• Wed 6 Nov 2019 16:24
    654 visningar
    8 svar
    8
    654

    Krav för ersättning på laptop?

    Hej!
    Jag är en student på 19år som tog gymnasieexamen i Juni 2019. I samband med avslutade studier lämnade jag in en laptop vi fått låna under tre års tid. När dagen för inlämning kom så skickades personal ut från företaget som lånade datorerna till skolan för att samla in och ge en bedömning av skicket på plats. Jag lämnade in min dator, personalen granskade datorn och sa till mig att det var godkänt. Sedan strök han mitt namn från en lista och jag lämnade datorn hos honom.

    Nu nästan ett halvår senare, fem månader och en vecka närmare bestämt, får jag en faktura från skolan som säger att jag ska betala 3500kr, det finns ingen motivering bifogad, inget mail eller telefonsamtal. Det enda som är bifogat är en benämning där det står "Ersättning för dator". Först trodde jag att de i efterhand har upptäckt en skada på datorn och vill ha ersättning, men det verkade konstigt eftersom att en ny dator kostar ca 5000kr och det har gått väldigt lång tid som sagt sedan jag lämnade in datorn. Så jag bestämde mig såklart för att undersöka vilken typ av "ersättning" de krävde.

    Jag kontaktar IT avdelningen på skolan och även Företaget som lånade ut datorerna. Både IT avdelningen på skolan och företaget som lånade ut datorerna, det visar sig att det inte rör sig om någon skada, istället får jag veta att det inte finns registrerat i något systemet att jag någonsin lämnade in min dator. Vilket är väldigt märkligt eftersom att alla elever gjorde det innan man fick sluta skolan. Så det är ord mot ord om inte datorn dyker upp. Jag har ögonvittnen som sett att jag lämnat in min dator som togs emot personligen av personal, granskades och sattes in i ett stort kassaskåp. Jag vet med mig själv att jag lämnat in datorn såklart och mina klasskamrater också. Om datorn inte dyker upp så kan jag inte bevisa att jag lämnat in den mer än att jag vet att personalen godkände datorn på plats och strök mig från deras listor efter att de placerat laptop med tillbehör i ett kassaskåp bland alla andra datorer. Listan finns antagligen inte kvar nu ett halvår senare eftersom att dessa var i pappersform och det sa företaget också att det inte finns några sparade listor från den dagen. Ingen av eleverna fick kvittens och jag bad inte om det vilket jag såklart ångrar nu i efterhand i samband med kravet.

    Eftersom att jag fortfarande är student är 3500kr en stor summa för mig att betala, speciellt med tanke på att jag lämnat in datorn och att detta med största sannolikhet är ett fel från skolans eller företagets sida. Har någon tips på vad jag skulle kunna göra? Jag listar nedan i punktform vilka åtgärder jag vidtagit. Tack på förhand!


    Ringt IT-ansvarig på skolan och fått ett serienummer på datorn.
    Fått bekräftat av både skola och företaget att datorn inte finns registrerad som "inlämnad" i något av deras system.
    Sammanställt en lista med all information om tillfället då jag lämnade in datorn; tid, plats, vad som sades, ögonvittnen, etc.
    Bett företaget granska vad som hänt med datorn och utreda om den glömts bort eller försvunnit efter inlämning.
    Motstridit fakturan tills i hopp om att fastställa vad som hänt med datorn och var den tagit vägen.

    Datorn är fabriksåterställd och antagligen avstängd.
  • Svar på tråden Krav för ersättning på laptop?
  • Wed 6 Nov 2019 17:56
    #1
    +1

    Jag vet inte konkret hur du skall driva det vidare. Har du någon hemförsäkring med tillgång till någon timmas fri rådgivning? Har du kanske till och med drulle-försäkring, om det skulle hamna i att du blir ersättningsskyldig? Det skulle kanske kunna gå som att du tappat bort den på försäkringen, även om du vet att du gjort rätt. De borde så klart stryka ärendet, men kan vara svårt att få igenom det.

  • Wed 6 Nov 2019 19:25
    #2
    +1

    Kontakta dina fd klasskompisar som lämnade samtidigt, se om de fått nåt krav.

  • Wed 6 Nov 2019 19:36
    #3
    +1

    Viktigt att du bestrider fakturan skriftligt. Du har inte gjort något fel. Be ögonvittnen om skriftlig redogörelse om att du lämnat in datorn.

  • Wed 6 Nov 2019 19:46
    #4
    +1

    Låter ju konstigt. Och att du inte fått någon påminnelse/ytterligare uppmaning om att lämna in den?

    Håller med om att kontakta klasskompisarna om nån fått samma sak. Såg du att det var just ditt namn som ströks från listan? Fick du nån kvittens eller dokument när du fick datorn där serienumret står så du kan se om det är samma?

  • GGN
    Thu 7 Nov 2019 06:52
    #5
    +1

    Följer.

  • Thu 7 Nov 2019 15:54
    #6

    Uppdatering!

    Tack för alla svar och engagemang. Jag har varit i kontakt med klassen och det visade sig att en tjej hade blivit fakturerad på 2000kr för en söndrig tangent, så var fallet när hon lämnade in datorn och hon visste att hon skulle bli ersättningsskyldig men enligt överenskommelse var priset 900kr. Hon fick ringa upp företaget efter tre felaktiga fakturor innan det blev rätt Först 2000kr, sen 1900kr, 1000kr och slutligen 900kr efter flera veckors dividering.

    Gällande mitt fall har jag varit i kontakt med IT avdelningen och har ett par snälla vänner yngre än mig som går på skolan. De frågade personalen om listorna som checkades av och det fanns tydligen en kopia kvar, det blev även bekräftat att mitt namn var struket så det måste alltså vara datorföretaget som slarvat sig. Inväntar ett telefonsamtal samt en kopia av pappret på måndag, jag uppdaterar igen när jag vet. Trevlig eftermiddag på er alla.

    Mvh.

  • Thu 7 Nov 2019 15:55
    #7
    Jemp skrev 2019-11-06 19:46:02 följande:

    Låter ju konstigt. Och att du inte fått någon påminnelse/ytterligare uppmaning om att lämna in den?

    Håller med om att kontakta klasskompisarna om nån fått samma sak. Såg du att det var just ditt namn som ströks från listan? Fick du nån kvittens eller dokument när du fick datorn där serienumret står så du kan se om det är samma?


    Nope, ingenting. Telefonsupporten på företaget säger att ärendet med försvunnen dator har "sopats under mattan" de senaste fem månaderna.
  • GGN
    Thu 7 Nov 2019 16:48
    #8
    EnHeltEnkelFråga skrev 2019-11-07 15:54:00 följande:

    Uppdatering!

    Tack för alla svar och engagemang. Jag har varit i kontakt med klassen och det visade sig att en tjej hade blivit fakturerad på 2000kr för en söndrig tangent, så var fallet när hon lämnade in datorn och hon visste att hon skulle bli ersättningsskyldig men enligt överenskommelse var priset 900kr. Hon fick ringa upp företaget efter tre felaktiga fakturor innan det blev rätt Först 2000kr, sen 1900kr, 1000kr och slutligen 900kr efter flera veckors dividering.

    Gällande mitt fall har jag varit i kontakt med IT avdelningen och har ett par snälla vänner yngre än mig som går på skolan. De frågade personalen om listorna som checkades av och det fanns tydligen en kopia kvar, det blev även bekräftat att mitt namn var struket så det måste alltså vara datorföretaget som slarvat sig. Inväntar ett telefonsamtal samt en kopia av pappret på måndag, jag uppdaterar igen när jag vet. Trevlig eftermiddag på er alla.

    Mvh.


    Sjysst med kontakter!
Svar på tråden Krav för ersättning på laptop?