• Anonym (namn)
    Thu 14 Nov 2019 15:03
    810 visningar
    8 svar
    8
    810

    Vilket namn passar dig egentligen?

    Jag har aldrig riktigt trivts med mitt namn. Känns inte riktigt som det passar mig. Tänker att jag inte är ensam så därför vill jag fråga er:

    1. Vad heter du?

    2. Vilket betyg ger du ditt namn (1-10)?

    3. Tycker du att ditt namn passar dig? Om inte:

    4. Vilket namn skulle DU ha valt åt dig själv om du fått välja ett nytt idag?


    Här är mina svar:

    1. Linda


    2. 6 av 10


    3. Nej, tycker inte att det stämmer riktigt med mitt ansikte

    4. Louise


    Ps. Kommer aldrig byta mitt förnamn även om det inte känns som jag

  • Svar på tråden Vilket namn passar dig egentligen?
  • Barbro­45
    Thu 14 Nov 2019 15:13
    #2

    Jag heter Barbro, svag 4, det där rbr i mitten gör det hårt och nästan omöjligt att få en engelsktalande att uttala utan att det låter som om de har stenar i munnen. Mitt favoritnamn är Ingrid, jag är väldigt förtjust i flicknamn som avslutas med en konsonant, ger en bild av en stark och självständig person.

  • Anonym (Alice­)
    Thu 14 Nov 2019 15:19
    #4

    Varför byter du bara inte namn om du har ett annat som du föredrar? Du kan ju fortfarande behålla Linda om du vill?

  • Anonym (namn) Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 15:20
    #5
    Barbro45 skrev 2019-11-14 15:13:25 följande:

    Jag heter Barbro, svag 4, det där rbr i mitten gör det hårt och nästan omöjligt att få en engelsktalande att uttala utan att det låter som om de har stenar i munnen. Mitt favoritnamn är Ingrid, jag är väldigt förtjust i flicknamn som avslutas med en konsonant, ger en bild av en stark och självständig person.


    Ingrid är ett väldigt vackert namn. Kan förstå att Barbro är svårt att uttala för engelsmän. Det problemet har jag aldrig haft med mitt namn i alla fall. Känner att Barbro är ett sånt namn som snart kommer bli modernt igen. 
  • Anonym (namn) Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 15:24
    #6
    Anonym (Alice) skrev 2019-11-14 15:19:00 följande:

    Varför byter du bara inte namn om du har ett annat som du föredrar? Du kan ju fortfarande behålla Linda om du vill?


    Jag hatar ju inte mitt namn. Tycker bara inte att det passar mig riktigt men så viktigt är det inte att jag tänker byta. Har haft det här namnet i 40 år och det papperarbete som krävs och att få folk att vänja sig vid ett nytt namn gör att det inte är värt det.
  • Anonym (Alice­)
    Thu 14 Nov 2019 15:31
    #7
    Anonym (namn) skrev 2019-11-14 15:24:50 följande:
    Jag hatar ju inte mitt namn. Tycker bara inte att det passar mig riktigt men så viktigt är det inte att jag tänker byta. Har haft det här namnet i 40 år och det papperarbete som krävs och att få folk att vänja sig vid ett nytt namn gör att det inte är värt det.
    Så mycket pappersarbete är det ju inte. Är ju lika mycket som för dom som byter efternamn när dom gifter sig och det är ju väldigt vanligt.

    Förstår dock att det inte är så lockande att ge sig på och vänja om släkt och vänner med ett nytt namn. En bekant till mig kom ut som trans nyligen och bytte även då förnamn. Det har gått väldigt bra att vänja om sig med det nya namnet, så det är ju inte så farligt.
  • Anonym (namn) Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 15:47
    #8
    Anonym (Alice) skrev 2019-11-14 15:31:37 följande:
    Så mycket pappersarbete är det ju inte. Är ju lika mycket som för dom som byter efternamn när dom gifter sig och det är ju väldigt vanligt.

    Förstår dock att det inte är så lockande att ge sig på och vänja om släkt och vänner med ett nytt namn. En bekant till mig kom ut som trans nyligen och bytte även då förnamn. Det har gått väldigt bra att vänja om sig med det nya namnet, så det är ju inte så farligt.
    Jag bor dock inte i Sverige och i landet där jag bor är byråkratin redan väldigt tungrodd ;)

    Om man byter kön så eller är transsexuell så är det nog mer naturligt för folk att ställa om till ett annat namn för personen eftersom det ofta följer på en fysisk förändring. Men det är förstås bara vad jag tror
  • Anonym (L)
    Fri 15 Nov 2019 00:12
    #9

    1. Linda.

    2. 3/10.

    3. Nej. Passar inte min personlighet. För vanligt, tråkigt och fult.

    4. Alex.

  • Barbro­45
    Fri 15 Nov 2019 05:23
    #8
    Anonym (L) skrev 2019-11-15 00:12:09 följande:

    1. Linda.

    2. 3/10.

    3. Nej. Passar inte min personlighet. För vanligt, tråkigt och fult.

    4. Alex.


    Alex! Ja, lite unisex och piggt och kraftfullt. 
Svar på tråden Vilket namn passar dig egentligen?