• Anonym (sandr­a)
    Mon 11 Nov 2019 13:11
    504 visningar
    3 svar
    3
    504

    Sjukersättning, anonyma svar

    Vet att det redan finns trådar, men hittade ingen som likande min situation helt.

    Jag har diagnoser adhd, ptsd och GAD. Har vissa autistiska drag, men de märks inte utåt så väl, dock är det jobbigt för mig själv då jag måste "tänka" mycket på en arbetsplats och saker som andra gör på automatik behöver jag liksom tänka över varje steg och samtal. Jag har även en del fysiska besvär.

    Har bara kunnat jobba korta perioder i mitt liv och är nu närmre 40.

    Jag har jobbat en längre period om 4 år, då medicinerad med elvanse och attentin, dessa var nog anledningen till att det gick, men tyvärr fick jag psykos av medicinerna, så nu kan jag inte fortsätta ta dem.

    Jag har i övrigt provat medikinet, ritalin, concerta, och två till jag inte minns namnet på nu. Vet inte vad som mer finns. Utan medicin klarar jag max jobba 3 månader för att sedan bli sjukskriven. Risken är nog med amfetaminpreparat att jag får psykos igen, och den som inte är det fungerar inte för mig.

    Situationen känns i längden ganska ohållbar. Jag har försökt utbilda mig, men eftersom jag fick lägga mer tid än andra på mina studier så tog de längre tid och jag hann inte klart mitt examensarbete, kan inte få csn för att slutföra det heller. Csn godkänner inte förlängt csn, de skyller på att det är studierna som måste varit svåra, inte mitt funktionshinder.

    Det finns heller inga garantier att jag klarar arbete 100% även om jag skulle klara utbildningen. Chansen är kanske lite större, men det är framförallt sociala kontakter som blir jobbigt för mig, och de är svåra att undvika.

    Har nu varit sjukskriven i ett år pga utbrändhet och depression efter psykosen. Har satt ut alla mediciner och mår bättre i huvudet eller hur man ska säga, men jag vet att jag inte kommer kunna arbeta heltid. Till och med 25% är för mig mycket.

    Hur gjorde ni med liknande situationer?
    Hur går en sådan utredning till?
    Vad behöver läkaren göra?
  • Svar på tråden Sjukersättning, anonyma svar
  • Anonym (anony­m)
    Mon 11 Nov 2019 14:32
    #1
    Sjukersättning

     


    Sjukersättning är en ersättning för personer mellan 19 och 64 år och som troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.


    Vem kan få sjukersättning?

    Man kan ha rätt till sjukersättning om


    man är mellan 19 och 64 år
    man troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning
    arbetsförmågan är nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på arbetsmarknaden. I begreppet alla arbeten på arbetsmarknaden ingår särskilt anpassade arbeten och anställningar med anställningsstöd.

    Från och med juli det år man fyller 19 år kan man få hel sjukersättning.


    Den som har fyllt 30 år kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukersättning, beroende på hur mycket arbetsförmågan är nedsatt.


    Försäkringskassan kan byta ut sjukpenning mot sjukersättning på eget initiativ men man kan också själv ansöka. Ansökan ska göras skriftligt, antingen digitalt med bank-id eller på blankett 3030. Den som ansöker om sjukersättning ska bifoga ett läkarutlåtande för sjukersättning, blankett 7800, eller ett läkarutlåtande om hälsotillstånd, blankett 3200.


    Bostadstillägg

    Den som har sjukersättning kan också ha rätt till bostadstillägg.


    Fördjupad information

    Aktivitetsersättning och sjukersättning


    Blanketter

    3030 Ansökan om sjukersättning (pdf 74 kB, öppnar nytt fönster)

    www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/sjukersattning

    Boka tid hos din läkare som sjukskrivit dig och berätta att du vill ansöka om sjukersättning, och be att din läkare fyller i blankett 7800 eller 3200 som det står ovan i texten från Försäkringskassans hemsida. Du ansöker själv via bank-id eller med hjälp av blankett 3030.

  • Anonym (sandr­a) Trådstartaren
    Tue 12 Nov 2019 13:24
    #2

    Jo, jag har läst det. Men sökte framförallt andra som gått igenom hela processen, eller som har liknande diagnoser som kan berätta hur det gick, hur lång tid det tog, vad som konkret krävs.

    Det som står på försäkringskassans hemsida är nästan aldrig konkret verklighet eller en beskrivning av vad som egentligen sker.

  • Anonym (Skafk­rj)
    Tue 12 Nov 2019 13:28
    #3
    Anonym (sandra) skrev 2019-11-12 13:24:10 följande:

    Jo, jag har läst det. Men sökte framförallt andra som gått igenom hela processen, eller som har liknande diagnoser som kan berätta hur det gick, hur lång tid det tog, vad som konkret krävs.

    Det som står på försäkringskassans hemsida är nästan aldrig konkret verklighet eller en beskrivning av vad som egentligen sker.


    Det svaret du fick ovan var ju jättebra! Det är så du ska gå till väga. Vi kan bara beklaga din sits, berätta om våra krämpor eller önska dig all lycka. Du måste få din läkare att skriva blanketten till dig. Annars blir du bara ett offer som tycker synd om dig.

    Du är starkare än så eller hur?! Kom igen! Boka en tid redan idag.
Svar på tråden Sjukersättning, anonyma svar