• Anonym (Undra­nde)
    Tue 12 Nov 2019 16:41
    221 visningar
    9 svar
    9
    221

    Syskon till magsjuka barn på förskolan?

    Jag är helt ny i förskolevärlden och har således rätt lite kunskap om rutiner vid sjukdom. Men, vad jag förstått är det mer eller mindre rutin på att syskon till magsjuka barn hålls hemma.

    Igår kräktes nämligen en pojke på förskolan. Flera barn som befann sig i samma rum blev sjuka till idag. När jag idag hämtade mitt barn, kom pojken som kräktes igår gående i korridoren. Då hade han varit med och hämtat storasyster som alltså varit på förskolan idag.

    Jag ska kolla med pedagogerna hur deras rutiner ser ut imorgon, men hur brukar det se ut? Brukar syskon till magsjuka barn vara välkomna (eller det magsjuka barnet till hämtning för den delen)?

  • Svar på tråden Syskon till magsjuka barn på förskolan?
  • Anonym (Fskl)
    Tue 12 Nov 2019 16:49
    #1

    De flesta förskolor har den policyn. Magsjuka smittas så snabbt och lätt och det kan ibland bli stora problem med att magsjuka bara går runt hela tiden eller att nästan alla i gruppen smittas både barn och personal. De flesta vh brukar uppskatta den regeln. Dock kan vi inte tvinga vh att hålla syskonet hemma så alla följer den inte tyvärr.

  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Tue 12 Nov 2019 17:41
    #2

    Nej, jag förstår att man inte kan tvinga föräldrar, men jag tänker att rutiner ändå är bättre än ingenting. Jag förstod inte förrän vi kom därifrån att det var det magsjuka barnet vi mött inne på förskolan, men måste nog kolla med dem imorgon vad de anser.

  • Anonym (Fskl)
    Tue 12 Nov 2019 18:46
    #3
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-12 17:41:32 följande:

    Nej, jag förstår att man inte kan tvinga föräldrar, men jag tänker att rutiner ändå är bättre än ingenting. Jag förstod inte förrän vi kom därifrån att det var det magsjuka barnet vi mött inne på förskolan, men måste nog kolla med dem imorgon vad de anser.


    Ta upp det på föräldramötet och kom överrens med övriga vh så ni har en samsyn.
  • modsey
    Tue 12 Nov 2019 19:21
    #4

    Förskolebarn brukar rekommenderas hållas hemma. Är syskonen skolbarn kan de gå.

  • Anonym (Dk)
    Tue 12 Nov 2019 19:57
    #5

    Sånt här gör mig förbannad. Inte undra på att magsjuka härjar runt och runt så här års. Syskonen ska hållas hemma. Och varför i helvete är det magsjuka barnet ens på förskolan?! Hur tänker vissa föräldrar? Varför är man så egoistisk?

    Jag hade definitivt tagit upp det med föeskolan.

  • Anonym (Idiot­er)
    Tue 12 Nov 2019 20:45
    #6

    Det här visar ju bara att vilken jävla idiot som helst kan skaffa barn. Inte ska man behöva beslut från förskolan för att fatta att man SJÄLVKLART håller syskon hemma! Jävla puckon!

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 12 Nov 2019 20:55
    #7

    Ja, jag skulle säga att på de flesta, om inte alla, förskolor finns del policyn MEN man får inte neka något barn att komma till förskolan. Tyvärr är vi förskolepersonal helt maktlösa om vh väljer att strunta i rekommendationer och policys kring sjukdommar.

    Och jag personligen förstår inte alls hur folk tänker när de ens går utanför dörren hemma om man är magsjuk!

  • Anonym (Idiot­er)
    Wed 13 Nov 2019 10:07
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-12 20:55:55 följande:

    Ja, jag skulle säga att på de flesta, om inte alla, förskolor finns del policyn MEN man får inte neka något barn att komma till förskolan. Tyvärr är vi förskolepersonal helt maktlösa om vh väljer att strunta i rekommendationer och policys kring sjukdommar.

    Och jag personligen förstår inte alls hur folk tänker när de ens går utanför dörren hemma om man är magsjuk!


    Inte jag heller. Helt otroligt respektlöst mot alla de riskerar smitta ner. Är föräldrar helt handfallna idag eller vad är det som gör att de inte klarar av att ha alla sina förskolebarn hemma om någon av de kräks? Så otroligt dumt.
  • Anonym (A)
    Wed 13 Nov 2019 14:50
    #9
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-12 20:55:55 följande:
    Ja, jag skulle säga att på de flesta, om inte alla, förskolor finns del policyn MEN man får inte neka något barn att komma till förskolan. Tyvärr är vi förskolepersonal helt maktlösa om vh väljer att strunta i rekommendationer och policys kring sjukdommar.
    Och jag personligen förstår inte alls hur folk tänker när de ens går utanför dörren hemma om man är magsjuk!
    Inte jag heller.
Svar på tråden Syskon till magsjuka barn på förskolan?