• Anonym (Handi­)
    Mon 11 Nov 2019 12:48
    1406 visningar
    60 svar
    +1
    60
    1406

    Handikappsparkering vs familjeparkering..

    Varför finns det fler familjeparkeringar än handikappsparkeringar?

    Personligen tycker jag det är viktigare att handikappade ska ha förtur till bra tillgängliga platser som är till för just dem...

    Nu får ju vem som helst stå på en familjeparkering. Ingen lag på att de är till just för bara familjer. Givetvis så vill man ju att de mest behövande ska använda dessa.

    I mina ögon så är en tex rullstolsburen bilförare i större behov av en sådan plats än en barnfamilj.

  • Svar på tråden Handikappsparkering vs familjeparkering..
  • Anonym (.)
    Mon 11 Nov 2019 12:54
    #1
    Anonym (Handi) skrev 2019-11-11 12:48:04 följande:
    Varför finns det fler familjeparkeringar än handikappsparkeringar?
    Personligen tycker jag det är viktigare att handikappade ska ha förtur till bra tillgängliga platser som är till för just dem...

    Nu får ju vem som helst stå på en familjeparkering. Ingen lag på att de är till just för bara familjer. Givetvis så vill man ju att de mest behövande ska använda dessa.
    I mina ögon så är en tex rullstolsburen bilförare i större behov av en sådan plats än en barnfamilj.
    För att det inte dräller av handikappade som kör runt i bilar. Kanske?
    Här finns det alltid lediga handikapplatser. Å andra sidan måste man ha tillstånd att få stå där och det sker efter prövning. 

    Det är självklart att alla ska kunna stå på de sk familjeparkeringarna. Platser med extra utrymme, något man kan behöva trots att inte hela bilen är fullastad med ungar och vagnar. 

    Förstår ärligt inte problemet.
  • Anonym (Rulli­s)
    Mon 11 Nov 2019 12:58
    #2

    Absolut ska det finnas "handikapp"-platser närmast olika serviceinrättningar, men hur ofta behövs fler platser än de som redan finns? Antalet personer som har handikapptillstånd är ganska litet och oftast finns 1-4 platser. Min mamma är rullstolsburen sen några år, jag har aldrig upplevt att tillgängligheten till platser varit dålig (sen att de ibland är korkat byggda är en annan sak).

  • Anonym (Varfö­r)
    Mon 11 Nov 2019 13:11
    #3
    -2

    Varför ska egentligen handikappade ha de bästa och närmaste platserna? De har ju hjälpmedel för att ta sig fram. De liksom rullar fram. Jag kan ju missa viktiga detaljer i detta men jag förstår inte varför det skulle vara jobbigare för en rullstolsburen att ta sig fram. Och varför får de parkera gratis?

  • Mon 11 Nov 2019 13:13
    #4
    -1

    Finns alldeles för många handikappplatser, de är ju alltid lediga. Typ utanför Bauhaus, fyra stora platser. Hur många som har svårt att gå går in på Bauhaus enorma butik och köper tunga prylar?

  • Anonym (.)
    Mon 11 Nov 2019 13:19
    #5
    +2
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-11 13:11:44 följande:
    Varför ska egentligen handikappade ha de bästa och närmaste platserna? De har ju hjälpmedel för att ta sig fram. De liksom rullar fram. Jag kan ju missa viktiga detaljer i detta men jag förstår inte varför det skulle vara jobbigare för en rullstolsburen att ta sig fram. Och varför får de parkera gratis?
    Det är bara ett ytterligt fåtal som är rullstolsburna. De stora flertalet har kanske, eventuellt hjälpmedel som käpp, rullator etc. Det gemensamma de har är att de har stora besvär med att ta sig fram.

    Jag har rätt svårt att förstå din brist på förståelse. I mina ögon visar det på en brist på empati och sympati.
    >Men du kanske bara vill provocera? Vi får hoppas på det.
  • Anonym (Varfö­r)
    Mon 11 Nov 2019 13:24
    #6
    Anonym (.) skrev 2019-11-11 13:19:00 följande:

    Det är bara ett ytterligt fåtal som är rullstolsburna. De stora flertalet har kanske, eventuellt hjälpmedel som käpp, rullator etc. Det gemensamma de har är att de har stora besvär med att ta sig fram.

    Jag har rätt svårt att förstå din brist på förståelse. I mina ögon visar det på en brist på empati och sympati.

    >Men du kanske bara vill provocera? Vi får hoppas på det.


    Eller så kanske du ska sluta vara så fördömande och istället upplysa mig. Har i mitt inlägg skrivit att jag inte har full koll. Handikapptillstånd ges till alla som har ett funktionshinder, jag vidhåller att jag tycker att det är underligt att rullstolsburna ska få de bästa platserna och jag ifrågasätter fortfarande varför handikappade ska få parkera gratis.
  • Anonym (*)
    Mon 11 Nov 2019 13:26
    #7
    Anonym (Handi) skrev 2019-11-11 12:48:04 följande:

    Varför finns det fler familjeparkeringar än handikappsparkeringar?

    Personligen tycker jag det är viktigare att handikappade ska ha förtur till bra tillgängliga platser som är till för just dem...

    Nu får ju vem som helst stå på en familjeparkering. Ingen lag på att de är till just för bara familjer. Givetvis så vill man ju att de mest behövande ska använda dessa.

    I mina ögon så är en tex rullstolsburen bilförare i större behov av en sådan plats än en barnfamilj.


    Kanske, men bara kanske, finns det fler barnfamiljer än de finns handikappade. Bara en tanke...
  • Mon 11 Nov 2019 13:27
    #8

    De flesta butiker i min närhet har 2-4 handikapplatser, dessa är aldrig fulla. Endast en butik har familjeparkering.

    Jag ställer mig oftast långt bort från ingången där det är hyfsat tomt, även när det finns familjeparkering. Var i en annan stad förra veckan och då tog vi familjeparkeringen pga 1 barn och 2 svårt att gå efter skada. Det fanns 10 platser, drygt hälften tagna. Av dessa var 3 utan barn/svårt att gå på något vis. De övriga bilarnas ägare hann vi inte se.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (.)
    Mon 11 Nov 2019 13:28
    #9
    -1
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-11 13:24:50 följande:
    Eller så kanske du ska sluta vara så fördömande och istället upplysa mig. Har i mitt inlägg skrivit att jag inte har full koll. Handikapptillstånd ges till alla som har ett funktionshinder, jag vidhåller att jag tycker att det är underligt att rullstolsburna ska få de bästa platserna och jag ifrågasätter fortfarande varför handikappade ska få parkera gratis.
    Jag är inte fördömande men du är otroligt lättkränkt.

    Vill du ha fakta om handikapptillstånd får du googla. Risken är ofantligt stor att om man upplyser dig så kommer du att känna dig kränkt för allt och inget.
  • Anonym (.)
    Mon 11 Nov 2019 13:29
    #10
    Bunny on speed skrev 2019-11-11 13:27:32 följande:
    De flesta butiker i min närhet har 2-4 handikapplatser, dessa är aldrig fulla. Endast en butik har familjeparkering.
    Jag ställer mig oftast långt bort från ingången där det är hyfsat tomt, även när det finns familjeparkering. Var i en annan stad förra veckan och då tog vi familjeparkeringen pga 1 barn och 2 svårt att gå efter skada. Det fanns 10 platser, drygt hälften tagna. Av dessa var 3 utan barn/svårt att gå på något vis. De övriga bilarnas ägare hann vi inte se.
    Hur kan du avgöra om någon har svårt att gå?

    Det är otroligt vanligt att man inte kan se utanpå om någon lider av någon åkomma.
Svar på tråden Handikappsparkering vs familjeparkering..