• Anonym (Wonde­r)
    Fri 8 Nov 2019 15:24
    4487 visningar
    408 svar
    -7 +3
    408
    4487

    Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?

    Jag undrar om man kan kräva att sitt bonusbarn arbetar heltid. Sålänge hon bor hemma gäller våra regler känner jag. Vi har mindre barn i familjen att försörja och jag är föräldraledig för tillfället men kommer sedan vara hemmafru. Bonus är 20 år och håller på att leta bostad, men ännu inte fått någon. När jag pressar pappan till att bonusen ska gå upp i arbetstid blir det kalla kriget här hemma. Hon har i dagsläget en 75% tjänst. Problemet är att om hon jobbar endast 75 % räcker inte pengarna till både halva ?hyran? (vi bor i hus), mar och hennes övriga kostnader. Så idag betalar hon bara 25 procent av sin lön till hemmet för att ha råd med sina andra kostnader. Det stör mig att hon bor så billigt och kan lägga mycket pengar på nöjen. Men som sagt, kan en förälder tvinga sitt barn att arbeta heltid?

  • Svar på tråden Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?
  • Fri 8 Nov 2019 15:29
    #1
    -1 +3

    Varför ska hon betala halva hyran? Ska hon inte betala en tredjedel? Eller har jag missförstått något?

  • Anonym (e)
    Fri 8 Nov 2019 15:30
    #2
    +1

    Varför ska hon betala halva hyran?
    Däremot bör hon spara upp till en buffert nu. Kommer hon ha råd med en lägenhet på 75% vilket bör gå så ska hon inte tvingas upp i tid om hon inte själv vill det för att ha råd med mer. Känns som ett ickeproblem när bonusen ändå är på väg ut ur hemmet.

  • Anonym (Wonde­r) Trådstartaren
    Fri 8 Nov 2019 15:30
    #3
    -6
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-08 15:29:53 följande:

    Varför ska hon betala halva hyran? Ska hon inte betala en tredjedel? Eller har jag missförstått något?


    Pappan och jag har gemensam ekonomi, så då blir det att man delar hyran på två.
  • Fri 8 Nov 2019 15:31
    #4

    Som svar på din fråga, nej man kan ju inte tvinga någon att jobba heltid. Men man kan ju bestämma ett datum när hon bör flytta ut och då får hon ju välja själv hur mycket hon vill jobba för att ha råd med sina utgifter. 

    Kanske är enklast att hon får hjälp att hitta eget boende?

  • Anonym (Wonde­r) Trådstartaren
    Fri 8 Nov 2019 15:32
    #5
    Anonym (e) skrev 2019-11-08 15:30:39 följande:

    Varför ska hon betala halva hyran?

    Däremot bör hon spara upp till en buffert nu. Kommer hon ha råd med en lägenhet på 75% vilket bör gå så ska hon inte tvingas upp i tid om hon inte själv vill det för att ha råd med mer. Känns som ett ickeproblem när bonusen ändå är på väg ut ur hemmet.


    Man kan ju tycka att hon borde spara lite av lönen eftersom hon inte betalar så mycket hemma. Dock gillar hon att shoppa, äta ute och gå på krogen så inte mycket sparande där inte.
  • Fri 8 Nov 2019 15:33
    #6
    +2
    Anonym (Wonder) skrev 2019-11-08 15:30:49 följande:
    Pappan och jag har gemensam ekonomi, så då blir det att man delar hyran på två.
    Ja, fast det är ju inte rimligt att hon ska betala för mer än sin person, så att säga. Jag tycker ni ska dela utgifterna på tre, eftersom ni är tre vuxna. 
  • Anonym (e)
    Fri 8 Nov 2019 15:38
    #7
    +3
    Anonym (Wonder) skrev 2019-11-08 15:30:49 följande:
    Pappan och jag har gemensam ekonomi, så då blir det att man delar hyran på två.

    Nej, det är inte ett vanligt tillvägagångssätt. Ni är två vuxna även andra barn som bor i huset så det ska inte delas på mitten.

    Jag tycker att du låter mer bortskämd än dottern. Du ska fortsätta vara hemma medan bonusdottern kommer att jobba. Denne ska flytta så fort en lägenhet dyker upp.


    Pappan kan ta ett snack om buffert men en ung person kommer antagligen vara lite "oansvarig" med sina pengar tills denne inser att buffert är en bra grej.

  • Anonym (Wonde­r) Trådstartaren
    Fri 8 Nov 2019 15:39
    #8
    -2
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-08 15:33:06 följande:

    Ja, fast det är ju inte rimligt att hon ska betala för mer än sin person, så att säga. Jag tycker ni ska dela utgifterna på tre, eftersom ni är tre vuxna. 


    Fast samtidigt, hon har sumpat chansen till heltid eftersom hon säger att 75 procent är lagom. Då får man ta konsekvenserna av det kan jag tycka. Men ja, vi kanske borde dela hyran på 3 ändå. Men det irriterar mig att hon ska ha så mycket pengar att spendera på nöjen och ändå inte arbeta så mycket.
  • Anonym (Wonde­r) Trådstartaren
    Fri 8 Nov 2019 15:41
    #9
    -1
    Anonym (e) skrev 2019-11-08 15:38:14 följande:

    Nej, det är inte ett vanligt tillvägagångssätt. Ni är två vuxna även andra barn som bor i huset så det ska inte delas på mitten.

    Jag tycker att du låter mer bortskämd än dottern. Du ska fortsätta vara hemma medan bonusdottern kommer att jobba. Denne ska flytta så fort en lägenhet dyker upp.

    Pappan kan ta ett snack om buffert men en ung person kommer antagligen vara lite "oansvarig" med sina pengar tills denne inser att buffert är en bra grej.


    Jag har arbetat mer än heltid i några år för att ha råd med detta upplägget. Så jag håller inte med att jag är bortskämd. Pappan har försökt prata sparande med henne men det går in genom ett öra och ut genom andra..
  • Anonym (S)
    Fri 8 Nov 2019 15:42
    #10
    +4
    Anonym (Wonder) skrev 2019-11-08 15:39:20 följande:

    Fast samtidigt, hon har sumpat chansen till heltid eftersom hon säger att 75 procent är lagom. Då får man ta konsekvenserna av det kan jag tycka. Men ja, vi kanske borde dela hyran på 3 ändå. Men det irriterar mig att hon ska ha så mycket pengar att spendera på nöjen och ändå inte arbeta så mycket.


    Fast inser du vad orättvis du är? Du ska ha rätt att vara hemmafru medan hon jobbar för att betala en del av Din hyra också?

    Och hur mycket pengar hon har över beror ju på hur man spenderar? Om du jobbade lite skulle ju du också ha lite att spendera på nöjen.
Svar på tråden Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?