• Anonym (A)
    Sun 10 Nov 2019 22:39
    457 visningar
    13 svar
    13
    457

    Rädslan sätter skräck i mig!

    Hej!

    Jag är en småbarnsförälder som lider av psykisk ohälsa i form av oro kring mina barn, att de ska bli sjuka på något sätt pga att jag inte varit tillräckligt aktsam. Oron skiftar mellan olika sjukdomar, alltifrån herpes till den nya stora rädslan, nämligen smitta som kan ske från hundbajs.

    På våra promenader får man ofta gå slalom mellan bajshögarna och jag är alltid så rädd för att råka köra i hundbajs med vagnen. Vagnen måste jag ju sedan ta in i lägenheten och min lille kryper ju runt på golvet= kan ju finnas små spår där av hundbajs och smitta. Visste ni att hundens spolmask kan smitta människor, särskilt barn och ge hjärnskador samt göra dem blinda? Jag är fullständigt livrädd för detta! Likaså rädd för dvärgbandmasken som även den kan smitta människa, är obotlig och kan leda till döden. Tänker att i takt med alla adopterade hundar samt smuggelhundar så kommer ner och mer sjukdomar hit.

    Hur gör ni andra föräldrar som måste ta in vagnen i bostaden? Vi får inte ha den ute i trapphuset så enda alternativet att ta in den. Jag kan inte låta min stå i hallen då lillen då rör hjulen, utan kör in den i mitt sovrum och stänger dörren så han inte kommer åt den.

    Skulle jag ha kört i hundbajs får jag fullständig panik och mår jättedåligt. Tänker då att hjulen kontaminerat golven med maskägg som sedan lillen får i sig.

    Någon som känner igen sig eller har bra tips och råd till mig angående detta?

    Kan även tillägga att jag aldrig kommer tillåta mitt barn när han börjar på förskola att leka i sandlådan. De är ofta fulla av kattbajs som även det kan görs människor rejält sjuka

  • Svar på tråden Rädslan sätter skräck i mig!
  • Anonym (E)
    Sun 10 Nov 2019 22:46
    #1
    +2

    Du tror inte att det är bättre att söka hjälp för denna förlamande orimliga rädsla för allt? Det tror jag.

  • Sun 10 Nov 2019 22:46
    #2
    +2

    Du lider av mysofobi, det kan du bli av med om du skulle vilja. Sök hjälp!

  • Anonym (Sara)
    Sun 10 Nov 2019 22:53
    #3
    +2

    Vi har också vagnen inne, fast ståendes i hallen. Aldrig oroat mig för djuravföring. Nu är de 3 och 5 år och har alltså överlevt. Och de har lekt i sandlådan massor med gånger.

    Ska inte ditt barn gå i förskolan? Där finns det ju sandlådor. Eller du ska kanske vara hemma med henne till hon börjar skolan?

  • Anonym (A) Trådstartaren
    Sun 10 Nov 2019 23:09
    #4
    Anonym (E) skrev 2019-11-10 22:46:16 följande:

    Du tror inte att det är bättre att söka hjälp för denna förlamande orimliga rädsla för allt? Det tror jag.


    Tack för ditt svar!

    Jag går hos psykolog och gjort i ett par år. Tyvärr har jag intr blivit bättre. Just nu mår jag jättedåligt, med hög ångest pga rädsla för att ha fört in hundbajs och smitta i bostaden. Jag är jätterädd ????
  • Anonym (A) Trådstartaren
    Sun 10 Nov 2019 23:09
    #5
    FtS70 skrev 2019-11-10 22:46:32 följande:

    Du lider av mysofobi, det kan du bli av med om du skulle vilja. Sök hjälp!


    Jag går och får hjälp, men blir intr bättre tyvärr. Har du egen erfarenhet av detta?
  • Sun 10 Nov 2019 23:25
    #6

    Sanera hjulen innan du kör in den i lght? T ex med en blomsprutflaska med klorinvatten och en trasa?

  • Sun 10 Nov 2019 23:40
    #7

    Googla hjulskydd. Skulle det funka?

    Kan säkert även vara bra När det är blött ute

  • Anonym (Sara)
    Sun 10 Nov 2019 23:57
    #8
    +1

    Eller så kan du ställa upp en barngrind i hallen så får du bara hålla den stängd så inte barnet kommer åt vagnen.

  • Anonym (Menji­sses)
    Mon 11 Nov 2019 00:55
    #9
    Anonym (A) skrev 2019-11-10 22:39:05 följande:

    Hej!

    Jag är en småbarnsförälder som lider av psykisk ohälsa i form av oro kring mina barn, att de ska bli sjuka på något sätt pga att jag inte varit tillräckligt aktsam. Oron skiftar mellan olika sjukdomar, alltifrån herpes till den nya stora rädslan, nämligen smitta som kan ske från hundbajs.

    På våra promenader får man ofta gå slalom mellan bajshögarna och jag är alltid så rädd för att råka köra i hundbajs med vagnen. Vagnen måste jag ju sedan ta in i lägenheten och min lille kryper ju runt på golvet= kan ju finnas små spår där av hundbajs och smitta. Visste ni att hundens spolmask kan smitta människor, särskilt barn och ge hjärnskador samt göra dem blinda? Jag är fullständigt livrädd för detta! Likaså rädd för dvärgbandmasken som även den kan smitta människa, är obotlig och kan leda till döden. Tänker att i takt med alla adopterade hundar samt smuggelhundar så kommer ner och mer sjukdomar hit.

    Hur gör ni andra föräldrar som måste ta in vagnen i bostaden? Vi får inte ha den ute i trapphuset så enda alternativet att ta in den. Jag kan inte låta min stå i hallen då lillen då rör hjulen, utan kör in den i mitt sovrum och stänger dörren så han inte kommer åt den.

    Skulle jag ha kört i hundbajs får jag fullständig panik och mår jättedåligt. Tänker då att hjulen kontaminerat golven med maskägg som sedan lillen får i sig.

    Någon som känner igen sig eller har bra tips och råd till mig angående detta?

    Kan även tillägga att jag aldrig kommer tillåta mitt barn när han börjar på förskola att leka i sandlådan. De är ofta fulla av kattbajs som även det kan görs människor rejält sjuka


    Jag hoppas du får hjälp att komma över dina orimliga fobier innan du präglat dem på ditt barn. Det leker tusentals med barn i sandlådor varje dag utan att bli sjuka. Det står tusentals med vagnar i hallar varje dag utan att barnen blir smittade av någon farlig sjukdom eller får mask. Du måste försöka inse att din rädsla enbart sitter i ditt huvud.

    Det finns farliga smittor som är luftburna också men man måste inse att man inte kan skydda barnen från allt som finns. Det betyder ju att man får hålla barnet helt isoletat från omgivningen vilket ju skulle ses som psykisk misshandel.

    När ditt barn börjar förskolan så kommer ditt barn delta i allt som de andra barnen gör och det är inget du kan bestämma över. Det enda du i så fall kan göra är att hålla barnet hemma till det blir skolpliktigt.

    Men för både din och barnets skull så behöver du bli frisk från dina fobier innan du smittat av dem på ditt barn som då riskerar att bli en ängslig och rädd unge.
  • Anonym (Omg)
    Tue 12 Nov 2019 08:14
    #10

    Fast börjar ditt barn på förskolan kan du inte bestämma att barnet inte ska sitta i sandlådan. Du har faktiskt ingen talan där. Då får du skaffa privat nanny. Jag hoppas du är rik. Men det lättaste vore såklart att söka hjälp för ditt sjukliga beteende innan du förstör ditt barn med din paranoia.

  • Tue 12 Nov 2019 08:15
    #11

    Låter som OCD. Det finns hjälp!

  • Anonym (A) Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 23:05
    #12

    Tack för era svar!

    Folk som aldrig lidit utav psykisk ohälsa och fobier vet inte hur svårt och hemskt det kan vara. Jag har tagit mitt ansvar och får hjälp sedan något år tillbaka, min drivkraft är bli friskt är mina barn. Jag kämpar verkligen med detta, det sista jag vill är att föra över mina rädslor till barnen!

  • Anonym (4-bar­nsfar)
    Wed 13 Nov 2019 23:53
    #13
    Anonym (A) skrev 2019-11-13 23:05:33 följande:

    Jag kämpar verkligen med detta, det sista jag vill är att föra över mina rädslor till barnen!


    Låt barnen gå i förskola och lämna över ansvaret till personalen! Att låta dina överdrivna fobier styra vad barnen får och inte får göra när de är i förskolan ställer bara till problem. Det är illa nog att du förstorar upp alla faror när du själv har hand om barnen.
Svar på tråden Rädslan sätter skräck i mig!