• Tue 12 Nov 2019 19:56
    335 visningar
    5 svar
    5
    335

    Gravid men vet ej vad jag vill.

    Jag fick i söndags reda på att jag är gravid. Oklart vilken vecka men ev runt v. 5 eller 6. Till mitt problem: Jag vet inte alls vad jag vill. Jag har ett barn strax över året och har alltid tänkt mig ett syskon till hen och jag tänker fortfarande att jag vill ha barn men vet inte om tajmingen är rätt. Jag har precis börjat jobba efter mammaledighet så har liksom inte jobbat in mig än, vi har för liten lägenhet för att bo långsiktigt i med två barn samtidigt som det verkar vara väldigt svårt att få lån till hus när man redan investerat i en bostadsrätt. Även att vi inte kommit in i vardagsrutiner utifrån jobb och förskola när både jag och sambon jobbar gör mig lite fundersam på om tajmingen är rätt. Sedan funderar jag även på om nuvarande barn kommer vara för liten för att bli syskon och bli bestulen på uppmärksamhet, möjlighet att åka vagn osv. Så just nu letar jag typ tecken från ovan utifrån hur jag ska göra. Någon som har någon input? Självklart är det bara jag och sambon som kan besluta i frågan men efterfrågar kanske lite råd eller erfarenheter. Det skulle skilja knappt 2 år mellan barnen. Hade jag blivit gravid om cirka 6 månader hade detta nog varit en ickefråga då det egentligen är tajmingen och bostadsfrågan som är problemet. Rent ekonomiskt klarar vi ett barn till.

    Sedan kan jag tillägga att jag inte blev överlycklig när testet visade positivt vilket känns fel när jag vet att andra reagerar med att bli superglada. Kanske var lite chockad men reagerade lite liknande med första barnet men har ändå älskat hen från första sekund.

  • Svar på tråden Gravid men vet ej vad jag vill.
  • Tue 12 Nov 2019 20:14
    #1

    Livet blir ju sällan exakt som man tänkt sig :)

    Ni vill ha mer än ett barn och ni har ekonomin till det. Din oro består i att ni inte bor tillräckligt stort och att det blir för tätt mellan syskonen.

    Tänk så många barn som fått småsyskon väldigt tidigt och de har inte fått känslomässiga men av det. Tänk så många syskon som är födda tätt som fått en enormt stark relation och förmånen att alltid ha varandra som lekkamrater.

    Vet inte hur litet ni bor men antar att det är större än en etta. Kanske blir lite trångt med större vagn och extra säng men flytta behöver ni ju inte göra än på ett par år. Då kanske läget på marknaden är ett annat, ni kanske hittar ett hus att hyra istället, vill byta stad eller vad som.

    Klart det blir tufft med två då små barn men de där sex extra månaderna du önskar gör nog inte så stor skillnad i det långa loppet.

    Finns inget rätt eller fel i detta men tänker att du kanske gör vissa saker till ett större problem än de måste vara.

  • Tue 12 Nov 2019 20:22
    #2

    Det kan bli bra.Mannkan inte planera allt i livet.

  • Fri 15 Nov 2019 11:21
    #3

    Du lär ångra en abort och om du skulle göra en så skulle de kanske ta tid sen när ni väll vill försöka å då blir de för lång i mellan barnen å då får du ångest över de istället, behåll barnet

  • Fri 15 Nov 2019 14:33
    #4
    Sominget skrev 2019-11-12 19:56:39 följande:

    Jag fick i söndags reda på att jag är gravid. Oklart vilken vecka men ev runt v. 5 eller 6. Till mitt problem: Jag vet inte alls vad jag vill. Jag har ett barn strax över året och har alltid tänkt mig ett syskon till hen och jag tänker fortfarande att jag vill ha barn men vet inte om tajmingen är rätt. Jag har precis börjat jobba efter mammaledighet så har liksom inte jobbat in mig än, vi har för liten lägenhet för att bo långsiktigt i med två barn samtidigt som det verkar vara väldigt svårt att få lån till hus när man redan investerat i en bostadsrätt. Även att vi inte kommit in i vardagsrutiner utifrån jobb och förskola när både jag och sambon jobbar gör mig lite fundersam på om tajmingen är rätt. Sedan funderar jag även på om nuvarande barn kommer vara för liten för att bli syskon och bli bestulen på uppmärksamhet, möjlighet att åka vagn osv. Så just nu letar jag typ tecken från ovan utifrån hur jag ska göra. Någon som har någon input? Självklart är det bara jag och sambon som kan besluta i frågan men efterfrågar kanske lite råd eller erfarenheter. Det skulle skilja knappt 2 år mellan barnen. Hade jag blivit gravid om cirka 6 månader hade detta nog varit en ickefråga då det egentligen är tajmingen och bostadsfrågan som är problemet. Rent ekonomiskt klarar vi ett barn till.

    Sedan kan jag tillägga att jag inte blev överlycklig när testet visade positivt vilket känns fel när jag vet att andra reagerar med att bli superglada. Kanske var lite chockad men reagerade lite liknande med första barnet men har ändå älskat hen från första sekund.


    Jag kan förstås inte säga vad du ska göra, men jag kan ju berätta hur det var för mig? Jag blev oplanerat gravid när mitt första barn knappt fyllt året. Tänkte så som du, jag ville ha fler barn men inte DÅ. Det var en stor chock och jag blev INTE glad av beskedet. Satt och grät och stirrade in i väggen halva dagen tills mannen kom hem. Det tog flera veckor innan jag kunde känna någon glädje över det.

    Graviditeten slutade sedan i MA i vecka 11. Det var hemskt jobbigt och det var först då jag insåg hur mycket jag egentligen hade sett fram emot bebisen. Jag hade kanske inte "vågat" vara glad innan pga allt det jobbiga som också förstås kommer av att få två barn tätt. I och med missfallet insåg jag dock hur gärna jag ville ha en bebis till, och att den gärna gick komma så snart som möjligt.

    Prata med din kille. Vad tänker han? Vad är det din oro egentligen består i? Har ni människor omkring er som kan hjälpa er med avlastning? Om du tänker att du befinner dig ett par år fram i tiden, hur tror du att du skulle se tillbaka på detta då?

    Det kommer att ordna sig, vad du än väljer.
  • Fri 15 Nov 2019 18:54
    #5

    Tack för alla svar!

Svar på tråden Gravid men vet ej vad jag vill.