• Anonym (Inte lat!)
    Wed 6 Nov 2019 12:04
    7122 visningar
    244 svar
    -2 +1
    244
    7122

    Arbetslivet passar inte mig

    Hej!


    Jag hittade en gammal tråd av en som inte känner att hen kunde/ville/orkade arbeta. Att hen provat olika arbeten och olika anställningsformer, olika tider på dygnet etc. Men inte funnit sin plats utan hatar att arbeta.


    Jag känner lite likadant. Jag är inte gjord för detta samhälle och denna arbetskultur som skapats. Hela jag känner att detta är fel och jag mår dåligt av det. Jag trivs allra bäst hemma och mår bäst där. Jag är ingen ensamvarg utan är snarare ganska social, däremot trivs jag med att vara själv också. Jag mår på riktigt dåligt av att arbeta och det krävs så otroligt mycket energi av mig att göra det och när jag gör det så orkar jag ingenting annat och behöver mycket återhämtning, vilket betyder att all kraft och energi läggs på jobb och sedan finns ingenting kvar av mig..


    Det handlar inte om att jag är lat. Tvärtom! Jag vill så himla mycket men klarar det inte. Min dröm är att vara hemmafru och hemma med barn (en viktigare "uppgift" kan jag inte tänka mig), och att starta eget någon gång, vara min egen chef. Det ställs så orimligt höga och konstiga krav i dag och jag upplever att få vara människa är ingenting som räknas, knappt ens i andra hand.


    Man förväntas att ställa upp när och hur som helst och man ses bara som en produkt och inget annat, och gör man inte det möts man med kalla handen. Hela tiden krav på att leverera men det finns inget motsvarande krav på att chefen/arbetsplatsen ska leverera, det är väl jävligt märkligt?. Jag klarar inte det här och känner samtidigt en stor jävla stress och press ändå eftersom jag behöver pengar.


    Hur svårt är det egentligen för vad som verkar vara majoriteten av detta (hjärntvättade) samhälle att förstå att vi fungerar olika och har olika behov? Att alla inte är gjorda för detta klimatet. Ni som känner likadant, hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Arbetslivet passar inte mig
  • Wed 6 Nov 2019 12:06
    #1
    -1

    Att jobba är frivilligt. Känner man inte för det behöver man inte jobba.

  • Wed 6 Nov 2019 12:10
    #2

    Du får ju göra precis som du själv vill, problemet är väl att du får finansiera det till stor del själv, vilket jag tycker är helt rätt.

    Vill jag inte jobba så gör jag inte set, men jag förväntar mig då inte heller någon inkomst. Som föräldraledig har du ju en viss tid med inkomster, ockeå helt rättvist, men önskar man sen utöka den tiden får man hitta pengarna själv.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Inte lat!) Trådstartaren
    Wed 6 Nov 2019 12:13
    #3
    +1
    Kjell2 skrev 2019-11-06 12:06:25 följande:

    Att jobba är frivilligt. Känner man inte för det behöver man inte jobba.


    "Frivilligt" med modifikation. Du behöver inte jobba nej, men det finns heller inget annat sätt som är särskilt enkelt att leva på/av heller som det ser ut idag, utan alla förväntas göra och kunna samma saker på samma sätt. Det är mycket snack om att alla är olika och att vi ska få vara det och att det ska vara individanpassat i skola osv, men när det väl kommer till kritan så visar det sig vara precis tvärtom. Alla vet vad som är PK att tycka, tänka och känna och får det serverat enligt tallriksmodellen, håller man sig bara till den så är det ok och man blir accepterad.


    Tycker du att dagens arbetskultur är vettig? Eller du kanske inte reflekterat över det? Seriös fråga från mig nu alltså.

  • Wed 6 Nov 2019 12:20
    #4

    Den typen av arbete som du beskriver finns så klart men det finns gott om jobb där man värderas och uppskattas för sin kompetens, får stöd av organisationen och har stor frihet under ansvar.

    Du har förmodligen hamnat fel och nu generaliserar du då det passar din självbild att vara unik och annorlunda från alla tallriksmodell-pk-löneslavar. Samtidigt vill du bli hemmafru och försörjd av en man. Det är förstås den enkla vägen ut om man inte orkar skaffa sig en kompetens som värderas på arbetsmarknaden.

  • Anonym (Inte lat!) Trådstartaren
    Wed 6 Nov 2019 12:21
    #5
    riboflavin skrev 2019-11-06 12:10:45 följande:

    Du får ju göra precis som du själv vill, problemet är väl att du får finansiera det till stor del själv, vilket jag tycker är helt rätt.

    Vill jag inte jobba så gör jag inte set, men jag förväntar mig då inte heller någon inkomst. Som föräldraledig har du ju en viss tid med inkomster, ockeå helt rättvist, men önskar man sen utöka den tiden får man hitta pengarna själv.


    Ja, och frågan är ju då, hur man ska finansiera det? Problemet för mig är inte att jobba i sig, problemet är väl att den modell som arbetslivet har gör slut på mig och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har provat allt jag kunnat komma på. Jag känner sådan jäkla stress hela tiden av arbete "där ute". Det kan även vara arbete som jag egentligen tycker är ganska kul och trivsamt, men det tar lik förbannat all min energi och ork.


    Sjukt också att "heltid" ska ses som en norm... Varför?


    Jag är dessutom s.k. högkänslig, Men jag tycker det är dags att vända på det uttrycket och vända blicken mot Underkänsliga/lågkänsliga. Det är där problemet ligger mer egentligen.


    Känslor är ju vår mest naturliga kompass. Och min kompass säger mig att jag behöver bryta detta mönster. Jag vet att det finns fler som känner och upplever samma, man stöter på dom ibland, problemet är att många, inklusive jag själv ibland, inte vågar yttra oss om dessa saker, med rädsla för att behöva ta emot ännu mer skit. :(

  • sextio­talist
    Wed 6 Nov 2019 12:21
    #6

    Dvs du är skapt för att leva under de få decennier som hemmafruar var vanligt?

    Innan dess var arbetslivet hårt och absolut inte fritt, såvida man inte tillhörde den priviligierade gruppen.

  • Wed 6 Nov 2019 12:23
    #7
    Anonym (Inte lat!) skrev 2019-11-06 12:13:09 följande:

    "Frivilligt" med modifikation. Du behöver inte jobba nej, men det finns heller inget annat sätt som är särskilt enkelt att leva på/av heller som det ser ut idag, utan alla förväntas göra och kunna samma saker på samma sätt. Det är mycket snack om att alla är olika och att vi ska få vara det och att det ska vara individanpassat i skola osv, men när det väl kommer till kritan så visar det sig vara precis tvärtom. Alla vet vad som är PK att tycka, tänka och känna och får det serverat enligt tallriksmodellen, håller man sig bara till den så är det ok och man blir accepterad.

    Tycker du att dagens arbetskultur är vettig? Eller du kanske inte reflekterat över det? Seriös fråga från mig nu alltså.


    Det finns idag en väldig bredd på jobb med olika vilkor, tider, ersättningar, innehåll mm. Vi har idag ett skolsystem med valfriheten och olika utbildngsformer och andra chanser öppet för de flesta.

    Så möjligheten att hitta ett sätt att försörja sig och i alla fall hyfsat trivas tycker jag är goda.
  • sextio­talist
    Wed 6 Nov 2019 12:25
    #8
    Kjell2 skrev 2019-11-06 12:23:15 följande:

    Det finns idag en väldig bredd på jobb med olika vilkor, tider, ersättningar, innehåll mm. Vi har idag ett skolsystem med valfriheten och olika utbildngsformer och andra chanser öppet för de flesta.

    Så möjligheten att hitta ett sätt att försörja sig och i alla fall hyfsat trivas tycker jag är goda.


    Håller med. Men det kan behövas utbildning
  • Wed 6 Nov 2019 12:25
    #9
    Anonym (Inte lat!) skrev 2019-11-06 12:21:29 följande:

    Ja, och frågan är ju då, hur man ska finansiera det? Problemet för mig är inte att jobba i sig, problemet är väl att den modell som arbetslivet har gör slut på mig och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har provat allt jag kunnat komma på. Jag känner sådan jäkla stress hela tiden av arbete "där ute". Det kan även vara arbete som jag egentligen tycker är ganska kul och trivsamt, men det tar lik förbannat all min energi och ork.

    Sjukt också att "heltid" ska ses som en norm... Varför?

    Jag är dessutom s.k. högkänslig, Men jag tycker det är dags att vända på det uttrycket och vända blicken mot Underkänsliga/lågkänsliga. Det är där problemet ligger mer egentligen.

    Känslor är ju vår mest naturliga kompass. Och min kompass säger mig att jag behöver bryta detta mönster. Jag vet att det finns fler som känner och upplever samma, man stöter på dom ibland, problemet är att många, inklusive jag själv ibland, inte vågar yttra oss om dessa saker, med rädsla för att behöva ta emot ännu mer skit. :(


    Egenföretagare, styr ditt arbete själv. Kan det var mer passande för dig?
  • Wed 6 Nov 2019 12:25
    #10
    Anonym (Inte lat!) skrev 2019-11-06 12:13:09 följande:

    "Frivilligt" med modifikation. Du behöver inte jobba nej, men det finns heller inget annat sätt som är särskilt enkelt att leva på/av heller som det ser ut idag, utan alla förväntas göra och kunna samma saker på samma sätt. Det är mycket snack om att alla är olika och att vi ska få vara det och att det ska vara individanpassat i skola osv, men när det väl kommer till kritan så visar det sig vara precis tvärtom. Alla vet vad som är PK att tycka, tänka och känna och får det serverat enligt tallriksmodellen, håller man sig bara till den så är det ok och man blir accepterad.

    Tycker du att dagens arbetskultur är vettig? Eller du kanske inte reflekterat över det? Seriös fråga från mig nu alltså.


    "Dagens arbetskultur" är nog den vettigaste någonsin, vår tid betalas bättre än någonsin (Tack fackföreningarna!) och vi jobbar mindre än någonsin förr. Jag har faktiskt inte upplevt det du beskriver, där alla förväntas följa samma mall. Jag har "off the grid-vänner" som lever nästan helt av det de kan odla själva, som har mycket låga faktiska inkomster. De verkar nöjda, men jag som utomstående ser ju vilka uppoffringar de gör för sin livsstil. Inga 8 h "arbetsdagar "där inte utan snarare 12 h/dag året runt i snitt, där 16 h under odlingssäsong och skörd inte är ovanligt.

    De saknar fordon, cyklar med sina barn till skolan, lappat och lagar kläder de själva tillverkat. Är man beredd att offra mycket av vad man idag ser som självklart så kan man leva utan att springa i ekorrhjulet.

    Jag har som jag skrev ovan i omgångar skippat just vanliga lönejobb och gjort annat, det har aldrig ifrågasatts.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Arbetslivet passar inte mig