• Anonym (Kalas)

    Barnkalas 1,5 timma långt

    Hellu,

    Tänkte ordna ett barnkalas till barnet som fyller 5. Vi bjuder några fsk kompisar samt ett par grannbarn. Tänkte bjuda på glasstårta sen fri lek (ev en liten pysselhörna) och innan man går hem godispåse.

    Kommer alltså inte ha några lekar och tänkte inte bjuda på mat för jag tror barnen vill leka hellre än att äta/fika två ggr.

    Till min fråga, kan man ha kalaset i 90 minuter istället för två timmar? Eller är man konstig då?

    Ibland tycker jag att två timmar är snäppet för långt i den här åldern, sista halvtimman är det mest kaos av min erfarenhet :P

    Plus att vi ska ha kalaset inomhus, hemma.

    Om ert barn skulle bli bjuden på kalas mellan 11-12.30,hur skulle ni reagera? Posetivt el negativt?

  • Svar på tråden Barnkalas 1,5 timma långt
  • Alexi

    Jag tycker två timmar funkar fint i drn åldern. Vi hade bara hemmakalas i de åldrarna. Barn älskar att leka med andras leksaker så det behövs inte lekar.

    Men det är en oerhört konstig tid för kalas om du inte bjuder på mat. Många barn äter lunch typ 11.30-12, det blir jättefel med bara fika då. Ha kalaset 13-15 eller 14-16 istället.

  • smulpaj01

    Personligen tycker jag ofta att 2 timmar är för kort. Jag hade självklart låtit mitt barn gå på kalaset men barnet hade fått ta med kompis/kompisar hem till oss efteråt för att fortsätta leka.

  • Anonym (Kalas)

    Tack för input.

    Kanske ska köra två timmar iallafall.. Kanske snålt med 90 min.

    Men det där med tiden och lunch har jag lite svårt att förstå. Man äter väl i regel frukost senare på helgen, alt får man väl ge en macka innan och äta senare lunch den dagen? Kan väl inte vara hela världen.

    Av de 4 kalas vi har varit på har det varit korv m bröd på 1,resten bara fika. Och barnrn tog 2 tuggor av korven innan dom sprang iväg och lekte. Alla utom ett har varit runt lunchtid, inga problem.

  • Anonym (Li)
    Anonym (Kalas) skrev 2019-11-11 08:37:01 följande:

    Tack för input.

    Kanske ska köra två timmar iallafall.. Kanske snålt med 90 min.

    Men det där med tiden och lunch har jag lite svårt att förstå. Man äter väl i regel frukost senare på helgen, alt får man väl ge en macka innan och äta senare lunch den dagen? Kan väl inte vara hela världen.

    Av de 4 kalas vi har varit på har det varit korv m bröd på 1,resten bara fika. Och barnrn tog 2 tuggor av korven innan dom sprang iväg och lekte. Alla utom ett har varit runt lunchtid, inga problem.


    Håller också med ovanstående att det är en dum tid att ha kalas om man inte ska bjuda på lunch. Min unge hade varit vrålhungrig vid kalasets slut.
  • Anonym (Kalas)
    viseversa skrev 2019-11-11 08:48:01 följande:

    tycker tvärt om att 2h är för lite. Minst 3h skulle jag säga. 


    Aldrig i livet ???????? 2 timmar, max!
  • Elin P

    Tycker att tiden 1,5 timme är helt OK. Jag håller med om att kalas för lite yngre barn lätt blir till kaos och det ofta räcker med 1,5 timme. Tycker tiden är lite tokig att bjuda på glass. Mina barn t.ex. vaknar kl. 5-6 oavsett om det är helg och vi äter tidig frukost. Vi hade fått lov att laga en väldigt tidig lunch om det är kalas med glass kl. 11. Jag röstar för att ni kör kalas mellan 13-14.30 istället. Eller 9.30-11. 

  • Elin P
    viseversa skrev 2019-11-11 08:48:01 följande:

    tycker tvärt om att 2h är för lite. Minst 3h skulle jag säga. 


    Inomhus, med en grupp 5-åringar? Haha, skulle ha blivit totalkaos hos oss!
  • Anonym (.)
    Anonym (Kalas) skrev 2019-11-11 08:37:01 följande:
    Men det där med tiden och lunch har jag lite svårt att förstå. Man äter väl i regel frukost senare på helgen, alt får man väl ge en macka innan och äta senare lunch den dagen? Kan väl inte vara hela världen.
    Mina barn är som många andra barn - vanedjur.

    Vi går upp samma tid oavsett om det är helg eller vardag. Samma rutiner, vaknar utsvultna och frukost ska serveras fort, fort helst för en kvart sedan...

    Eftersom jag har flera barn än ett enda så blir det jäkligt krångligt med kalas mitt i lunchen. Barnet hade fått gå om det propsat men jag hade inte försökt övertalad det om man säger så. 

    Nu är det här 5 åringar och inte den allra minsta sorten. 1½ timme tycker jag är ogenomtänkt därför att det tar tid för de här halvstora småbarnen att hitta kompisar etc. Ditt upplägg låter helt enkelt alldeles för forcerat. Fundera på att ha det på ett lekland eller liknande om du inte pallar med att hålla i det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Kalas) skrev 2019-11-11 08:50:15 följande:
    Aldrig i livet ???????? 2 timmar, max!
    Vem har du kalas för, dig eller barnet?
Svar på tråden Barnkalas 1,5 timma långt