• Anonym (Levaf­örlive­t)
    Fri 8 Nov 2019 10:27
    1653 visningar
    31 svar
    31
    1653

    Leva som fattig i ett år

    Bästa tipset på att leva dom fattig med 2 växande barn?

    Vill se hur mycket pengar det går åt utan att man skösar

  • Svar på tråden Leva som fattig i ett år
  • Anonym (E)
    Fri 8 Nov 2019 10:29
    #1

    Ska ni gå all in?

    Byt till billigare boende, inga bilar, laga mat från grunden, skippa aktiviteter som kostar pengar, ta bort alla onödiga abonnemang, köp inga nya kläder om inte absolut nödvändigt, skippa utemat och godis/läsk/alkohol. Finns säkert mycket mer att göra.

  • Anonym (i)
    Fri 8 Nov 2019 11:05
    #2

    Leva snålare är väl jättebra men just "leva som fattig" är lite provocerande då det betyder att man får välja bort saker som man faktiskt behöver.

  • Fri 8 Nov 2019 11:09
    #3

    Använd inte toalettpapper.
    Bo inneboende i ett litet rum.
    Sluta använd internet helt och hållet, även telefon. 

  • Anonym (Delia­)
    Fri 8 Nov 2019 11:17
    #4
    Anonym (i) skrev 2019-11-08 11:05:25 följande:

    Leva snålare är väl jättebra men just "leva som fattig" är lite provocerande då det betyder att man får välja bort saker som man faktiskt behöver.


    Tänkte det samma!

    Att leva "fattigt" är att sitta med en klump i magen för att man inte vet hur man ska kunna betala sina nödvändiga räkningar och samtidigt ha pengar kvar till mat som ska räcka under månaden!
    Att leva fattigt är när man redan har sålt allt av värde, pantat alla burkar, tömt alla gömmor med småpengar och lever på gröt och nudlar sista 14 dagarna innan lön!
    Att leva fattigt är att gå omkring och ha ont i sina tänder men inte ha råd att göra något åt det.

    Så att välja att leva "fattigt" går inte att jämföra med att verkligen VARA fattig!!


  • Anonym (E)
    Fri 8 Nov 2019 11:20
    #5
    Anonym (Delia) skrev 2019-11-08 11:17:40 följande:
    Tänkte det samma!

    Att leva "fattigt" är att sitta med en klump i magen för att man inte vet hur man ska kunna betala sina nödvändiga räkningar och samtidigt ha pengar kvar till mat som ska räcka under månaden!
    Att leva fattigt är när man redan har sålt allt av värde, pantat alla burkar, tömt alla gömmor med småpengar och lever på gröt och nudlar sista 14 dagarna innan lön!
    Att leva fattigt är att gå omkring och ha ont i sina tänder men inte ha råd att göra något åt det.

    Så att välja att leva "fattigt" går inte att jämföra med att verkligen VARA fattig!!
    Du säger emot dig själv. Det du skriver om är att vara fattig. TS vill leva fattigt, inte vara fattig. Stor skillnad.


  • Fri 8 Nov 2019 11:26
    #6

    bostadshub.se ser jag ett rum i Örebro för 3200/månad. Men du kanske siktar på tält istället i den lokala zigenarbyn? Undrar om det är billigare...
    Sen kan du koka 2 kg potatis per dag. tio kronor?
    Ungarna äter väl i skolan.

  • Anonym (Delia­)
    Fri 8 Nov 2019 11:30
    #7
    Anonym (E) skrev 2019-11-08 11:20:04 följande:
    Du säger emot dig själv. Det du skriver om är att vara fattig. TS vill leva fattigt, inte vara fattig. Stor skillnad.
    Om du läst inlägget jag citerade i mitt inlägg hade du förstått vad jag menade!

    Att leva "fattigt" är fel ordval tycker jag (och det var det som jag och den som jag citerade opponerade sig mot!

    Det TS verkar mena är att leva "sparsamt"! Att leva fattigt är INTE enbart att leva snålt, utan att behöva göra avkall på sånt man egentligen behöver!
  • Anonym (G)
    Fri 8 Nov 2019 11:56
    #8

    "Fattigt" och "snålt" är helt olika saker. Fattigt är i min värld att lida brist på något. Snålt är självvalt.

  • Anonym (Gladi­ator)
    Fri 8 Nov 2019 11:57
    #9
    Anonym (Levaförlivet) skrev 2019-11-08 10:27:09 följande:

    Bästa tipset på att leva dom fattig med 2 växande barn?

    Vill se hur mycket pengar det går åt utan att man skösar


    Du kan ju börja med att avsluta ditt internet abonnemang.
  • Anonym (i)
    Fri 8 Nov 2019 12:26
    #10
    Anonym (E) skrev 2019-11-08 11:20:04 följande:
    Du säger emot dig själv. Det du skriver om är att vara fattig. TS vill leva fattigt, inte vara fattig. Stor skillnad.
    Ska man leva som om man är fattig så får man avstå viktiga saker. Att leva snålt/sparsamt/minimalistiskt däremot är vad TS antagligen menar.
Svar på tråden Leva som fattig i ett år