• Anonym (?????­?????)
    Thu 7 Nov 2019 15:12
    4908 visningar
    87 svar
    87
    4908

    Varför frågar läkare vad man jobbar med?

    Var hos en ÖNH läkare som frågade var och vad jag jobbar med. Inte första gången jag får den frågan hos läkare. Varför undrar dom? Jag förstår om det ska sjukskrivas eller om någon mår psykiskt dåligt men jag har fått frågan hos Gyn, ÖNH och andra läkare när jag har sökt för saker som verkligen inte har med något jobb att göra. Undrar bara varför dom frågar?

  • Svar på tråden Varför frågar läkare vad man jobbar med?
  • Anonym (Lilla­Jag)
    Thu 7 Nov 2019 15:16
    #1

    Antagligen bara för att vara lite sociala och trevliga och ha nåt att prata om. Vad man jobbar med, väder och hur gamla barn man har är ju typ småprat mellan människor som inte känner varann.

  • Anonym (b)
    Thu 7 Nov 2019 15:21
    #2
    +3

    För att få veta din sociala tillhörighet. Du blir behandlad därefter, tyvärr.

  • Prakti­sk58
    Thu 7 Nov 2019 15:27
    #3
    +1

    Bilda sig en uppfattning om personen

  • Thu 7 Nov 2019 15:28
    #4
    +1

    Jag kan tänka mig att för de flesta läkarområden har någon sorts yrken relevans och de kan inte veta vilka som har dem utan att fråga. 
    Tex buller (såväl inom industri som för pedagoger), tunga lyft, hur mycket man står/sitter/går, luftkvalitet och flera andra saker. 

  • Anonym (BC)
    Thu 7 Nov 2019 15:30
    #5
    +2

    Beroende på symptom man söker för så kan det vara av vikt för läkaren att förstå om det kan bero på något jobbrelaterat.

  • Anonym (tror)
    Thu 7 Nov 2019 15:30
    #6
    Anonym (b) skrev 2019-11-07 15:21:27 följande:

    För att få veta din sociala tillhörighet. Du blir behandlad därefter, tyvärr.


    Tror det ligger något i detta, dessvärre. 

    Jag tror också att de tänker på olika forskningsstudier som visar att t ex någon som är högutbildad och gift har andra förutsättningar att ta till sig råd om hälsa och vård som en lågutbildad person inte har osv. En man i Djursholm som är gift med en högutbildad kvinna har t ex längre liv än en ogift arbetslös man. 

    Ni vet...

    Ibland vill de veta om man har jobbat med hälsa själv, det har jag märkt eftersom jag jobbar med medicinska utbildningar. Då brukar de fråga om jag är läkare eller sjuksköterska. 

    På samma sätt frågar de ju om man bor ensam eller om man har barn osv. 
  • Anonym (***)
    Thu 7 Nov 2019 15:31
    #7
    +2
    Anonym (??????????) skrev 2019-11-07 15:12:04 följande:

    Var hos en ÖNH läkare som frågade var och vad jag jobbar med. Inte första gången jag får den frågan hos läkare. Varför undrar dom? Jag förstår om det ska sjukskrivas eller om någon mår psykiskt dåligt men jag har fått frågan hos Gyn, ÖNH och andra läkare när jag har sökt för saker som verkligen inte har med något jobb att göra. Undrar bara varför dom frågar?


    Arbetsmiljön kan ju bidra till vissa problem, det är ju inte långsökt att problemen beror på jobbet.
  • Thu 7 Nov 2019 15:39
    #8
    +1

    Jobbet kan påverka hälsan, mycket sittande, rörligt, damm, buller, tunga lyft, stress, skiftjobb, smitta

  • Anonym (op)
    Thu 7 Nov 2019 15:40
    #9
    +2
    Anonym (b) skrev 2019-11-07 15:21:27 följande:

    För att få veta din sociala tillhörighet. Du blir behandlad därefter, tyvärr.


    Det låter sjukt, men detta är vad jag tror också.

    Innan jag utbildade mig blev jag behandlad på ett annat sätt.
  • Anonym (op)
    Thu 7 Nov 2019 15:41
    #10
    Anonym (tror) skrev 2019-11-07 15:30:29 följande:
    Tror det ligger något i detta, dessvärre. 

    Jag tror också att de tänker på olika forskningsstudier som visar att t ex någon som är högutbildad och gift har andra förutsättningar att ta till sig råd om hälsa och vård som en lågutbildad person inte har osv. En man i Djursholm som är gift med en högutbildad kvinna har t ex längre liv än en ogift arbetslös man. 

    Ni vet...

    Ibland vill de veta om man har jobbat med hälsa själv, det har jag märkt eftersom jag jobbar med medicinska utbildningar. Då brukar de fråga om jag är läkare eller sjuksköterska. 

    På samma sätt frågar de ju om man bor ensam eller om man har barn osv. 
    Fast det är sjukt att tänka så. Jag var lika intelligent innan jag utbildade mig som jag är efter examen fem år senare. Jag har mer kunskap om ett visst ämne ja, men jag hade aldrig svårt att ta till mig information.
Svar på tråden Varför frågar läkare vad man jobbar med?