• Wed 6 Nov 2019 01:13
    55103 visningar
    2518 svar
    2518
    55103

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Wed 1 Apr 2020 16:31
    Clemmentina skrev 2020-04-01 16:09:32 följande:

    Tycker absolut att det ser positivt ut! Mitt var svagare än ditt på testdagen. Tror på att du får gravid på lördag. Håller tummarna för att allt utvecklas bra nu!


    Hoppas det! Tack föe ditt stöd :) och grattis till ditt pluss också! Hur långt gravid är du?
  • Wed 1 Apr 2020 16:56
    Mudcakemonster skrev 2020-04-01 16:31:43 följande:

    Hoppas det! Tack föe ditt stöd :) och grattis till ditt pluss också! Hur långt gravid är du?


    För mig blev det dessvärre missfall för en månad sen. Ska börja ny sprutomgång när mensen kommer (i helgen eller i början av nästa vecka) om vi får för sjukhuset.
  • Wed 1 Apr 2020 17:04
    Clemmentina skrev 2020-04-01 16:56:18 följande:

    För mig blev det dessvärre missfall för en månad sen. Ska börja ny sprutomgång när mensen kommer (i helgen eller i början av nästa vecka) om vi får för sjukhuset.


    Nej men äsch det var väldigt tråkigt att höra!! Önskar er massa lycka till i nästa omgång!! Kramar!
  • Wed 1 Apr 2020 17:53
    Anonym (Kanel) skrev 2020-04-01 12:56:45 följande:

    Jamen det är ju helt klart att du är gravid nu :) Visst kan man ha tidiga och sena missfall, jag tror klinikerna ber en testa så sent bara för att kemiska graviditeter ofta hinner gå förbi då och testet blir negativt igen. Jag tycker i varje fall det är viktigt att veta om något ens försökt ske, jämfört med att testa först så sent som på klinikens testdag och missa om embryot försökt fästa. Allt kan ju hända senare, innan eller efter klinikens testdag, men onödigt att spekulera i det, just nu är du gravid!:)


    Den testdag som kliniken har satt är en dag efter beräknad mens för mig så den är rimlig. Rekommendation generellt på de där testerna brukar ju vara att testa då mens skulle startat.

    Jag kommer nog dock testa imorgon bitti :)
  • Anonym (Kanel­)
    Wed 1 Apr 2020 18:27
    Astrid40 skrev 2020-04-01 17:53:13 följande:

    Den testdag som kliniken har satt är en dag efter beräknad mens för mig så den är rimlig. Rekommendation generellt på de där testerna brukar ju vara att testa då mens skulle startat.

    Jag kommer nog dock testa imorgon bitti :)


    Oj det var ovanligt! Ofta brukar det ju vara typ nästan tre veckor efter ägglossning/äggplock, vilket så klart är mer än nödvändigt för att se om det är plus eller inte, som du säger syns det ju i alla fall kring den beräknade mensen dvs då embryot är typ 14 dagar :) Jag hade 3 veckor och på förra kliniken 19 dagar... Men det är ju verkligen inte så att ett plus inte skulle synas före det.
  • Wed 1 Apr 2020 18:54
    Astrid40 skrev 2020-04-01 17:53:13 följande:

    Den testdag som kliniken har satt är en dag efter beräknad mens för mig så den är rimlig. Rekommendation generellt på de där testerna brukar ju vara att testa då mens skulle startat.

    Jag kommer nog dock testa imorgon bitti :)


    Hoppas ditt test blir ett fint plus!

    Idag skulle jag haft mens.

    Fick en yttepytte lite blödning idag.. hoppas inte det betyder något dumt!
  • Wed 1 Apr 2020 19:46
    GlitterLina skrev 2020-04-01 18:54:53 följande:

    Hoppas ditt test blir ett fint plus!

    Idag skulle jag haft mens.

    Fick en yttepytte lite blödning idag.. hoppas inte det betyder något dumt!


    Åh vad nervöst. Har du haft det förut någon gång?

    Jag har tagit gravtest som visat rätt svag linje vid tidpunkt för mens å sen har det blivit biokemisk graviditet. Ända gången då jag gick längre till v 9 va strecket jättestarkt två dagar efter beräknad mens.
  • Wed 1 Apr 2020 19:58
    Anonym (Kanel) skrev 2020-04-01 18:27:48 följande:

    Oj det var ovanligt! Ofta brukar det ju vara typ nästan tre veckor efter ägglossning/äggplock, vilket så klart är mer än nödvändigt för att se om det är plus eller inte, som du säger syns det ju i alla fall kring den beräknade mensen dvs då embryot är typ 14 dagar :) Jag hade 3 veckor och på förra kliniken 19 dagar... Men det är ju verkligen inte så att ett plus inte skulle synas före det.


    Jag plockade 16/3 så på fredag är det 18 dagar. Tiden går fort eller långsamt (beroende på hur man ser det :) )
  • Wed 1 Apr 2020 20:15
    Mudcakemonster skrev 2020-04-01 17:04:04 följande:

    Nej men äsch det var väldigt tråkigt att höra!! Önskar er massa lycka till i nästa omgång!! Kramar!


    Tack snälla! Just nu hoppas jag mest på att få okej på att starta när jag ringer in i samband med mens. Lycka till nu och uppdatera hur det går! Kramar
  • Anonym (Kanel­)
    Wed 1 Apr 2020 20:27
    Astrid40 skrev 2020-04-01 19:58:55 följande:

    Jag plockade 16/3 så på fredag är det 18 dagar. Tiden går fort eller långsamt (beroende på hur man ser det :) )


    Jaha.. Så du har vanligtvis 17 dagar lång lutealfas verkligen? Om testdag är en dag senare. Det är ju kanske lite ovanligt, inget som din läkare fäst sig vid..? Hoppas det blir plus i varje fall!:)
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet