• Anonym (anony­m)
    Mon 11 Nov 2019 12:35
    2113 visningar
    94 svar
    94
    2113

    Bra ålder för att bli förälder?

    hur gamla var ni när ni fick barn? för och nackdelar med er ålder?

  • Svar på tråden Bra ålder för att bli förälder?
  • Anonym (Finns statis­tik)
    Mon 11 Nov 2019 12:50
    #1

    Enligt statistik (SCB) så är det bäst för barn och förhållande att få första barnet vid 30-35 :) De barnen har färre diagnoser, mindre psykisk ohälsa, bättre skolresultat och bättre fysisk hälsa än barn till yngre föräldrar. Förälder som får första barnet vid 30-35 separerar väldigt sällan.

    Själv fick jag första vid 33. Det var perfekt! Hade lång gemensam föräldraledighet, tryggt äktenskap och trygg ekonomi.

  • Anonym (Mens)
    Mon 11 Nov 2019 12:57
    #2

    Enligt forskning så beror det på när man fick sin första mens, då bästa tiden för graviditet är mellan 10-12 år efter första menstruationen.

    Själv var jag 11 år när jag fick mens, så mina guldår var mellan 21-23 års ålder.

    Forskningen menar på att mamman är färdigutvecklad i kropp och knopp cirka 10-12 år efter första mensen. Man har inte hunnit ådra sig sjukdomar som kroppens immunförsvar hunnit bli försvagat för att hantera; plus att levern och andra organ i kroppen är i sina essen när det kommer till att rena och städa kroppen; alkohol, droger, avgaser, kemikalier från tvål, lotion, schampo, etc. är minimala i kroppen, när kroppen är i sitt esse!

    Man har kunnat se en betydande minskad risk för fosterskador, diagnoser, sjukdomar som astma och liknande hos barn som fötts av mödrar som varit i sina guldår.

    Så svaret är individuellt; räkna med 10-12 år efter första menstruation, så har du dina guldår!

  • sextio­talist
    Mon 11 Nov 2019 13:05
    #3
    Anonym (Mens) skrev 2019-11-11 12:57:54 följande:

    Enligt forskning så beror det på när man fick sin första mens, då bästa tiden för graviditet är mellan 10-12 år efter första menstruationen.

    Själv var jag 11 år när jag fick mens, så mina guldår var mellan 21-23 års ålder.

    Forskningen menar på att mamman är färdigutvecklad i kropp och knopp cirka 10-12 år efter första mensen. Man har inte hunnit ådra sig sjukdomar som kroppens immunförsvar hunnit bli försvagat för att hantera; plus att levern och andra organ i kroppen är i sina essen när det kommer till att rena och städa kroppen; alkohol, droger, avgaser, kemikalier från tvål, lotion, schampo, etc. är minimala i kroppen, när kroppen är i sitt esse!

    Man har kunnat se en betydande minskad risk för fosterskador, diagnoser, sjukdomar som astma och liknande hos barn som fötts av mödrar som varit i sina guldår.

    Så svaret är individuellt; räkna med 10-12 år efter första menstruation, så har du dina guldår!


    Vilken forskning

    Har man gjort studier där man följt barnen genom livet?

    Eller är det en teori som inte är vetenskapligt förankrad?
  • Mon 11 Nov 2019 13:08
    #4
    Anonym (Finns statistik) skrev 2019-11-11 12:50:24 följande:

    Enligt statistik (SCB) så är det bäst för barn och förhållande att få första barnet vid 30-35 :) De barnen har färre diagnoser, mindre psykisk ohälsa, bättre skolresultat och bättre fysisk hälsa än barn till yngre föräldrar. Förälder som får första barnet vid 30-35 separerar väldigt sällan.

    Själv fick jag första vid 33. Det var perfekt! Hade lång gemensam föräldraledighet, tryggt äktenskap och trygg ekonomi.


    Anonym (Mens) skrev 2019-11-11 12:57:54 följande:

    Enligt forskning så beror det på när man fick sin första mens, då bästa tiden för graviditet är mellan 10-12 år efter första menstruationen.

    Själv var jag 11 år när jag fick mens, så mina guldår var mellan 21-23 års ålder.

    Forskningen menar på att mamman är färdigutvecklad i kropp och knopp cirka 10-12 år efter första mensen. Man har inte hunnit ådra sig sjukdomar som kroppens immunförsvar hunnit bli försvagat för att hantera; plus att levern och andra organ i kroppen är i sina essen när det kommer till att rena och städa kroppen; alkohol, droger, avgaser, kemikalier från tvål, lotion, schampo, etc. är minimala i kroppen, när kroppen är i sitt esse!

    Man har kunnat se en betydande minskad risk för fosterskador, diagnoser, sjukdomar som astma och liknande hos barn som fötts av mödrar som varit i sina guldår.

    Så svaret är individuellt; räkna med 10-12 år efter första menstruation, så har du dina guldår!


    Så vilket är det som gäller då...? 

    Ska man få sin första mens vid 20, så att man har sina guldår vid 32? Skrattande

    Själv var jag 40 när jag fick min son och det var en perfekt ålder - för mig

  • sextio­talist
    Mon 11 Nov 2019 13:08
    #5

    Jag var 37, de flesta av mina väninnor har fått barn mellan 30 och 40.

    Med facit i hand så har det varit perfekt. Unga vuxna som står på egna ben.

    De få jag känner till i min omgivning som fått barn med problematik, fick dessa barn innan de blev 25, troligen mest en olycklig slump

  • Anonym (Mens)
    Mon 11 Nov 2019 13:14
    #6
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-11 13:08:53 följande:

    Så vilket är det som gäller då...? 

    Ska man få sin första mens vid 20, så att man har sina guldår vid 32? 

    Själv var jag 40 när jag fick min son och det var en perfekt ålder - för mig. 


    Jag svarade utifrån den biologiskt perfekta åldern; när kroppen är i sett esse.

    Numera spelar ju andra faktorer in; så som ekonomi, bostad, osv.

    Men rent biologiskt så är det 10-12 år efter första mens.

    När allt kommer till kritan så är ju vi människor också djur. Alla djur har sina guldår, rent biologiskt.
  • Anonym (Alme)
    Mon 11 Nov 2019 13:15
    #7

    Jag var 16 år och det positiva med det är att jag får mer tid i livet med mitt barn och barnbarn och barnbarnsbarn om jag får några. Kanske till och med barnbarns barnbarn. Jag hinner också med att få fler barn än om jag hade fått första senare i livet.

    Negativt är att ekonomin under föräldraledigheten inte är så bra, att det är svårt med boende om man inte får hjälp och att många har massa fördomar och är jättelaka med elaka kommentarer och skitsnack.

  • Mon 11 Nov 2019 13:25
    #8
    Anonym (Mens) skrev 2019-11-11 13:14:38 följande:
    Jag svarade utifrån den biologiskt perfekta åldern; när kroppen är i sett esse.

    Numera spelar ju andra faktorer in; så som ekonomi, bostad, osv.

    Men rent biologiskt så är det 10-12 år efter första mens.

    När allt kommer till kritan så är ju vi människor också djur. Alla djur har sina guldår, rent biologiskt.
    Det går dock inte ihop med vad det första inlägget skrev, att man har sett att barn som är födda till föräldrar som är ca 30 har bättre fysisk hälsa.

    Min fråga var bara vilket inlägg som har rätt... 
  • Anonym (K)
    Mon 11 Nov 2019 13:30
    #9

    Var 23 år och tycker det var perfekt. Har inte upplevt några nackdelar.

  • Anonym (Mens)
    Mon 11 Nov 2019 13:37
    #10
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-11 13:25:48 följande:

    Det går dock inte ihop med vad det första inlägget skrev, att man har sett att barn som är födda till föräldrar som är ca 30 har bättre fysisk hälsa.

    Min fråga var bara vilket inlägg som har rätt... 


    SCB för en annan slags statistik och lutar sig inte mot forskning inom den biologiska sektorn.

    De lutar sig helt enkelt mot statistiska stickprover bland landets medborgare.

    Vill man ha svart på vitt, så ska man se till forskning inom biologi, hälsa och vetenskap. Där har man sett till hela världens befolkning och inte enbart ett litet i-land i norr.

    Rent BIOLOGISKT så är det bättre för ett barn att komma från ett ägg som är +10-12 år efter första ägglossning, samt växa i en livmoder som inte är äldre än 30 år.

    Men i Sverige finns olika sociala aspekter att ta hänsyn till och det är utifrån de aspekterna som SCB för sin statistik. SCB har dock ingen koll på människokroppen, biologi, arvsmassa, dna, etc.
Svar på tråden Bra ålder för att bli förälder?