• Anonym (....)
    Fri 8 Nov 2019 22:20
    355 visningar
    15 svar
    15
    355

    Varför inte jämställt när det gäller att vara gravid?

    Varför ska kvinnor ha rätt att vara gravida och föda barn men inte män? Kan man ändra den ojämställdheten så även män kan föda barn och vara gravida?

    Det ska vara lika för båda könen.

  • Svar på tråden Varför inte jämställt när det gäller att vara gravid?
  • Fri 8 Nov 2019 22:23
    #1

    Tror nog att många kvinnor mer än gärna hade delat med sig av det!

  • Anonym (Lili)
    Fri 8 Nov 2019 22:29
    #2
    -1

    Män som är födda som kvinnor och därför har livmoder kan bli gravida, det är faktiskt inte helt ovanligt idag.

    I framtiden kommer det kanske vara möjligt att transplantera livmödrar till biologiska män och öppnar då en helt ny väg framförallt för samkönade manliga par att skaffa barn. Det skulle ju vara fantastiskt.

  • Sat 9 Nov 2019 05:04
    #3

    När den tekniken kommer så kan jag garantera att många (både män och kvinnor) kommer jubla.

  • Sat 9 Nov 2019 06:01
    #4
    +1

    Det går redan idag men ytterst få män vill genomgå den hormonbehandling som krävs vilket gör att alla deras manliga drag försvinner och ersätts med kvinnliga.

    Bättre att satsa på att män ska amma, det kräver inte lika mycket, "bara" intensiv hormonbehandling av mannen...
    En positiv bieffekt av ammande män är att det inte blir några syskon under tiden. :)

  • Anonym (Lili)
    Sat 9 Nov 2019 08:50
    #5

    [quote=80021102][quote-nick]uhsumkat skrev 2019-11-09 06:01:14 följande:[/quote-nick]Det går redan idag men ytterst få män vill genomgå den hormonbehandling som krävs vilket gör att alla deras manliga drag försvinner och ersätts med kvinnliga.

    Bättre att satsa på att män ska amma, det kräver inte lika mycket, "bara" intensiv hormonbehandling av mannen...

    En positiv bieffekt av ammande män är att det inte blir några syskon under tiden. :)[/

    Ja, rent tekniskt borde det gå enligt vissa forskare, men det har ännu inte transplanterats livmoder till någon biologisk man. De män som har fött barn idag är alla födda med livmoder.

  • Sat 9 Nov 2019 09:33
    #6

    Det är ingen ojämställdhet utan en naturlig biologisk skillnad mellan män och kvinnor.

  • Anonym (ritva­)
    Sat 9 Nov 2019 09:43
    #7
    -1
    Anonym (Lili) skrev 2019-11-08 22:29:57 följande:

    Män som är födda som kvinnor och därför har livmoder kan bli gravida, det är faktiskt inte helt ovanligt idag.

    I framtiden kommer det kanske vara möjligt att transplantera livmödrar till biologiska män och öppnar då en helt ny väg framförallt för samkönade manliga par att skaffa barn. Det skulle ju vara fantastiskt.


    Vore fullständigt vansinnigt om du frågar mig.

    Och sedan finns det inte män som har livmoder, de som inbillar sig något sådant lider av någon annan åkomma.
  • Anonym (Ännu bättre­)
    Sat 9 Nov 2019 09:43
    #8

    Ännu bättre om man kunde få fram en teknik där ingen behövde vara gravid utan man hade livmödrar utanför kroppen i labb. Då hade ingen behövt få förlossningsskador och framfall och man kunde övervaka varje foster så att det utvecklades rätt och mådde bra hela graviditeten. Bara friska bebisar och föräldrar.

    Framtid!!!

  • Sat 9 Nov 2019 09:47
    #9

    Vore helt fantastiskt, enligt mej.

    Men livet är inte helt rättvist... De som är korta har sina begränsningar, de kanske inte kan få vissa jobb (klädmodell, förr fanns en längdgräns i flera jobb som polis mm, men det ska vara borta nu), de har svårt att utföra alla sysslor utan hjälp och liknande.
    Samma sak för de som blivit väldigt långa, fötts med svaga muskler eller fått sjukdom som gör detta, fötts med en funktionsnedsättning osv. Alla dessa har saker de inte klarar av utan hjälp.

    Män klarar än så länge inte av att bära ett barn, de får ta hjälp av kvinnor för att klara den delen av sitt liv.

  • Anonym (Lili)
    Sun 10 Nov 2019 00:32
    #10
    Anonym (ritva) skrev 2019-11-09 09:43:11 följande:

    Vore fullständigt vansinnigt om du frågar mig.

    Och sedan finns det inte män som har livmoder, de som inbillar sig något sådant lider av någon annan åkomma.


    Det är möjligt att de inte räknas som män enligt dig, men i juridisk mening gör de det.

    Kan du utveckla lite närmare vilken typ av åkomma det är icketransfobiker lider av? Fast med tanke på din stenålderslogik och låga grammatiska förmåga kanske du även har svårt att framföra ett argument.
  • Anonym (Lili)
    Sun 10 Nov 2019 00:36
    #11
    Anonym (Ännu bättre) skrev 2019-11-09 09:43:48 följande:

    Ännu bättre om man kunde få fram en teknik där ingen behövde vara gravid utan man hade livmödrar utanför kroppen i labb. Då hade ingen behövt få förlossningsskador och framfall och man kunde övervaka varje foster så att det utvecklades rätt och mådde bra hela graviditeten. Bara friska bebisar och föräldrar.

    Framtid!!!


    Fast jag tror ändå att själva bärandet leder till friska barn. De hör sina föräldrars hjärtslag och röster, vaggas till ro vid rörelse och så vidare...fast jag håller med dig om att det skulle vara ett häftigt steg i utvecklingen.
  • Sun 10 Nov 2019 00:51
    #12
    Anonym (Lili) skrev 2019-11-10 00:36:46 följande:
    Fast jag tror ändå att själva bärandet leder till friska barn. De hör sina föräldrars hjärtslag och röster, vaggas till ro vid rörelse och så vidare...fast jag håller med dig om att det skulle vara ett häftigt steg i utvecklingen.
    Jag har skrivit en.... del av bok... om detta och löst det genom "fördröjd överföring". En av föräldrarna bär ett slags aktivitetsarmband som registrerar rörelse, ljud, andning, hormoner mm, samt för dagbok med viss information (bla matintag och humör) i en app. Informationen överförs sedan till den artificiella livmodern med 24 timmars fördröjning, inklusive näringscocktail. Men det är science fiction....
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Ännu bättre­)
    Sun 10 Nov 2019 07:51
    #13
    Anonym (Lili) skrev 2019-11-10 00:36:46 följande:

    Fast jag tror ändå att själva bärandet leder till friska barn. De hör sina föräldrars hjärtslag och röster, vaggas till ro vid rörelse och så vidare...fast jag håller med dig om att det skulle vara ett häftigt steg i utvecklingen.


    AniieeHär skrev 2019-11-10 00:51:18 följande:

    Jag har skrivit en.... del av bok... om detta och löst det genom "fördröjd överföring". En av föräldrarna bär ett slags aktivitetsarmband som registrerar rörelse, ljud, andning, hormoner mm, samt för dagbok med viss information (bla matintag och humör) i en app. Informationen överförs sedan till den artificiella livmodern med 24 timmars fördröjning, inklusive näringscocktail. Men det är science fiction....


    Coolt Aniiee!!!!

    Rent teoretiskt borde det ju gå att kopiera det mesta med någon sort maskin: rörelse, ljudet från hjärta, lungor blodflöde osv, och variation näringsintag, hormonnivåer, puls men det lär nog aldrig bli exakt. Antagligen good enough. Kanske bättre. Mamman lever på ostmackor men registrerar asbra näringsrik kost haha!!!
  • Anonym (Lili)
    Sun 10 Nov 2019 10:27
    #14
    AniieeHär skrev 2019-11-10 00:51:18 följande:

    Jag har skrivit en.... del av bok... om detta och löst det genom "fördröjd överföring". En av föräldrarna bär ett slags aktivitetsarmband som registrerar rörelse, ljud, andning, hormoner mm, samt för dagbok med viss information (bla matintag och humör) i en app. Informationen överförs sedan till den artificiella livmodern med 24 timmars fördröjning, inklusive näringscocktail. Men det är science fiction....


    Wow, genomtänkt! Så häftigt. Det skulle ju verkligen öppna många dörrar om det fungerade. Framförallt för personer som inte klarar av att genomgå en graviditet. Till exempel vissa småvuxna kvinnor.
  • Anonym (A)
    Sun 10 Nov 2019 19:40
    #15
    Lånehajen skrev 2019-11-09 09:33:13 följande:
    Det är ingen ojämställdhet utan en naturlig biologisk skillnad mellan män och kvinnor.
    Så är det
Svar på tråden Varför inte jämställt när det gäller att vara gravid?