• Thu 7 Nov 2019 17:29
    1985 visningar
    11 svar
    11
    1985

    Tidigt ultraljud - oklara besked?

    Hej.

    Jag gjorde ett UL hos BM när jag precis gått in i v9. Hon tyckte det var svårt att se och att embryot såg väldigt litet ut för att vara i v9, undrade om vi kanske hade beräknat fel på förra mensen och att embryot kanske var 1-2 veckor yngre. Men jag är helt hundra på senaste mensen och att jag då var i v 9 (8+4). Hon sa också att det borde vara enklare att se då jag är så smal. Hon tyckte sig se lite fladder från ett hjärta men sa än en gång att hon inte kunde garantera något.

    Det jag står och funderar över som är tänkbara anledningar till detta är att jag kanske har en bakåtlutad livmoder? Hört att detta påverkar tidiga ultraljud. Men ska embryot verkligen vara så litet i v9 och så pass svårt att se även vid bakåtlutad livmoder?

    Andra tänkbara alternativet är väl att jag har fått ett MA och att fostret inte vuxit sedan någon vecka tillbaka. 

    Jag är egentligen inte orolig och känner mig okej om det skulle visa sig vara MA, men bara lite nyfiken. Har ni varit med om liknande? Ni som har bakåtlutad livmoder och gjort UL tidigt? Vi gjorde alltså inte VUL utan vanligt UL.

    Ska göra ett nytt UL nästa vecka då det förmodligen kommer vara enklare att se och säga mer exakt då.

  • Svar på tråden Tidigt ultraljud - oklara besked?
  • Thu 7 Nov 2019 17:40
    #1

    Har bakåtlutad livmoder, men inte gjort VUL med ett levande barn förrän v.10. Då syntes det tydligt. UL inte förrän v.13. Tror problemet är just att du gjorde UL. Fostret är ju fortfarande väldigt litet.

  • Thu 7 Nov 2019 19:50
    #2
    Jag är bara jag skrev 2019-11-07 17:40:45 följande:

    Har bakåtlutad livmoder, men inte gjort VUL med ett levande barn förrän v.10. Då syntes det tydligt. UL inte förrän v.13. Tror problemet är just att du gjorde UL. Fostret är ju fortfarande väldigt litet.


    Ja, absolut, så kan det ju vara. Förhoppningsvis får vi se lite mer nu till veckan då det gått två veckor sedan sist. Kan man se om det är en bakåtlutad livmoder på vanlig UL eller krävs det VUL för det?
  • Thu 7 Nov 2019 19:58
    #3
    Dansak skrev 2019-11-07 19:50:29 följande:

    Ja, absolut, så kan det ju vara. Förhoppningsvis får vi se lite mer nu till veckan då det gått två veckor sedan sist. Kan man se om det är en bakåtlutad livmoder på vanlig UL eller krävs det VUL för det?


    Tror inte det är optimalt att göra UL så tidigt, brukar vara vul man gör.. jag gjorde vul i 9+0, då sa barnmorskan inget om min bakåtlutade livmoder men hon var iofs väldigt snabb med att kolla. När jag gjorde vanligt UL i 13+0 sa hon att livmodern vad bakåtlutad, så det går absolut att se vid UL :)
  • Thu 7 Nov 2019 20:03
    #4

    Jag gjorde UL i v 9, inga problem alls att se. Det låter ju negativt att fostret verkade litet för sin ålder, men du kan ju bara vänta och se hur det är nästa vecka. Håller tummarna

  • Thu 7 Nov 2019 20:08
    #5

    Gjorde också UL i v 9 och syntes tydligt. Mätte de fostret? Hur stort var det?

  • Thu 7 Nov 2019 20:40
    #6

    Har också gjort ul i v. 9 med bakåtlutade livmoder där det konstaterades livskraftig graviditet (eller hur nu 70+ läkaren uttryckte sig haha). Är inte pinnsmal. Två veckor tidigare, v. 7 alltså, var det svårt att se och läkaren ville ha tillbaka mig för att kunna bedöma. Jag trodde dock då att jag var över en vecka längre gången än vad jag sen blev daterad till.

  • Thu 7 Nov 2019 21:40
    #7
    Daphodil skrev 2019-11-07 20:03:33 följande:

    Jag gjorde UL i v 9, inga problem alls att se. Det låter ju negativt att fostret verkade litet för sin ålder, men du kan ju bara vänta och se hur det är nästa vecka. Håller tummarna


    Och då var det alltså vanligt ultraljud ni gjorde, inte vaginalt? Ja då låter det ju lite konstigt att hon tyckte det var litet och svårt att se. Hon sa visserligen att man så pass tidigt helst skulle göra vaginalt ultraljud för att se ordentligt, men hade ej möjlighet för det just då. Det gick så snabbt också så jag hann inte riktigt vara med på det lilla "fladdret" hon tyckte sig se.. Ja vi får väl se hur det ser ut till veckan då. Är fostret lika litet som sist så vet vi ju.
    2020bebis skrev 2019-11-07 20:08:02 följande:

    Gjorde också UL i v 9 och syntes tydligt. Mätte de fostret? Hur stort var det?


    Nej hon mätte inte. Gick ganska fort. Hon sa mest att det var svårt att se (och då mest troligt för att fostret var så litet) men att hon tyckte se att det rörde sig (hjärtat). Men sa sedan att jag skulle få återkomma om någon vecka så att det skulle bli lättare att se. Hon sa också att det var svårt att se på vanligt UL när det var så tidigt, men kanske hade hon inte så mycket erfarenhet? Vet faktiskt inte. De skulle vara en till läkare med vid nästa UL i alla fall.
  • Thu 7 Nov 2019 21:44
    #8
    Litenfialotta skrev 2019-11-07 20:40:34 följande:

    Har också gjort ul i v. 9 med bakåtlutade livmoder där det konstaterades livskraftig graviditet (eller hur nu 70+ läkaren uttryckte sig haha). Är inte pinnsmal. Två veckor tidigare, v. 7 alltså, var det svårt att se och läkaren ville ha tillbaka mig för att kunna bedöma. Jag trodde dock då att jag var över en vecka längre gången än vad jag sen blev daterad till.


    Hm... Gjorde du vanligt UL både i vecka 7 och vecka 9 då? Alltså ej vaginalt? Får hoppas att jag har beräknat fel trots allt då kanske.
    Litenfialotta skrev 2019-11-07 20:40:34 följande:

    Har också gjort ul i v. 9 med bakåtlutade livmoder där det konstaterades livskraftig graviditet (eller hur nu 70+ läkaren uttryckte sig haha). Är inte pinnsmal. Två veckor tidigare, v. 7 alltså, var det svårt att se och läkaren ville ha tillbaka mig för att kunna bedöma. Jag trodde dock då att jag var över en vecka längre gången än vad jag sen blev daterad till.


    Hm... Gjorde du vanligt UL både i vecka 7 och vecka 9 då? Alltså ej vaginalt? Får hoppas att jag har beräknat fel trots allt då.. Vi lär väl se vid nästa ultraljud. Tänker att vi bör få ett definitivt svar då om fostret inte vuxit till sig eller visar ett slående hjärta :/
  • Fri 8 Nov 2019 07:16
    #9
    Dansak skrev 2019-11-07 21:44:18 följande:

    Hm... Gjorde du vanligt UL både i vecka 7 och vecka 9 då? Alltså ej vaginalt? Får hoppas att jag har beräknat fel trots allt då kanske.Hm... Gjorde du vanligt UL både i vecka 7 och vecka 9 då? Alltså ej vaginalt? Får hoppas att jag har beräknat fel trots allt då.. Vi lär väl se vid nästa ultraljud. Tänker att vi bör få ett definitivt svar då om fostret inte vuxit till sig eller visar ett slående hjärta :/


    I v. 7 (som jag trodde var 8) gjorde läkaren först vanligt ul men tyckte att det var för litet/svårt att se så gjorde vul istället. I v. 9 bara vanligt ul. Men sen beror det ju på hur bra apparaten är också! Var inne på gynakuten i typ v. 14 och då såg man sämre än i v. 9 (var inte pga misstänkt missfall utan pga illamående). Så håller tummarna för dig! Jag har haft en ofostrig graviditet också där jag gjorde första vul i v. 8 och det var då rätt tydligt att det inte fanns något foster (konstaterades också vid ett andra vul i v. 10).
  • Fri 8 Nov 2019 18:11
    #10
    Litenfialotta skrev 2019-11-08 07:16:07 följande:
    I v. 7 (som jag trodde var 8) gjorde läkaren först vanligt ul men tyckte att det var för litet/svårt att se så gjorde vul istället. I v. 9 bara vanligt ul. Men sen beror det ju på hur bra apparaten är också! Var inne på gynakuten i typ v. 14 och då såg man sämre än i v. 9 (var inte pga misstänkt missfall utan pga illamående). Så håller tummarna för dig! Jag har haft en ofostrig graviditet också där jag gjorde första vul i v. 8 och det var då rätt tydligt att det inte fanns något foster (konstaterades också vid ett andra vul i v. 10).
    Ja, där kanske du sa något. :) Apparaten var från tidigt 90-tal haha. Och något var det ju där men gick som inte riktigt att fixera bilden så att man såg att det fladdrade.

    Har googlat runt en del och verkar vara väldigt olika. Vissa har haft svårt att se i v9 med ultraljud och för andra har det varit hur enkelt som helst att se. Kanske beror det också på hur erfaren läkaren i fråga är.
  • Fri 8 Nov 2019 20:48
    #11
    Dansak skrev 2019-11-08 18:11:28 följande:

    Ja, där kanske du sa något. :) Apparaten var från tidigt 90-tal haha. Och något var det ju där men gick som inte riktigt att fixera bilden så att man såg att det fladdrade.

    Har googlat runt en del och verkar vara väldigt olika. Vissa har haft svårt att se i v9 med ultraljud och för andra har det varit hur enkelt som helst att se. Kanske beror det också på hur erfaren läkaren i fråga är.


    Det var exakt så det var på mitt första ul, något som fladdrade. Läkaren ville inte heller mäta då (såg att du skrivit att det var likadant med din) för han sa att en så tidig mätning är för osäker men han sa gravid 6-7 veckor någonting, kom tillbaka om två veckor. Typ. Så såg ni ett fladder hade jag ändå vågat vara försiktigt positiv :) jag utgick från sista mens trodde jag skulle ha bf den 2:a men har nu den 13:e...så det är ju som det är med dateringar :) lycka till!
Svar på tråden Tidigt ultraljud - oklara besked?