• Tue 12 Nov 2019 14:12
    1347 visningar
    14 svar
    14
    1347

    Julafton med flickvänn

    Jag är 17år gammal och har varit ihop med min tjej i ungefär 3-4 månader och min mamma känner henne bra. Snart är det jul och min flickvänn har haft problem med sin familj länge så de kommer inte fira julen, min mamma säger att hon kan vara med våran släkt och fira men det känns konstigt och helst vill jag inte att hon ska följa med, men jag vill ju inte vara taskig mot henne och bara lämna henne på jul. Har någon nått förslag på vad jag ska göra??

  • Svar på tråden Julafton med flickvänn
  • Magica­l
    Tue 12 Nov 2019 15:27
    #1
    +1

    Varför vill du inte ha med din tjej? De flesta skulle väl jubla över att få flick/pojkvännen med sig över julhelgen.

  • Ful Anka
    Tue 12 Nov 2019 15:42
    #2

    Skaffa dig en annan tjej då.


    This is my life and I don't care
  • Tue 12 Nov 2019 15:58
    #3
    henrymaninnen skrev 2019-11-12 14:12:37 följande:

    Jag är 17år gammal och har varit ihop med min tjej i ungefär 3-4 månader och min mamma känner henne bra. Snart är det jul och min flickvänn har haft problem med sin familj länge så de kommer inte fira julen, min mamma säger att hon kan vara med våran släkt och fira men det känns konstigt och helst vill jag inte att hon ska följa med, men jag vill ju inte vara taskig mot henne och bara lämna henne på jul. Har någon nått förslag på vad jag ska göra??


    Bjud inte med henne på ert firande om det känns konstigt att göra det. Du kanske kan träffa henne för ett litet firande bara ni två antingen före eller efter ditt och din familjs firande? 
  • Tue 12 Nov 2019 16:37
    #4

    Varför vill du inte ha henne med, skäms du för henne? Tycker att det är dålig stil av dig att överge henne på julafton när hon inte har egen familj att fira med.
    Problemet brukar vara det motsatta, bägge vill fira med sin familj för att hålla på traditionen och ingen vill ändra sig.

  • Tue 12 Nov 2019 17:47
    #5

    Varför har du ett förhållande med någon du inte vill fira jul med?

  • Tue 12 Nov 2019 18:08
    #6

    Men jösses, han är 17 år. Det är väl inget konstigt att inte vilja fira jul ihop då? Fanns många saker jag inte ville göra med min pojkvän när jag var i den åldern. 

  • Wed 13 Nov 2019 16:23
    #7
    Pope Joan II skrev 2019-11-12 18:08:44 följande:
    Men jösses, han är 17 år. Det är väl inget konstigt att inte vilja fira jul ihop då? Fanns många saker jag inte ville göra med min pojkvän när jag var i den åldern. 
    Ja om bägge har stabila familjeförhållanden och några att fira jul med. Då är det som du säger naturligt att fira var för sig i den åldern, man kan ju ev träffas en stund ändå. Men som jag tolkar TS har hon en dysfunktionell familj och det blir inget julfirande alls för henne - om hon inte får vara med TS. Då är läget annorlunda.
  • Wed 13 Nov 2019 19:04
    #8
    Tecum skrev 2019-11-13 16:23:07 följande:
    Ja om bägge har stabila familjeförhållanden och några att fira jul med. Då är det som du säger naturligt att fira var för sig i den åldern, man kan ju ev träffas en stund ändå. Men som jag tolkar TS har hon en dysfunktionell familj och det blir inget julfirande alls för henne - om hon inte får vara med TS. Då är läget annorlunda.
    Ja, för vuxna människor kan det förstås vara det. För tonåringar kan det i sig vara en för jobbig grej att hantera. Det behöver ju inte alls vara så att ts skäms för sin flickvän, mamman känner henne redan - det kan vara på helt andra sätt. Och även om det skulle vara på det sättet - att ts befarar att hans flickvän skulle kunna vara instabil av sin pressade livssituation och därav tycker att det blir för mycket att tackla det på ett julfirande med släkten, så tycker jag att är väldigt konstigt att bli anklagande mot en 17-åring (!) som varit tillsammans med en tjej i 3-4 månader (!).

    Att vilja ha sitt julfirande ifred i den åldern är i alla fall inget att förfasa sig över. Kanske kan han, som jag skrev, möta sin tjej före eller efter sitt firande med sin familj och övrig släkt och ha ett litet firande med henne. 
  • Wed 13 Nov 2019 19:36
    #9
    Pope Joan II skrev 2019-11-13 19:04:18 följande:
    Ja, för vuxna människor kan det förstås vara det. För tonåringar kan det i sig vara en för jobbig grej att hantera. Det behöver ju inte alls vara så att ts skäms för sin flickvän, mamman känner henne redan - det kan vara på helt andra sätt. Och även om det skulle vara på det sättet - att ts befarar att hans flickvän skulle kunna vara instabil av sin pressade livssituation och därav tycker att det blir för mycket att tackla det på ett julfirande med släkten, så tycker jag att är väldigt konstigt att bli anklagande mot en 17-åring (!) som varit tillsammans med en tjej i 3-4 månader (!).

    Att vilja ha sitt julfirande ifred i den åldern är i alla fall inget att förfasa sig över. Kanske kan han, som jag skrev, möta sin tjej före eller efter sitt firande med sin familj och övrig släkt och ha ett litet firande med henne. 
    Ja så tänker jag också, de kan åtminstone träffas lite på julafton om det inte känns bra med henne hos släkten. Sen vet jag inte om vi var direkt anklagande, jag undrade mest varför. Vi fick inte jättemycket information i TS. Och som du skriver känner mamman henne redan, det hade varit skillnad om hon skulle introduceras för hela släkten på en gång. Det hade varit jobbigt för båda.

    Jag och min första flickvän ville helst fira jul ihop, men samtidigt ville vi fira med våra respektive släkter, som vanligt. Så vi löste det genom att träffas en stund på dagen och byta julklappar och sedan var vi på olika håll på kvällen. Men det kändes inte bra för mig så i fortsättningen firade jag med hennes släkt.
  • Wed 13 Nov 2019 19:42
    #10
    Tecum skrev 2019-11-13 19:36:02 följande:
    Ja så tänker jag också, de kan åtminstone träffas lite på julafton om det inte känns bra med henne hos släkten. Sen vet jag inte om vi var direkt anklagande, jag undrade mest varför. Vi fick inte jättemycket information i TS. Och som du skriver känner mamman henne redan, det hade varit skillnad om hon skulle introduceras för hela släkten på en gång. Det hade varit jobbigt för båda.

    Jag och min första flickvän ville helst fira jul ihop, men samtidigt ville vi fira med våra respektive släkter, som vanligt. Så vi löste det genom att träffas en stund på dagen och byta julklappar och sedan var vi på olika håll på kvällen. Men det kändes inte bra för mig så i fortsättningen firade jag med hennes släkt.
    Inlägg 2 och 4 var onödigt hätska och dramatiska.

    Jag hade verkligen inte lust att fira högtider med min första pojkvän, det var alldeles för mycket giftermål över det för min smak. Men du var kanske mycket äldre när du blev tillsammans med någon för första gången?
  • Cheesc­ake
    Wed 13 Nov 2019 19:48
    #11

    Du behöver inte bjuda henne om du inte vill. Inget fel med det. Träffa henne dagen innan eller dagen efter och fira jul med henne istället om du vill det.

  • Cheesc­ake
    Wed 13 Nov 2019 19:49
    #12
    Dexter dot com skrev 2019-11-12 17:47:00 följande:

    Varför har du ett förhållande med någon du inte vill fira jul med?


    Han 17 år och de varit ihop mindre än ett halvår. Är det då så himla konstigt att man inte vill fira jul tillsammans?!
  • Cheesc­ake
    Wed 13 Nov 2019 19:51
    #13
    Tecum skrev 2019-11-13 16:23:07 följande:

    Ja om bägge har stabila familjeförhållanden och några att fira jul med. Då är det som du säger naturligt att fira var för sig i den åldern, man kan ju ev träffas en stund ändå. Men som jag tolkar TS har hon en dysfunktionell familj och det blir inget julfirande alls för henne - om hon inte får vara med TS. Då är läget annorlunda.


    På vilket sätt bli läget annorlunda? Det är knappast ts fel att hans flickväns familj inte ska fira jul. Och nej, om man inte känner att han vill bjuda med henne så behöver han inte göra det och han behöver inte känna sig taskig eller ha dår

    ligt samvete för det.
  • Wed 13 Nov 2019 19:59
    #14
    Pope Joan II skrev 2019-11-13 19:42:32 följande:
    Inlägg 2 och 4 var onödigt hätska och dramatiska.

    Jag hade verkligen inte lust att fira högtider med min första pojkvän, det var alldeles för mycket giftermål över det för min smak. Men du var kanske mycket äldre när du blev tillsammans med någon för första gången?
    Jo jag var äldre. Men du verkade i gengäld lite omogen och "rebellisk" eller vad jag ska säga och lite motsägelsefull då du gärna firade traditionella högtider men var emot kärnfamiljen.
    Fast när jag funderar lite så förstår jag dig bättre, jag hade kanske känt likadant om jag träffat någon när jag var i den åldern? På 70- och 80-tal var ungdomar allmänt mer ifrågasättande och kritiska till traditionellt familjeliv och dito umgänge och det var inget som man ville blanda in pojk- eller flickvän i mer än nödvändigt. Men jag undrar om dagens ungdom ser det på samma sätt?
Svar på tråden Julafton med flickvänn