• Koncen­tratio­n
    Tue 12 Nov 2019 07:49
    5337 visningar
    25 svar
    25
    5337

    Gräsänder parar sig med våldtäkt?

    Hej!
    Jag hittade en videoklipp där gräsänder ''parar'' sig med som det ser ut som våldtäkt. Är det så gräsänder parar sig? Är det verkligen ett vanligt fenomen. Personen som la ut videoklippet skriver att han märkt sådant beteende hos gräsänder tidigare.

    Gruppvåldtäkt . . .



  • Svar på tråden Gräsänder parar sig med våldtäkt?
  • Tue 12 Nov 2019 07:52
    #1

    Ja, det är vanligt.

  • Koncen­tratio­n
    Tue 12 Nov 2019 08:03
    #2
    Litorina skrev 2019-11-12 07:52:57 följande:

    Ja, det är vanligt.


    Är det våldtäkt eller är det någon typ av ''lek''?
  • Tue 12 Nov 2019 08:10
    #3

    Det tillhör ovanligheten. Du har kanske själv sett att änder är parbildande. De blir ett par, så stannar de i par, en skimrande grön anka och en brun anka, det är hane och hona.

    Jag har sett hur en monogam parningsritual ser ut och då uppvaktar ankorna varandra i vattnet. De börjar nicka med huvudet och efter en stund så hoppar hanen upp på honan i någon sekund, sedan plumsar han ner i vattnet igen. Därefter tvättar sig ankhonan och hanen gör en rituell cirkel runt henne på någon halvmeters håll. Ganska fascinerande.

    När antalet hanar blir för många i relation till honorna kan det ser ut såhär som på filmen. Jag fick saken förklarad till varför det var för många hanar, och det var något som människorna gjort tyvärr, men jag minns inte riktigt vad det var.

  • Koncen­tratio­n
    Tue 12 Nov 2019 08:26
    #4
    Kramklubba skrev 2019-11-12 08:10:45 följande:

    Det tillhör ovanligheten. Du har kanske själv sett att änder är parbildande. De blir ett par, så stannar de i par, en skimrande grön anka och en brun anka, det är hane och hona.

    Jag har sett hur en monogam parningsritual ser ut och då uppvaktar ankorna varandra i vattnet. De börjar nicka med huvudet och efter en stund så hoppar hanen upp på honan i någon sekund, sedan plumsar han ner i vattnet igen. Därefter tvättar sig ankhonan och hanen gör en rituell cirkel runt henne på någon halvmeters håll. Ganska fascinerande.

    När antalet hanar blir för många i relation till honorna kan det ser ut såhär som på filmen. Jag fick saken förklarad till varför det var för många hanar, och det var något som människorna gjort tyvärr, men jag minns inte riktigt vad det var.


    1. Det där har jag aldrig sett, tror jag. Däremot har jag märkt av parbildning och hanen och honan följer efter varandra.

    2. Jag vet inte om jag hänger med. Har människorna gjort någonting med gräsänderna och sedan har änderna börjat med gruppvåldtäkter mot varandra?
  • Tue 12 Nov 2019 09:38
    #5

    Fåglar är parbildande. Inte bara gräsänder. I Pildammsparken i Malmö finns det ett homosexuellt gräsandpar. Två hannar som hållit ihop i flera år.

  • Tue 12 Nov 2019 09:43
    #6

    Våldtäkt är ett brott som kan anmälas och ge straffpåföljd,
    Så nej det är inte relevant att prata om våldtäkt.

  • Tue 12 Nov 2019 09:43
    #7
    Koncentration skrev 2019-11-12 08:26:26 följande:

    1. Det där har jag aldrig sett, tror jag. Däremot har jag märkt av parbildning och hanen och honan följer efter varandra.

    2. Jag vet inte om jag hänger med. Har människorna gjort någonting med gräsänderna och sedan har änderna börjat med gruppvåldtäkter mot varandra?


    Som Kramklubba har skrivit så lever gräsänder i par.

    När det blir för många hanar utan partners så går de ihop i grupper.

    Sen så ger de sig på honorna som redan har partners och våldtar dem. Detta har alltid förekommit med gruppvåldtäkt bland gräsänder men är inte speciellt vanligt då förr fanns det fler honor och det var lättare för hanarna att hitta en partner.
  • Tue 12 Nov 2019 10:34
    #8
    -1

    Du gör felet att förmänskliga naturen
    När djur dödar och äter upp varandra talar man inte om mord. Lika lite kan man tala om våldtäkt bland djur.

  • Tue 12 Nov 2019 10:57
    #9
    erikaABC skrev 2019-11-12 10:34:00 följande:

    Du gör felet att förmänskliga naturen
    När djur dödar och äter upp varandra talar man inte om mord. Lika lite kan man tala om våldtäkt bland djur.


    Det är klart du kan tala om våldtäkt bland djur. Våldtäkt är inte bara en juridisk term.
  • Tue 12 Nov 2019 12:50
    #10

    vad jag har förstått så gör hanar som inte hittat en partner för livet detta för att föra sina gener vidare..

Svar på tråden Gräsänder parar sig med våldtäkt?