• Thu 7 Nov 2019 15:23
    711 visningar
    2 svar
    2
    711

    Svimma av kalla händer

    Hej!

    Jag har nämligen två gånger det senaste året nästan svimmat för mina händer blivit så kalla. Idag var en av dem. Jag skulle cykla hem och hade inte vantar på mig så dem var princip isbitar när jag kom fram. Väl vid dörren började jag hyperventilera o kunde inte ta upp nyckeln pga hur stela mina händer var.

    När jag kom in började jag må illa så jag gick mot toaletten, men innan jag hann dig började det svartna och glittra för ögonen så jag blev tvungen att lägga mig ned på golvet och andas snabbt. Efter en stund reste jag mig och gick mot toan men då började det svartna igen, så jag la mig i min säng och vilade och värmde upp mig ca 20 minuter, och nu mår jag bra igen.

    Jag förstår inte varför detta händer? Jag har varma kläder men ej vantar, känns konstigt att händerna ska kunna utlösa allt detta, illamående och nästan svimning.

    Har tidigare gjort ultraljud och ekg, och mitt hjärta är friskt. Därav förstår jag inte varför det blir såhär.

    Jag är ganska smal, men det ska väl inte spela någon roll?

  • Svar på tråden Svimma av kalla händer
  • Anonym (op)
    Thu 7 Nov 2019 15:30
    #1

    Jag fick så när jag hade ätstörningar.

    Som att kroppen inte klarade både brist på mat och kyla samtidigt.

  • Thu 7 Nov 2019 15:31
    #2

    Du skrev att du började hyperventilera. När man gör det får man i sig för mycket syre, dvs mer än kroppen använder och då blir det lite knas. Tex kan händer och fötter domna och man kan bli yr. Min gissning är alltså att de kalla händerna i sig inte orsakade svimningskänslorna utan att situationen gav hyperventilering som sedan gav resten.

Svar på tråden Svimma av kalla händer