• Fri 8 Nov 2019 12:16
    831 visningar
    5 svar
    5
    831

    Illamående/kräkningar, tecken på havandeskapsförgiftning?

    Jag har haft en rätt tuff graviditet med dagligt illamående och kräkningar fram till vecka 22 (men oftast en kräkning per dag, och oftast på kvällen). Sen var det lugnt några veckor, kring vecka 30 kom illamåendet tillbaka och jag kräktes en gång den veckan, en gång vecks 32 och en gång vecka 35, men det har varit på morgonen efter frukost.

    Nu plötsligt i vecka 37 vaknade jag upp på natten med världens halsbränna och illamående. Jag gick upp och kräktes massor, åt sedan en yoghurt och somnade om. Nu på morgonen vaknade jag upp igen för att kräkas också rätt mycket (kände dock ingen halsbränna). Fick sedan i mig ett kex och somnade om i 3 timmar. När jag vaknade upp på nytt drack jag ett glas vatten, men det kom upp direkt i en kräkning.

    Jag tror inte jag är matförgiftad då jag och sambon ätit samma mat. Jag känner mig heller inte magsjuk, min sambo mår bra, och jag har inga diarréer.

    Men jag är så orolig vad det plötsliga illamåendet kommer ifrån. Magen är inte så stor, så den trycker inte på uppåt och gör det svårt att äta.

    Jag började läsa om havandeskapsförgiftning (har en ökad risk och slutade med Trombyl för en vecks sedan). Är det någon som haft illamående och kräkningar som enda symtom? Någon huvudvärk har jag inte, eller påverkan på synen, benen är svullna, men har varit så i några veckor.

  • Svar på tråden Illamående/kräkningar, tecken på havandeskapsförgiftning?
  • Sommar­skugga­n
    Fri 8 Nov 2019 13:35
    #1

    Kontakta barnmorskan och berätta om din oro! Kolls hellre upp det en gång för mycket än inte alls.

    Jag hade havandeskapaförgiftning båda graviditeterna, mådde inte illa eller spydde alls. Fick ögonflimmer en dag, de tog prover och jag blev inlagd på en gång och igångsatt. I efterhand fick jag veta att det var ganska allvarligt. Jag blev gigantisk när förlossningen började, var svullen som en stor badboll hela jag. Det gjorde ont att ens försöka böjja nacken. Var så svullen att jag inte riktigt kunde röra mig ordentligt. Med andra barnet märkte jag inget alls. Det måste ha varit en mild form då de inte behövde lägga in mig utan de kollade bara blodtryck några gånger per vecka.

  • Fri 8 Nov 2019 13:56
    #2
    Sommarskuggan skrev 2019-11-08 13:35:18 följande:

    Kontakta barnmorskan och berätta om din oro! Kolls hellre upp det en gång för mycket än inte alls.

    Jag hade havandeskapaförgiftning båda graviditeterna, mådde inte illa eller spydde alls. Fick ögonflimmer en dag, de tog prover och jag blev inlagd på en gång och igångsatt. I efterhand fick jag veta att det var ganska allvarligt. Jag blev gigantisk när förlossningen började, var svullen som en stor badboll hela jag. Det gjorde ont att ens försöka böjja nacken. Var så svullen att jag inte riktigt kunde röra mig ordentligt. Med andra barnet märkte jag inget alls. Det måste ha varit en mild form då de inte behövde lägga in mig utan de kollade bara blodtryck några gånger per vecka.


    Tack för svar! Jag ska åka in nu för kontroll och vätskedropp. Mitt blodtryck var perfekt för två dagar sedan, men nu vet jag inte om jag bara stressat upp mig och oroar mig för allt (tycker även urinen luktar bakterier, även om jag lämnade urinprov i onsdags) och att jag har lite huvudvärk (men kan ju bero på att jag inte fått behålla någonting).
  • Fri 8 Nov 2019 20:02
    #3

    Ja det kan vara symtom på akut havandeskapsförgiftning.

  • Fri 8 Nov 2019 20:51
    #4

    Hur har det gått TS?

  • Sat 9 Nov 2019 10:10
    #5
    Lustablong skrev 2019-11-08 20:51:21 följande:

    Hur har det gått TS?


    Det var inte havandeskapsförgiftning, utan en plötslig urinvägsinfektion, som på något sätt orsakade svårt illamående och en påbörjad ketoacidos (har diabetes, så blev inlagd med vätskedropp). Men barnet i magen verkar tack och lov må bra, bara jag som tycker det känns lite olustigt att jag kräks upp allt jag försöker stoppa i mig.
Svar på tråden Illamående/kräkningar, tecken på havandeskapsförgiftning?