• Fri 8 Nov 2019 13:38
    873 visningar
    20 svar
    20
    873

    Gravid v.9 och lämnad av min pojkvän. Finns det fler singelföräldrar?

    Jag är gravid i v.9 snart 10 och blev igår lämnad av min partner. Det var en stor chock och jag är förkrossad men måste samla ihop mig, jag ska vara gravid själv och ta hand om ett barn själv. Finns det fler som är i samma eller liknande situation? <3 

  • Svar på tråden Gravid v.9 och lämnad av min pojkvän. Finns det fler singelföräldrar?
  • Anonym (Jag)
    Fri 8 Nov 2019 14:08
    #1
    Amarthia skrev 2019-11-08 13:38:00 följande:

    Jag är gravid i v.9 snart 10 och blev igår lämnad av min partner. Det var en stor chock och jag är förkrossad men måste samla ihop mig, jag ska vara gravid själv och ta hand om ett barn själv. Finns det fler som är i samma eller liknande situation? <3 


    Varför har du blivit lämnad?
  • Fri 8 Nov 2019 20:16
    #2
    Anonym (Jag) skrev 2019-11-08 14:08:15 följande:
    Varför har du blivit lämnad?
    Han fick kalla fötter
  • Fri 8 Nov 2019 20:16
    #3
    Anonym (Jag) skrev 2019-11-08 14:08:15 följande:
    Varför har du blivit lämnad?
    Han fick kalla fötter
  • Fri 8 Nov 2019 20:16
    #4
    Anonym (Jag) skrev 2019-11-08 14:08:15 följande:
    Varför har du blivit lämnad?
    Han fick kalla fötter
  • Fri 8 Nov 2019 20:16
    #5
    Anonym (Jag) skrev 2019-11-08 14:08:15 följande:
    Varför har du blivit lämnad?
    Han fick kalla fötter
  • Fri 8 Nov 2019 20:19
    #6

    Oj den måste hakat upp sig, skrev bara 1 gång

  • Anonym (Tur i otur)
    Fri 8 Nov 2019 20:49
    #7

    Det var ju bra att han lämnar dig såhär tidigt. Nu kan du ju göra ett aktivt val: göra abort och få kärnfamilj senare i livet eller välja att bli ensamstående med ev bonusmamma och bonussyskon senare.

    Hade han lämnat dig senare i graviditeten så hade du inte haft något val. Då hade du kanske känt dig mer lurad på kärnfamiljen. Nu har du dessutom lite tid att jobba, spara , planera ekonomin som ensamstående, fixa bostad och förbereda dig om du väljer att behålla.

  • Anonym (Ö)
    Fri 8 Nov 2019 20:53
    #8
    Anonym (Tur i otur) skrev 2019-11-08 20:49:39 följande:

    Det var ju bra att han lämnar dig såhär tidigt. Nu kan du ju göra ett aktivt val: göra abort och få kärnfamilj senare i livet eller välja att bli ensamstående med ev bonusmamma och bonussyskon senare.

    Hade han lämnat dig senare i graviditeten så hade du inte haft något val. Då hade du kanske känt dig mer lurad på kärnfamiljen. Nu har du dessutom lite tid att jobba, spara , planera ekonomin som ensamstående, fixa bostad och förbereda dig om du väljer att behålla.


    Vad har en kärnfamilj som inte ens finns med det här att göra?
  • Anonym (Tur i otur)
    Fri 8 Nov 2019 21:34
    #9
    Anonym (Ö) skrev 2019-11-08 20:53:05 följande:

    Vad har en kärnfamilj som inte ens finns med det här att göra?


    Precis det jag menar. Ts har nu möjlighet att själv välja bort en framtid i kärnfamilj (genom att behålla). Hade han dumpat henne senare så hade hon förlorat chansen till kärnfamilj utan att kunna välja. Nu kan ts göra ett medvetet och aktivt val istället för att bli tvingad in i en framtid.
  • Anonym (Bio)
    Fri 8 Nov 2019 21:35
    #10

    Kärnfamilj hit och dit.Finns liksom ingen garanti.

  • Fri 8 Nov 2019 21:39
    #11
    Anonym (Tur i otur) skrev 2019-11-08 21:34:36 följande:

    Precis det jag menar. Ts har nu möjlighet att själv välja bort en framtid i kärnfamilj (genom att behålla). Hade han dumpat henne senare så hade hon förlorat chansen till kärnfamilj utan att kunna välja. Nu kan ts göra ett medvetet och aktivt val istället för att bli tvingad in i en framtid.


    Nja, kärnfamilj finns det ju inga garantier för. Däremot så har TS möjlighet att välja bort att behöva ha med mannen i fråga att göra i nästan 19 år framåt men det innebär ju att hon måste välja abort. Bara TS vet vad som är det rätta beslutet.
  • Anonym (Jag)
    Fri 8 Nov 2019 22:34
    #12
    Amarthia skrev 2019-11-08 20:16:07 följande:

    Han fick kalla fötter


    Hur känns de?

    Hur tänker du med allt?
  • Sat 9 Nov 2019 07:24
    #13
    Anonym (Jag) skrev 2019-11-08 22:34:51 följande:
    Hur känns de?

    Hur tänker du med allt?

    Det känns lite märkligt att någon svarar om abort och kärnfamilj, jag förstår inte hur personen tänker, det är ju väldigt privat att uttala sig så om någon annan.


    Gällande min situation så känns det skitdeppigt, men jag skulle inte kunna göra abort bara för att han sticker, jag tar inte det här beslutet så lättvindigt. Sen är det inte så himla lätt för alla att bli gravida, man kan inte förutsätta att det bara går att göra abort och man kan vänta med att skaffa barn heller.


    Jag känner mig skitledsen, jag vaknar på nätterna flera gånger om och förstår inte vad som har hänt. 

  • Anonym (Tur i otur)
    Sat 9 Nov 2019 07:27
    #14
    Anonym (Bio) skrev 2019-11-08 21:35:54 följande:

    Kärnfamilj hit och dit.Finns liksom ingen garanti.


    Jo. I ts fall så kan hon välja att garanterat inte få kärnfamilj.

    Idag så växer fortfarande majoriteten av barn upp i kärnfamilj. Även om det inte finns några garantier för att få en kärnfamilj så finns det val man kan göra som ökar chansen till nästan 90%

    Nu är det självklart inte alla som vill ha kärnfamilj. Jag påpekade bara att ts nu faktiskt får chansen att aktivt välja om hon vill välja bort det.
  • Anonym (tänke­r)
    Sat 9 Nov 2019 07:47
    #15

    Kan ju också vara så att mannen ändrar sig när barnet väl finns, han kanske blir överlycklig att få vara pappa, när han väl fattat att barnet finns. 
    Förhållandet kanske är kört, men man behöver iaf inte vara ensamförälder i så fall. 

  • Anonym (Mamma­)
    Sat 9 Nov 2019 07:51
    #16

    Kram på dig! Livet kommer nog ordna sig än då. Det är ju svår att säga hur livet blir. Har haft många vänner som blev ensamståendeförälder under graviditeten. Jag blev lämnad som du, det gick super bra för mig ändå och min dotter. Jag träffade en man när dottern var ett år och fick sen flera barn. (Det höll i 17 år). Så är singel igen. Har kompisar som aldrig träffade någon ny partner utan är singlar fortfarande efter 15år, men de har gått bra för dom med. Allt beror ju på än själv vad man gör det till, men så är det Ju med allt i livet. Livet kan bli helt fantastiskt än då.

  • Anonym (Jag)
    Sat 9 Nov 2019 09:15
    #17
    Amarthia skrev 2019-11-09 07:24:48 följande:

    Det känns lite märkligt att någon svarar om abort och kärnfamilj, jag förstår inte hur personen tänker, det är ju väldigt privat att uttala sig så om någon annan.

    Gällande min situation så känns det skitdeppigt, men jag skulle inte kunna göra abort bara för att han sticker, jag tar inte det här beslutet så lättvindigt. Sen är det inte så himla lätt för alla att bli gravida, man kan inte förutsätta att det bara går att göra abort och man kan vänta med att skaffa barn heller.

    Jag känner mig skitledsen, jag vaknar på nätterna flera gånger om och förstår inte vad som har hänt. 


    Tyvärr det finns rötägg här på fl som bara måste skriva sin åsikt för att nästan skada fast att det har inget med frågan att göra!

    Ja jag förstår exakt hur du känner det är nästan så för mig också!

    Men råkade ni bli gravid? Hur länge har ni varit tillsammans?
  • Anonym (Bio)
    Sat 9 Nov 2019 12:09
    #18
    Anonym (Tur i otur) skrev 2019-11-09 07:27:05 följande:

    Jo. I ts fall så kan hon välja att garanterat inte få kärnfamilj.

    Idag så växer fortfarande majoriteten av barn upp i kärnfamilj. Även om det inte finns några garantier för att få en kärnfamilj så finns det val man kan göra som ökar chansen till nästan 90%

    Nu är det självklart inte alla som vill ha kärnfamilj. Jag påpekade bara att ts nu faktiskt får chansen att aktivt välja om hon vill välja bort det.


    Majoriteten?Källa på det?Mer än 50%av äktenskap och sambor slutar med separationen förr eller senare.
  • m94
    Sat 9 Nov 2019 13:16
    #19

    Hej! Till och börja med så beklagar jag din situation. Jag vet hur det känns och vad du går igenom. Är själv i vecka 12 och blev lämnad i vecka 9 av min sambo. Man Kan inte riktigt ta in det och smälta samtidigt som man aldrig kan veta hur framtiden blir. Kanske kommer han tillbaka in i barnets liv, kanske inte. Kanske hade han dragit när barnet var ett halvår, kanske inte. Tyvärr finns inga garantier i livet och därför måste du utgå från vad som är rätt för dig. Självklart är det inte såhär jag hade tänkt mig att mitt liv skulle bli men just nu är det såhär och då får jag utgå från det och göra det bästa utav det. Låter klyschigt men tror i slutändan att det löser sig och blir bra oavsett om pappan finns med i bilden eller inte.

  • Anonym (Tur i otur)
    Sat 9 Nov 2019 15:57
    #20
    Anonym (Bio) skrev 2019-11-09 12:09:54 följande:

    Majoriteten?Källa på det?Mer än 50%av äktenskap och sambor slutar med separationen förr eller senare.


    SCB. Det är samma grupp människor som står för nästa alla separationer. Dvs en grupp gifter och skiljer sig väldigt många gånger under sin livstid. Det höjer statistiken. Andra samhällsgrupper skiljer sig väldigt sällan och där håller nästan alla ihop.
Svar på tråden Gravid v.9 och lämnad av min pojkvän. Finns det fler singelföräldrar?