• Thu 14 Nov 2019 18:50
    4062 visningar
    13 svar
    13
    4062

    Intellektuell funktionsnedsättning ?

    Jag funderar över om min 4-åring kan ha en intellektuell funktionsnedsättning.

    Till att börja med så är han sen i utvecklingen motoriskt och socialt. Fortfarande lite klumpig och har inte riktigt knäckt den sociala koden. Han vill gärna leka med andra barnen men är för klumpig i hur han ?tar sig in? i leken, kan nästan bli lite burdust.

    Han har dock bra ordförråd och språk jämfört med många jämnåriga.

    Trots det upplever jag att han inte alltid är begriplig. Han ställer samma frågor om och om igen tills han får ett svar han är nöjd med.

    Ibland förstår jag inte vad han frågar eller säger för trots att språket är bra är meningarna liksom osammanhängande.

    Han behöver tydliga instruktioner och är väldigt inflexibel, saker måste göras på hans sätt.

    Han är högljudd och verkar ha svårt med impulskontroll. Det här låter ju hemskt inser jag, utöver ovan är han naturligtvis en jättegosig och omtänksam kille. Jag vet bara inte riktigt hur jag ska möta honom. Är det någon som känner igen sig? Vi har sökt till barnläkare för att kunna få remiss till utredning men jag tänker på detta dygnet runt och undrar därför om någon känner igen detta beteende?

  • Svar på tråden Intellektuell funktionsnedsättning ?
  • Thu 14 Nov 2019 18:57
    #1
    +1

    Det kan ju också vara autismspektrum eller pragmatisk språkstörning, eller bara lite annorlunda utveckling för den delen. Det finns en del generella råd på bl.a. infoteket (Uppsalas läns sida) och lite grupper på fb där föräldrar delar med sig av tips och tricks i vardagen (sök på språkstörning eller autism). Det är ju inget som skadar i väntan på utredning, i värsta fall får ditt barn en liten boost :)

  • Thu 14 Nov 2019 19:00
    #2

    Vad säger pedagogerna på förskolan?

  • Thu 14 Nov 2019 19:05
    #3

    Jag har fyra barn olika sorters funktionalitet - introverta/extroverta, skolbegåvade eller inte. En har diagnos ADD med dyxlexi.

    De hade alla olika utveckling i början och vi grät nån gång helt i onödan visade sig över vårt senfärdiga och socialt handikappade barn... 

    Så ta det lugnt än så länge. Men var fortsatt uppmärksam och prata på utvecklingssamtal om det kan finnas behov av stöd eller utredningar. Och tänk på att alla pedagoger inte är helt duktiga på att ana diagnoser..

    Jag önskar att mitt barn utretts för dyxlexi och ADD långt långt tidigare än sista året i gymnasiet med jättedåliga betyg..

  • Thu 14 Nov 2019 19:16
    #4
    HejsanJenny skrev 2019-11-14 19:00:08 följande:

    Vad säger pedagogerna på förskolan?


    Vi har en bra dialog med pedagogerna på f-skolan, de har uppmärksammat hans utmaningar och diskuterar om det behövs en extra resurs för att framför allt hjälpa honom att träna på att samspela med andra barn. De säger att ibland går allt hur bra som helst men så får han något av sina ?infall? och de andra barnen drar sig undan. De menar att han behöver ?bevakning?, att han är snäll och inte menar illa men att det blir lite fel ibland.

    De upplever också att han är extremt rutinbunden och att han måste förberedas på avvikelser från rutinen, har svårt för övergångar. Han har lätt för att fokusera om han är intresserad annars tappar han lätt fokus.

    Lite autistiska drag kanske men han har bra ögonkontakt och söker ofta kontakt så jag får inte ihop det riktigt.
  • Thu 14 Nov 2019 19:21
    #5
    +1
    Rudbeckius skrev 2019-11-14 19:05:09 följande:

    Jag har fyra barn olika sorters funktionalitet - introverta/extroverta, skolbegåvade eller inte. En har diagnos ADD med dyxlexi.

    De hade alla olika utveckling i början och vi grät nån gång helt i onödan visade sig över vårt senfärdiga och socialt handikappade barn... 

    Så ta det lugnt än så länge. Men var fortsatt uppmärksam och prata på utvecklingssamtal om det kan finnas behov av stöd eller utredningar. Och tänk på att alla pedagoger inte är helt duktiga på att ana diagnoser..

    Jag önskar att mitt barn utretts för dyxlexi och ADD långt långt tidigare än sista året i gymnasiet med jättedåliga betyg..


    Nej det är klart man inte ska dra för höga växlar, och det är nog som du säger inte så dumt att utreda i tid så man kan möta barnets behov så tidigt som möjligt ????
  • Elin P
    Fri 15 Nov 2019 10:10
    #6
    +1

    Tycker mer det låter som att det kunde vara autism än IF. Har själv en son med autism och adhd.

  • Fri 15 Nov 2019 21:32
    #7
    Elin P skrev 2019-11-15 10:10:26 följande:

    Tycker mer det låter som att det kunde vara autism än IF. Har själv en son med autism och adhd.


    Jo det är kanske också ett alternativ, du känner igen beteendet alltså? Hur gammal är din son? Trodde dock att det skulle vara svårt med ögonkontakt vid autism men det kanske inte stämmer. I ville. Ålder utreddes din son? Var det på ert initiativ? Många frågor, du kanske inte alls vill svara och det förstår jag i så fall, letar desperat på svar på hur jag kan hjälpa honom....
  • Sat 16 Nov 2019 12:52
    #8
    MammiGG skrev 2019-11-15 21:32:48 följande:
    Jo det är kanske också ett alternativ, du känner igen beteendet alltså? Hur gammal är din son? Trodde dock att det skulle vara svårt med ögonkontakt vid autism men det kanske inte stämmer. I ville. Ålder utreddes din son? Var det på ert initiativ? Många frågor, du kanske inte alls vill svara och det förstår jag i så fall, letar desperat på svar på hur jag kan hjälpa honom....
    Det är inte svart på vitt vad gäller autism (eller andra diagnoser). Ögonontakten är ett av alla kriterier, men knappast alla uppfyller det, så stirra dig inte blind på det.

    I mitt arbete ser jag mycket barn med funktionsnedsättningar, och har även en del i familjen, och IF är inte det första som kommer upp i tanken efter din beskrivning.

    Ditt barn kan även vara fri från diagnos, men bara vara lite sen, eller helt enkelt inte knäckt sociala koderna ännu, svårigheter med tal som inte beror på diagnos osv. Det MÅSTE inte vara någonting som en diagnos bakom.
    Men jag skulle nog snarare tänka NPF än IF, faktiskt.
  • Sat 16 Nov 2019 16:47
    #9
    Bullelli skrev 2019-11-16 12:52:02 följande:

    Det är inte svart på vitt vad gäller autism (eller andra diagnoser). Ögonontakten är ett av alla kriterier, men knappast alla uppfyller det, så stirra dig inte blind på det.

    I mitt arbete ser jag mycket barn med funktionsnedsättningar, och har även en del i familjen, och IF är inte det första som kommer upp i tanken efter din beskrivning.

    Ditt barn kan även vara fri från diagnos, men bara vara lite sen, eller helt enkelt inte knäckt sociala koderna ännu, svårigheter med tal som inte beror på diagnos osv. Det MÅSTE inte vara någonting som en diagnos bakom.

    Men jag skulle nog snarare tänka NPF än IF, faktiskt.


    Tack för din input!

    Förstår att det kanske inte alltid är så svart och vitt med diagnoser. Anledningen till att jag funderar på IF är ju att jag upplever att saker och ting tar lite längre tid och att det behövs tydliga instruktioner, att han alltid inte känns riktigt med. Men det är klart att det kan finnas andra bakomliggande orsaker. Tyvärr har jag lite lätt att springa iväg i tanken, har redan börjat researcha efter bra särskolor i stockholmstrakten ????.

    När man har ett barn som inte beter sig som andra så tar det upp extremt mycket av ens tankeverksamhet.

    Men det enda man kan ju göra är ju att försöka möta honom på bästa sätt och hopps på att få hjälp av den läkaren som gör bedömning.

    Tack igen för ditt svar!
  • Sat 16 Nov 2019 20:48
    #10

    Spontant tänker jag också mer på npf än if. Bristande ögonkontakt är inget kriterium även om det är vanligt.

  • Tue 19 Nov 2019 22:08
    #11
    MammiGG skrev 2019-11-16 16:47:29 följande:
    Tack för din input!

    Förstår att det kanske inte alltid är så svart och vitt med diagnoser. Anledningen till att jag funderar på IF är ju att jag upplever att saker och ting tar lite längre tid och att det behövs tydliga instruktioner, att han alltid inte känns riktigt med. Men det är klart att det kan finnas andra bakomliggande orsaker. Tyvärr har jag lite lätt att springa iväg i tanken, har redan börjat researcha efter bra särskolor i stockholmstrakten ????.

    När man har ett barn som inte beter sig som andra så tar det upp extremt mycket av ens tankeverksamhet.

    Men det enda man kan ju göra är ju att försöka möta honom på bästa sätt och hopps på att få hjälp av den läkaren som gör bedömning.

    Tack igen för ditt svar!
    Jag förstår dig absolut, det är enkelt att tro att det handlar om tex IF, men vad gäller autism tex så är det så det oftast ser ut, tydliga instruktioner - oftast mååånga ggr dessutom. Autister kan ofta upplevas som långsammare och långt efter, och ibland "är" dom det, trots att det inte handlar om IF.

    En pojke i min närmsta familj är autistisk, och gjorde en utredning för IF, han hamnade över skalan för IF, men inte jätte mycket. Så som sagt, dom kan ligga lågt, men inte riktigt där.

    Försök få till utredningar snarast, det är bra om barnet fångas upp tidigt med insatser om det visar sig att det finns någon funktionsnedsättning.
  • Tue 19 Nov 2019 22:59
    #12
    +1

    Jag vill förmedla lite positiv energi till dig. Bra att du tar tag i saken med sonen. Jobbar själv på förskola och allt för många föräldrar jag mött under åren väljer att inte se en problematik som vi påtalar.

    Även fast detta inte mynnar ut i en diagnos så kan ni kanske få reda på vilka förmågor sonen behöver hjälp och stöttning i att utveckla.

  • Tue 19 Nov 2019 23:17
    #13
    +1
    Krickis skrev 2019-11-19 22:59:15 följande:

    Jag vill förmedla lite positiv energi till dig. Bra att du tar tag i saken med sonen. Jobbar själv på förskola och allt för många föräldrar jag mött under åren väljer att inte se en problematik som vi påtalar.

    Även fast detta inte mynnar ut i en diagnos så kan ni kanske få reda på vilka förmågor sonen behöver hjälp och stöttning i att utveckla.


    Tack!!
    Och en stor eloge till dig och alla pedagoger som tar dessa utmaningar på allvar.  Heja er!!
    Jag märkte på min sons förskollärare att hon var jättenervös inför utvecklingssamtalet, hon var förmodligen rädd för hur jag och min man skulle reagera när hon påtalade vår sons utmaningar.
    Man är ju bara så otroligt tacksam att någon ser och hör mitt barn och vill hjälpa honom att utvecklas. 
Svar på tråden Intellektuell funktionsnedsättning ?