• Anonym (Ts)
    Mon 11 Nov 2019 19:25
    392 visningar
    7 svar
    7
    392

    Kissar fortfarande på sig i förskoleklass

    Hej! Min son är 6 år gammal och går i förskoleklass. Det funkar bra, han trivs och har mycket kompisar. Problemet är att han 2-3 gånger i månaden fortfarande kissar på sig där. Vet inte om det är mycket för barn i den åldern.

    Oftast förnekar han att han har kissat ner sig för personalen trots blöta byxor. Han blir skickad till toaletten på morgonen, på förmiddagen, eftermiddagen enligt personalen. Men vet inte om han kissar då eller om han bara går in men inte kissar. Vi och sonen tycker detta är jättejobbigt och har kontaktat skolsköterska och vårdcentral som viftade bort det.

    Nu går vi mot kallare tider vilket betyder mer ytterkläder. Inte så kul när han kissar i skor och termobyxorna. Vi har inte hur många som helst.

    Har någon tips på vad vi ska göra?

  • Svar på tråden Kissar fortfarande på sig i förskoleklass
  • Mon 11 Nov 2019 20:12
    #1

    Dottern kissade också på sig ibland i den åldern, hon kissade aldrig ner sig helt så det syntes sällan så hon bytte sällan kläder utan berättade när hon kom hem.

    För henne var problemet få toaletter och stökigt runtomkring så hon drog sig för att gå dit. Det var även problem att det ofta inte fanns papper på toan, vi pratade med skolan om det men det slutade inte egentligen förrän hon bytte del av skolan. Vet inte om något pucko snodde papper eller vad de satt i..

    Det gjorde också att hon var osäker och inte ville gå på toaletten. Vi pratade med henne om det och stöttade och det gick över och är inget problem längre. Men hon höll sig helt enkelt för länge för hon var obekväm att gå på toa.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (hicka­)
    Mon 11 Nov 2019 20:36
    #2

    Min son hade också det problemet men flera gånger i veckan. Han fick en remiss till barnkliniken och fick träffa en bra barnläkare. För att göra en lång historia kort så blev han botad rätt omgående.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 11 Nov 2019 23:20
    #3
    Studentpappa skrev 2019-11-11 20:12:47 följande:

    Dottern kissade också på sig ibland i den åldern, hon kissade aldrig ner sig helt så det syntes sällan så hon bytte sällan kläder utan berättade när hon kom hem.

    För henne var problemet få toaletter och stökigt runtomkring så hon drog sig för att gå dit. Det var även problem att det ofta inte fanns papper på toan, vi pratade med skolan om det men det slutade inte egentligen förrän hon bytte del av skolan. Vet inte om något pucko snodde papper eller vad de satt i..

    Det gjorde också att hon var osäker och inte ville gå på toaletten. Vi pratade med henne om det och stöttade och det gick över och är inget problem längre. Men hon höll sig helt enkelt för länge för hon var obekväm att gå på toa.


    Min son kissar tyvärr ner sig helt och hållet. Byxorna blir genomblöta och en pöl under. Min son berättar inte att han kissat ner sig utan det gör personalen eller så ser vi påsen med nerkissade kläder. Vi får ju ingen hjälp av sjukvården heller.
  • Tue 12 Nov 2019 06:41
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-11 23:20:16 följande:

    Min son kissar tyvärr ner sig helt och hållet. Byxorna blir genomblöta och en pöl under. Min son berättar inte att han kissat ner sig utan det gör personalen eller så ser vi påsen med nerkissade kläder. Vi får ju ingen hjälp av sjukvården heller.


    Vad säger han själv när ni pratar om det då? Går det eller vill han inte prata? Om han verkligen kissar dom ggr han blir skickad på toaletten borde det väl inte finnas så mycket kiss kvar eller?

    Kan ni köpa en klocka som ni ställer ett alarm på när han ska gå på toaletten? Kanske roligare än att personalen skickar in honom?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Kiss och blöjis­)
    Tue 12 Nov 2019 06:47
    #5

    Ts

    Det finns flera trådar kring detta. Sök och du kan läsa om andras erfarenheter.

    Var lite försiktig med vad du skriver. Det finns tyvärr de som använder dessa trådar till något helt annat.

  • Glinda från Oz
    Tue 12 Nov 2019 07:36
    #6

    Visa hur han ska torka upp, byta kläder och var de nerkissade kläderna ska ligga. Ha gott om ombyte på förskolan. Jag tror det kommer kännas lättare för honom när han själv diskret kan fixa det om en olycka skulle vara framme.

    Ha tålamod, det blir bättre!

  • Tue 12 Nov 2019 08:52
    #7

    Ta och ring din barnmottagning. När de börjat förskoleklass ska man få hjälp om de inte är torra dagtid. Nattetid kan de ibland vilja förhala det något längre men även där ska man få hjälp från 6 års ålder.

    Han bör få göra undersökning med flödeskontroll (de kissar i en speciell toalett som mäter trycket), UL på urinblåsan före och efter (för att se att den töjer sig) och så brukar de börja med att vilja kontrollera/utesluta förstoppning eftersom det är den vanligaste orsaken till att man inte får kisset under kontroll.

    Kissa på schema är ju en vanlig åtgärd men det kräver ju att barnen är motiverade och faktiskt kissar när de blir påminda.

Svar på tråden Kissar fortfarande på sig i förskoleklass