• Tue 12 Nov 2019 13:26
    531 visningar
    10 svar
    10
    531

    Flygresa v37, läkarintyg var, hur? (VG län)

    Hej. Jag kommer åka till sverige för att fira jul och kommer vara runt vecka 37 vid återresa hem till spanien. Jag har redan kollat flygbolag som jag kan resa med ända fram till v38 men behöver så klart ett läkarintyg fr tex barnmorska att jag är fit for flight så att säga. Alla mina papper är på spanska och jag har inte gjort något läkarbesök i sverige, logiskt nog... så... tips på vart jag vänder mej för att få tag på intyg? Kan man gå till vilken barnmorskemottagning som helst eller hur funkar det...? Tack för svar. :)

  • Svar på tråden Flygresa v37, läkarintyg var, hur? (VG län)
  • Tue 12 Nov 2019 13:42
    #1

    Varför fungerar inte ditt spanska (?) intyg för återresan? Eller ska intyget vara som högst X dagar  gammalt?

  • Tue 12 Nov 2019 14:35
    #2

    Ja precis, utfärdat inom 10-14 dagar max innan resa, men jag planerar på att vara i sverige tre veckor

  • Wed 13 Nov 2019 14:07
    #3

    Tre veckor är lång tid så sent i graviditeten. Vad gör du om det under semestern blir så att du inte längre är fit for flight? 

  • Wed 13 Nov 2019 14:36
    #4

    Föder i sverige? ;)

    Frågan är dock inte om jag borde eller inte borde resa, utan hur jag i sverige tar mej till för att få tag på ett cert, förutsatt att jag faktiskt är fit for flight... :) puffar för svar.

  • Wed 13 Nov 2019 21:59
    #5

    Bra om det inte är någon katastrof i så fall. :)

  • LFF
    Thu 14 Nov 2019 08:49
    #6

    Kontakta barnmorskemottagningen där du ska bo redan idag och prata med dem. Det kan ju vara så att du måste träffa en läkare och då måste du boka tid. Så ring redan idag och förklara läget och hör med dem hur du ska gå till väga. 

  • Thu 14 Nov 2019 11:16
    #7

    Tack, jag har talat med enhetschefen på barnmorskeavdelningen där jag skall vara och de bokar in mej för kontroll. Kan även få intyg på engelska om beräknad förlossningsdag, men mer än så gör de inte utan hänvisar mej till privat gyn i GBG. Så skall försöka lokalisera en och hoppas det går vägen sen :)

  • Thu 14 Nov 2019 16:03
    #8
    Go o gla skrev 2019-11-14 11:16:25 följande:

    Tack, jag har talat med enhetschefen på barnmorskeavdelningen där jag skall vara och de bokar in mej för kontroll. Kan även få intyg på engelska om beräknad förlossningsdag, men mer än så gör de inte utan hänvisar mej till privat gyn i GBG. Så skall försöka lokalisera en och hoppas det går vägen sen :)


    Testa https://gbgkk.se/ kanske? Det kan vara bra att kontakta dem så snart som möjligt då de kan ha lite väntetid beroende på vad man söker för. Jag gick iof dit för fertilitetsutredning men tyckte dom jag träffade var väldigt trevliga och bra att ha å göra med. 
  • Thu 14 Nov 2019 22:14
    #9

    Tack för tipset!

  • Mon 6 Jan 2020 00:37
    #10

    Ger en uppdatering ifall ngn annan undrar i framtiden.

    Blev ingen undersökning för intyg i Sverige då ingen ville ta emot mej och/el skriva under ett intyg. Tog istället med mej papperna från min läkare och hade de översatta till engelska.

    Till slut var det ingen på flygbolaget som ens frågade öht. Resan (i vecka 37+1) gick finfint.

Svar på tråden Flygresa v37, läkarintyg var, hur? (VG län)