• Anonym (jonas­)
    Thu 7 Nov 2019 14:24
    1533 visningar
    46 svar
    46
    1533

    Läste något jag inte borde läst - hur reagera?

    Jag och sambon har haft det lite knackigt på sistone, men vi är båda inställda på att försöka göra allt för att det ska bli bättre. Förra helgen var sambon på en halloweenfest som jag egentligen skulle deltagit på men dessvärre fick jag förhinder.

    Jag har en väldigt stark intuition när något inte är som det ska, och i morse när sambon gick hade hon lämnat sin dator i all hast på skrivbordet - med Messenger öppet. Jag vet hur dumt det är att snoka, men då min magkänsla var så stark att något var fel och läget var som serverat kunde jag inte låta bli att kolla vad hon skrivit. Jag öppnade konversationen med hennes bästa vän och läste vad dom skrivit (detta var skrivet i måndags, och inget nämnt om detta efter det).

    Jag fick en klump i halsen av det jag läste och nu vet jag inte hur jag ska reagera. Grejen är att detta ändå får ses lite som en gråzon, för hade det framgått att hon legat med någon eller liknande hade jag gjort slut på stubinen.

    Dock stod det att hon hade hängt med några killar och dansat med en av dom hela kvällen. Det var en nattklubb, så förmodar att det inte rörde sig om direkt intim dans, men vad vet jag (det var inget som framgick av vad hon skrivit i alla fall)? Dock stod det att dom träffats utanför klubben och kramats länge, och han hade pussat henne ömt på pannan och ögat. Då hade hon dock sagt till honom att hon har pojkvän och han hade respekterat det och stuckit.

    Men hon skrev sedan massa om hur fin och söt han var, hur gott han luktade och vilken fin kropp han hade. Och att om det tar slut med mig borde hon försöka kontakta honom. Det var skämtsam stämning i deras konversation på Messenger och hennes kompis skrev något i stil med att hon borde adda honom på Facebook, men då svarade min sambo: "Nej, det är bäst att lämna det så här. Jag gjorde inget, men känner ändå att jag gick för långt."

    Jag borde givetvis gett fan i att läsa, men tyvärr stod datorn där öppen och den olustiga känslan i magen gjorde att jag inte kunde låta bli att snoka. Jag vet att man ska respektera varandras privatliv och inte göra så här, och ångrar mig (av flera anledningar) men nu är det som det är.

    Så - med denna vetskap hur bör jag reagera? Skita i det eftersom hon inte var de facto otrogen (beroende på hur man nu definierar otrohet), eller ta upp det? Jag önskar att jag inte läst det men nu har jag det och det känns jävligt jobbigt. Börjar koppla saker till detta som inte alls behöver ha med det att göra - t ex att hon i morse bytte profilbild och bakgrundsbild på Facebook (vilket hon inte gjort på nästan ett år) etc.

    Tack för input...

  • Svar på tråden Läste något jag inte borde läst - hur reagera?
  • Anonym (f)
    Thu 7 Nov 2019 14:30
    #1

    Jag hade inte orkat vara med en person som gjorde så faktiskt. Fast sedan vet jag att många tänker och gör såhär.

  • Anonym (jonas­) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 14:46
    #4
    sadlife skrev 2019-11-07 14:35:07 följande:

    Jag tycker att du borde fråga henne vad hon gjorde, t.ex. ?vad gjorde du för nå på festen?? Eller så kan du konfrontera henne????


    När jag tänker efter har jag nog inte så mycket val oavsett. Skrev till henne i morse att det var synd att jag inte var med på festen, och även något annat som direkt kan kopplas till det jag läste... Ska se först om hon tar upp det själv, annars får jag väl göra det.

    Frågan är ju dock hur pass hårt man ska ta på detta? Hon sa ju att hon hade pojkvän, kysste inte killen men samtidigt är det (i alla fall enligt mig) inte okej att gå så långt som hon gjorde. Jag själv hade aldrig gjort så dock, men vad som är okej och inte okej skiljer sig ju mellan olika personer.
  • Anonym (A)
    Thu 7 Nov 2019 14:59
    #5
    Anonym (jonas) skrev 2019-11-07 14:46:43 följande:
    När jag tänker efter har jag nog inte så mycket val oavsett. Skrev till henne i morse att det var synd att jag inte var med på festen, och även något annat som direkt kan kopplas till det jag läste... Ska se först om hon tar upp det själv, annars får jag väl göra det.

    Frågan är ju dock hur pass hårt man ska ta på detta? Hon sa ju att hon hade pojkvän, kysste inte killen men samtidigt är det (i alla fall enligt mig) inte okej att gå så långt som hon gjorde. Jag själv hade aldrig gjort så dock, men vad som är okej och inte okej skiljer sig ju mellan olika personer.
    Jag tycker det är ett gränsfall. Det framkommer ju av deras konversation att hon inte kysste honom, sade att hon har pojkvän osv. Självklart skulle det inte gå så långt, men hon hade kanske druckit, ert förhållande är inte på topp. Ibland behövs inte så mycket, hon rycktes med och blev glad av hans uppmärksamhet.

    Du får höra vad hon har att säga om det. Bestämma dig för om du ska fokusera på att hon hånglat med en annan eller att hon faktiskt besinnade sig eftersom hon redan har dig.
  • Anonym (J)
    Thu 7 Nov 2019 15:02
    #6

    Jag förstår att det inte kändes så kul att läsa, men jag hade nog inte tagit det så jättehårt/seriöst. Liknande konversation har skett i min vänkrets...

    Ert förhållande är knackigt, hon fick bekräftelse från annat håll vilket kan vara skönt och mänskligt, satte stopp och konstaterar själv att det känns lite över gränsen.

  • Anonym (jonas­) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 15:11
    #7
    Anonym (A) skrev 2019-11-07 14:59:11 följande:
    Jag tycker det är ett gränsfall. Det framkommer ju av deras konversation att hon inte kysste honom, sade att hon har pojkvän osv. Självklart skulle det inte gå så långt, men hon hade kanske druckit, ert förhållande är inte på topp. Ibland behövs inte så mycket, hon rycktes med och blev glad av hans uppmärksamhet.

    Du får höra vad hon har att säga om det. Bestämma dig för om du ska fokusera på att hon hånglat med en annan eller att hon faktiskt besinnade sig eftersom hon redan har dig.
    Ja det är så jag mer och mer börjar tänka. När jag läste det reagerade jag givetvis starkt och blev ledsen som fan men det hände som du skriver ingenting från hennes sida. Hon tyckte om bekräftelsen, var kraftigt berusad men sade ändå stopp.

    Dessutom ville hon att jag skulle följa med henne ut denna kväll, vilket hon ofta vill men jag är dålig på. Så det är knappast något som hon planerade, samt att man får ta i beaktning att detta var en årets största fester. Det hör i övrigt inte till vanligheterna att hon går ut på det här sättet... Kanske bäst att försöka släppa det.
  • Anonym (jonas­) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 15:18
    #8
    Anonym (J) skrev 2019-11-07 15:02:10 följande:

    Jag förstår att det inte kändes så kul att läsa, men jag hade nog inte tagit det så jättehårt/seriöst. Liknande konversation har skett i min vänkrets...

    Ert förhållande är knackigt, hon fick bekräftelse från annat håll vilket kan vara skönt och mänskligt, satte stopp och konstaterar själv att det känns lite över gränsen.


    Precis, i sig är det inte jättefarligt och det visade ju trots allt på att hon trots att hon var attraherad av killen, trots att han försökte kyssa henne satte stopp.

    Så länge dom inte tar upp kontakten via FB så är nog det bästa att lämna detta bakom sig trots allt.
  • Anonym (Ivy)
    Thu 7 Nov 2019 15:23
    #9

    Tror att du får bestämma dig om var du själv står först. Kan du förlåta henne eller inte? För ja, jag tycker också att det där börja snudda vid otrohet, men hon skrev ju även själv att hon tyckte att hon gick för långt och att hon inte ska leta upp snubben etc.

    Ni har ju båda gjort fel så jag skulle nog försöka ta upp det senare (om du vill förlåta henne), berätta att du snokat och att du blev ledsen över vad hon gjort. Sen får ni försöka komma överens om hur ni ska gå vidare från det. Det kan ju leda till en ökad intimited för er om ni kan vara så ärliga med varandra och att ni faktiskt jobbar hårt för att få ert förhållande att fungera. Men då hade i alla fall jag förutsatt att hon inte kommer göra det igen och att du inte kommer dra upp det i tid och otid för att hålla det mot henne.

  • Anonym (f)
    Thu 7 Nov 2019 15:28
    #10

    Mitt problem hade inte varit den här händelsen, utan hur framtiden ser ut, är det något som kommer hända och gå längre.

    Men jag har egna dåliga erfarenheter av liknande situationer som eskalerat. Först var det utekväll där han pratade mycket med en enskild tjej. Sedan kom det fram att han snackat skit om mig på ett elakt sät. Sedan någon sexchatt, sedan otrohet på riktigt.

    Den händelsen i sig hade jag inte brytt mig jättemycket om, men jag hade oroat mig lite för vad det representerar.

  • Anonym (f)
    Thu 7 Nov 2019 15:29
    #11

    Ska tillägga att alla incidenter var olika kvinnor, inte en :)

  • Anonym (Ka)
    Thu 7 Nov 2019 15:40
    #12
    Anonym (jonas) skrev 2019-11-07 15:18:10 följande:
    Precis, i sig är det inte jättefarligt och det visade ju trots allt på att hon trots att hon var attraherad av killen, trots att han försökte kyssa henne satte stopp.

    Så länge dom inte tar upp kontakten via FB så är nog det bästa att lämna detta bakom sig trots allt.
    Precis, det som hänt är inte jättefarligt och kan kanske inte kallas otrohet.
    Han satte dock sådana spår hos henne att hon tog upp händelsen och kommenterade hans fördelar med sin kompis ??

    På något sätt tycker jag ändå att hon skall få reda på att du vet. Att du blev ledsen av att få veta, och att där någonstans går gränsen för dig. Risken finns att det upprepas annars nästa gång hon går ut. Kanske helt oplanerat träffar honom ute på något hak.
Svar på tråden Läste något jag inte borde läst - hur reagera?