jag kunde få propp i lungorna så är tvungen att ta Fragminsprutor i 10 dagar mot proppar. Fick absolut inte arbeta, bära tungt eller röra mig hastigt så de sjukskrev mig i 14 dagar! Men det positiva va att jag va gravid :) väldigt positivt gravtest


    Usch ändå!! Men grattis massor till plusset! Krya på dej!
  • Wed 1 Apr 2020 06:09
    GlitterLina skrev 2020-03-31 21:56:46 följande:

    Japp, pratade med ivf & de ville jag skulle till gynakuten. Hemma därifrån nu. jag hade blivit rejält överstimulerad. Massor med vätska i buken :( massa blodprover tagna. De övervägde att lägga in mig men då proverna låg på gränsen & jag ej hade smärta så testa de att skicka hem mig. Men det kunde bli värre under natten så måste jag ju åka in å få hjälp. De va rädd för att jag kunde få propp i lungorna så är tvungen att ta Fragminsprutor i 10 dagar mot proppar. Fick absolut inte arbeta, bära tungt eller röra mig hastigt så de sjukskrev mig i 14 dagar! Men det positiva va att jag va gravid :) väldigt positivt gravtest


    Stackars! Skönt att du har fått hjälp nu iaf!

    Grattis till plusset :). Om så starkt plus redan så kanske tvillingar. Du hade väl testdag på söndag, 2 dagar efter mig?
  • Wed 1 Apr 2020 08:03
    Mudcakemonster skrev 2020-03-31 23:28:21 följande:

    Usch ändå!! Men grattis massor till plusset! Krya på dej!


    Tack så mycket :)
  • Wed 1 Apr 2020 08:04
    Astrid40 skrev 2020-04-01 06:09:28 följande:

    Stackars! Skönt att du har fått hjälp nu iaf!

    Grattis till plusset :). Om så starkt plus redan så kanske tvillingar. Du hade väl testdag på söndag, 2 dagar efter mig?


    Oj tvillingar tror du det.. ja precis testdag på söndag !
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet