• Anonym (Hln)
    Tue 12 Nov 2019 12:19
    265 visningar
    13 svar
    13
    265

    Bonus får inte komma hem till mamman

    Min man har en dotter sedan tidigare och hon har bott varannan vecka hos oss och varannan vecka hos sin mamma. Jag upplever att mamman inte gillar mig eller att jag finns i bilden tyvärr men samarbetet mellan min man och henne har funkat rätt bra fram till nyligen.

    Vid byte av vecka för två veckor sedan ville bonus stanna hos oss en extra dag och ringde mamman och frågade om det gick bra och det sa hon att det gjorde. Min man pratade även med henne för att höra att det gick bra och bestämma en ny tid för lämning. Allt verkade alltså bra men dagen efter kom mamman hit med en väska kläder och grejer till bonus och sa att hon får bo hos oss på heltid nu eftersom bonus inte vill vara hos henne. Hon sa att hon hade varit och handlat massa snacks och grejer de skulle haft på kvällen och förberett mat innan bonus ringde och att hon hade fått kasta bort allt, var besviken och suttit ensam hela kvällen och varit ledsen. Det har bonus nu fått dåligt samvete för.

    Nu får bonus inte längre komma hem till mamman och hon mår jättedåligt över detta. Mamman svarar inte längre när vi ringer och smsar och har sagt att jag är hennes mamma nu, att hon inte är hennes mamma mer m.m. Bonusdottern är som sagt jätteledsen och gråter mycket över det här. Hon säger att det är hennes fel att mamman inte älskar henne mer, att hon var elak som gjorde mamman ledsen när hon hade förberett för att hon skulle komma men så kom hon inte osv. Hon har väldigt dåligt samvete och skyller allt på sig själv.

    Min man har varit hemma hos mamman för att prata men hon öppnade inte dörren. Hon har varit här och lämnat flera lådor och kassar med bonus grejer. Bonus skrek och klängde efter mamman när hon gick så det gjorde ont i hjärtat på mig.Tycker så synd om henne och vet inte vad vi kan göra.

    Vad kan vi göra? Bonus mår verkligen jättedåligt och det märks tydligt. I natt vaknade vi av att hon låg och grät och hon somnade inte om innan min man pratat med henne länge och kliade henne i håret ett tag men hon var fortfarande nedstämd imorse innan skolan och det är inte första gången. Min man har massa gånger försökt prata med mamman och även hennes föräldrar men det hjälper inte. Hennes föräldrar tycker också detta är hemskt och har försökt prata med mamman många gånger också men det hjälper inte heller.

  • Svar på tråden Bonus får inte komma hem till mamman
  • Anonym (Sanna­)
    Tue 12 Nov 2019 12:51
    #1

    Men va???? Hur kan man som förälder??!! Ok för att man känna som mamman gjorde i vissa situationer, men man GÖR inte så. Och hon verkar ju inte ångra sig heller, tvärtom! Stackars barn :( Hur gammal är hon? Det första ni ska göra är en orosanmälan. Hos soc kan både ni, dottern och mamman få hjälp. Vad gäller barnet trösta och prata. Prata om att det inte är hennes fel men var noga med att inte uttrycka vad ni anser om hennes mamma just nu.

  • Tue 12 Nov 2019 13:03
    #2

    måste ju vara något fel på mamman, man överger ju inte ett barn så lätt! Gör en orosanmälan till soc på mamman.. nåt är fel.

  • Tue 12 Nov 2019 13:52
    #3

    Börja med att orosanmäla mamman hos soc. Jag tror inte att lagen håller med, men det beteendet borde falla under barnmisshandel.

  • Miss Skywal­ker
    Tue 12 Nov 2019 13:57
    #4

    Att straffa barnet med utfrysning är

  • Miss Skywal­ker
    Tue 12 Nov 2019 13:58
    #5

    En härskarteknik som psykopater använder sig av.

  • Miss Skywal­ker
    Tue 12 Nov 2019 13:59
    #6

    Typiskt narcissistiskt beteende.

  • Tue 12 Nov 2019 13:59
    #7

    Dels behöver något göras så mamman inte fortsätter bete sig såhär mot barnet, tex orosanmälan. Men barnet behöver nog också hjälp att hantera det, har skolan en kurator den kan vända sig till tex?

  • Tue 12 Nov 2019 14:00
    #8

    Bland det sjukaste jag läst...
    Något är allvarligt fel med mamman, att göra en orosanmälan låter helt befogat.

  • Anonym (???)
    Tue 12 Nov 2019 15:32
    #9

    Ok så hon hittade plötsligt en orsak där hon kunde säga åt barnet att inte komma till henne mer. Jag tror att hon inte velat ha barnet innan heller, men nu fick hon ett tillfälle att få något att skylla på (även om det var väldigt märkligt, vem f-n kastar bort snacks för att någon inte kom?) Nej, det är en hund begraven här. Kan mamman börjat dricka, ta droger eller nåt? 

  • Tue 12 Nov 2019 15:36
    #10

    Har hon någon historia av psykisk ohälsa? Det låter väldigt märkligt att ett så sadistiskt agerande skulle komma från ingenstans. 

  • Tue 12 Nov 2019 15:46
    #11
    +1

    Säg till flickan att mamman inte mår bra och behöver lite tid på sig att få ordning på sitt mående. Det är inte flickans fel och att ni gör vad ni kan på er sida. Ta sedan hjälp av soc, skolkuratorn och andra resurser ni kan tänka på - håll kontakten med morföräldrar om de är vettiga tex. Både för flickans del och för mammans. 

    Hos er är ni trygga och tröstar och håller på rutiner och biffar upp omvårdnaden lite. Det är helt normalt att bli ledsen när ens mamma beter sig på det viset, men världen tar inte slut för den sakens skull. Ni är en stark familj som klarar av när det stormar - det är ett bra budskap för henne just nu. 

  • nernu
    Wed 13 Nov 2019 06:47
    #12
    scanmia skrev 2019-11-12 15:46:22 följande:

    Säg till flickan att mamman inte mår bra och behöver lite tid på sig att få ordning på sitt mående. Det är inte flickans fel och att ni gör vad ni kan på er sida. Ta sedan hjälp av soc, skolkuratorn och andra resurser ni kan tänka på - håll kontakten med morföräldrar om de är vettiga tex. Både för flickans del och för mammans. 

    Hos er är ni trygga och tröstar och håller på rutiner och biffar upp omvårdnaden lite. Det är helt normalt att bli ledsen när ens mamma beter sig på det viset, men världen tar inte slut för den sakens skull. Ni är en stark familj som klarar av när det stormar - det är ett bra budskap för henne just nu. 


    Håller med om vartenda ord.
  • GGN
    Wed 13 Nov 2019 07:16
    #13
    scanmia skrev 2019-11-12 15:46:22 följande:

    Säg till flickan att mamman inte mår bra och behöver lite tid på sig att få ordning på sitt mående. Det är inte flickans fel och att ni gör vad ni kan på er sida. Ta sedan hjälp av soc, skolkuratorn och andra resurser ni kan tänka på - håll kontakten med morföräldrar om de är vettiga tex. Både för flickans del och för mammans. 

    Hos er är ni trygga och tröstar och håller på rutiner och biffar upp omvårdnaden lite. Det är helt normalt att bli ledsen när ens mamma beter sig på det viset, men världen tar inte slut för den sakens skull. Ni är en stark familj som klarar av när det stormar - det är ett bra budskap för henne just nu. 


    Bra inlägg. Mamman är uppenbarligen sjuk, men man kanske kan linda in det lite när man pratar med barnet...
Svar på tråden Bonus får inte komma hem till mamman