• Anonym (Julia A)
    Mon 11 Nov 2019 13:37
    945 visningar
    23 svar
    23
    945

    Mina bröst producerar för mycket mjölk! Någon med erfarenhet av det?

    Jag har överproduktion av mjölk vilket har inneburit att mina bröst vid amning blir helt överfyllda med mjölk så min son hinner inte få i sig allt, och särskilt inte den fetare mjölken som brukar komma på slutet.

    Är det någon mer som varit med om att ha överproduktiuon av mjölk och hur har ni hanterat det? Det är mitt första barn så uppskattar alla tips jag kan få.

  • Svar på tråden Mina bröst producerar för mycket mjölk! Någon med erfarenhet av det?
  • Anonym (???)
    Mon 11 Nov 2019 14:42
    #1

    Kan du pumpa lite innan du ger bröstet till sonen? Då pumpar du ut den tunna första mjölken och han får den som mättar samt hinner med i tempot. Sen hur gammal är han? I början har man ju massa mjölk tills det stabiliserat sig. Har en bebis på 5 dagar själv och har massa mjölk och brösten är helt hårda. Men det kommer ju lägga sig sen när produktionen ställt in sig efter barnet.

  • Anonym (Block­)
    Mon 11 Nov 2019 14:43
    #2

    Hur gammal är bebisen? Det tar nämligen en tid innan brösten ställer in sig efter barnets behov. Jag hade mycket mjölk också. Sprutade som en fontän i duschen och om sonen släppte taget under amning! I samråd med Bvc blockammade jag några dagar och då blev det mycket bättre. Du bör dock inte göra det på eget bevåg utan att rådfråga Bvc eller amningsmottagning eller amningshjälpen på F.B.

  • Anonym (c)
    Mon 11 Nov 2019 15:10
    #3

    Din kropp kommer själv att reglera produktionen efter sonens behov. Du fortsätter bara amma och din kropp kommer lära sig hur mycket mat som behövs just till din son.
    Kommer din son i en fas där han vill ha mer mat så ammar du oftare och då ökar produktionen.

  • Anonym (Block­amning­)
    Mon 11 Nov 2019 20:20
    #4

    Googla på blockamning

  • Anonym (Amnin­gshjäl­pen!)
    Mon 11 Nov 2019 21:28
    #5

    Hade likadant, var jättejobbigt.

    Med andra barnet tog jag hjälp av Amningshjälpen, deras slutna fb-grupper och lärde mig om blockamning. Vilken skillnad!


    Så amningshjälpen är mitt bästa tips och googla blockamning.

  • Anonym (Julia A) Trådstartaren
    Tue 12 Nov 2019 15:29
    #6
    Anonym (???) skrev 2019-11-11 14:42:35 följande:

    Kan du pumpa lite innan du ger bröstet till sonen? Då pumpar du ut den tunna första mjölken och han får den som mättar samt hinner med i tempot. Sen hur gammal är han? I början har man ju massa mjölk tills det stabiliserat sig. Har en bebis på 5 dagar själv och har massa mjölk och brösten är helt hårda. Men det kommer ju lägga sig sen när produktionen ställt in sig efter barnet.


    Jag har provat pumpa men det funkar inte så bra för mig och det känns inte bra. Har nog inte hittat rätt pump ännu? Lättare att handmjölka i så fall. Han är snart 2 månader.
  • Anonym (Samma proble­m)
    Tue 12 Nov 2019 15:33
    #7

    Jag hade samma problem de första tre månaderna, sedan löste det sig. Fick höra (av BVC) att det är väldigt vanligt just de tre första månaderna innan rattarna rattat in sig:)

  • Anonym (Amnin­gshjäl­pen!)
    Tue 12 Nov 2019 15:50
    #8
    Anonym (Julia A) skrev 2019-11-12 15:29:01 följande:
    Jag har provat pumpa men det funkar inte så bra för mig och det känns inte bra. Har nog inte hittat rätt pump ännu? Lättare att handmjölka i så fall. Han är snart 2 månader.
    Anonym (Samma problem) skrev 2019-11-12 15:33:51 följande:

    Jag hade samma problem de första tre månaderna, sedan löste det sig. Fick höra (av BVC) att det är väldigt vanligt just de tre första månaderna innan rattarna rattat in sig:)


    Det är vanligt ja, men onödigt då det är relativt lätt att åtgärda på bara ett par dagar.

    Som sagt, Amningshjälpen och blockamma! Det är skönare att kunna amma vart som helst utan att spruta 3 dl omkring sig. Och blir lättare för bebisen med.

  • Anonym (Julia A) Trådstartaren
    Tue 12 Nov 2019 15:53
    #9
    Anonym (Block) skrev 2019-11-11 14:43:33 följande:

    Hur gammal är bebisen? Det tar nämligen en tid innan brösten ställer in sig efter barnets behov. Jag hade mycket mjölk också. Sprutade som en fontän i duschen och om sonen släppte taget under amning! I samråd med Bvc blockammade jag några dagar och då blev det mycket bättre. Du bör dock inte göra det på eget bevåg utan att rådfråga Bvc eller amningsmottagning eller amningshjälpen på F.B.


    Han är snart 2 mån. Ja det känner jag igen med att det lättar i duschen och hur det sprutar ut i början när han släpper taget. Pinsamt om någon ser!

    Ok jag har läst lite om blockamning och provat men jag tyckte bara det blev mer mjölk av det?! Kanske får ta kontakt med nån amningsmottagning. Vi bor dock en bra bit från närmsta.
  • Anonym (Block­)
    Tue 12 Nov 2019 17:43
    #10
    Anonym (Julia A) skrev 2019-11-12 15:53:44 följande:
    Han är snart 2 mån. Ja det känner jag igen med att det lättar i duschen och hur det sprutar ut i början när han släpper taget. Pinsamt om någon ser!

    Ok jag har läst lite om blockamning och provat men jag tyckte bara det blev mer mjölk av det?! Kanske får ta kontakt med nån amningsmottagning. Vi bor dock en bra bit från närmsta.
    Man får inte mer mjölk av blockamning- vitsen är att få lite mindre. Minst 6 timmar måste det gå mellan amningarna på samma bröst. Kan ta några dar innan det lägger sig, men fram tills dess får man stå ut med stinna bröst. Gå med i amningshjälpen på F.B för råd.
Svar på tråden Mina bröst producerar för mycket mjölk! Någon med erfarenhet av det?