• Anonym (Adopt­)
    Thu 14 Nov 2019 17:15
    2917 visningar
    34 svar
    34
    2917

    Hur ser du på en adopterad person?

    Jag har börjat träffa en person som blev adopterad till Sverige som liten bebis. Hans adoptivföräldrar är helt svenska. Hur ser ni på denna person? Räknar ni honom som utländsk eller svensk?

    Jag ser honom som svensk eftersom han är uppvuxen här med våra typiska traditioner, men har märkt att många i min närhet räknar honom som utländsk. Kanske inte spelar någon roll egentligen, men är nyfiken hur ni ser på det som sagt.

  • Svar på tråden Hur ser du på en adopterad person?
  • Anonym (Sara)
    Thu 14 Nov 2019 17:17
    #1
    +2

    Som svensk. Men vad spelar det för roll vad andra tycker? Spelar det någon roll om han är svensk eller utländsk? Skit samma liksom!

  • Thu 14 Nov 2019 17:20
    #2

    Naturligtvis ser jag honom som svensk, det är ju vad han är. 

  • Anonym (Sara2­)
    Thu 14 Nov 2019 17:20
    #3

    Som svensk.

  • Anonym (H)
    Thu 14 Nov 2019 17:49
    #4

    Om jag skulle beskriva hur personen ser ut hade jag nog nämnt ursprunget, men han är ju svensk.

  • Thu 14 Nov 2019 17:50
    #5

    Ser honom som svensk vilket han ju är språkligt och kulturellt. Sen ser jag ju också han har ursprung i en annan del av världen men det är liksom bara ett kort konstaterande i mitt huvud.

  • Thu 14 Nov 2019 17:51
    #6

    Som svensk.

  • neverp­reggo
    Thu 14 Nov 2019 17:52
    #7

    Skulle nog tänkt svensk men det är ju upp till honom vad han känner som.

  • Thu 14 Nov 2019 18:11
    #8

    svensk såklart, har själv en vän som blivit adopterad och skulle aldrig se henne som en utländsk.

  • Anonym (Tjejk­ompise­n)
    Thu 14 Nov 2019 18:12
    #9

    Som svensk om han blev adopterad som liten. Jag har en kompis som blev adopterad från ett visst land som bebis och han är helt svensk. Min pojkvän är från samma land men han är uppvuxen där och flyttade i tidiga tonåren. Han ser jag som att han är från det landet. De är väldigt olika kulturellt, min kompis och min pojkvän trots att om man tittar på dem så ser man ju inte vilken som är svensk.

  • Anonym (Flip)
    Thu 14 Nov 2019 18:12
    #10
    flygrl skrev 2019-11-14 17:50:49 följande:

    Ser honom som svensk vilket han ju är språkligt och kulturellt. Sen ser jag ju också han har ursprung i en annan del av världen men det är liksom bara ett kort konstaterande i mitt huvud.


    Jag också.
Svar på tråden Hur ser du på en adopterad person?